Nästan allt är kul, så länge det är tillräckligt långt ;) Fjällvandringar, traillöpning, och äventyr.

Hur lång en är "lagom" dagsetapp i fjällen?

Jag fick nyligen frågan om vad som är en lagom längd på dagsetapper i fjällen, och svarade givetvis automatiskt att “det är väldigt individuellt”.

Sen hittade jag den här bilden från min fjällvandring förra sommaren, och det fick mig att åter reflektera över frågan.

Ser ni den lite mörka drakryggen precis i mitten av bilden? Det är Goabddábakte där jag åt lunch tidigare samma dag. Från lunchrasten till hit där den här bilden är tagen, utgör bara ca 8 av mina totalt 12 vandringstimmar den dagen.
Den dagens vandring började nere i nästa dalgång bakom det lägre snöiga fjället till höger (syns knappt) om Goabddábakte.

Kort och gott: En svettig dagsetapp på ca 32 km och många, många höjdmetrar.

Ryggsäcken hade en basvikt på 9,5 kg, och konsumtionsvarorna låg på ca 7,5 kg vid fototillfället.

Jag skulle inte rekommendera dagsetapper på över 25 km även för en vältränad person, men visst går det att klämma 32 km utan större bekymmer om man känner sig fräsch i benen!

Hur lång en "lagom" dagsetapp för er?

2016-06-13 17:31   diHib
Enkla svaret blir "lagom långt" :)

Men för att utveckla lite så brukar det ligga på mellan 12-24km för mig med runt 15kg packning. Dock mycket annat som spelar in som dagsform, väder/underlag, tidsbrist, tält eller stuga etc. Fotografering brukar vara en stor del av mina vandringar och vandrar jag ensam och hittar många motiv tar dagen slut ruskigt fort med få km tillryggalagda.

Svar 2016-06-21 10:05   fredriklyreskog
Låter rimligt. Kan tänka mig att timmarna susar förbi om man pysslar med andra aktiviteter som fotografering längs vägen!

2016-06-13 21:48   T0ker
Allt från 15-35km brukar jag kunna dra av. Ej led och 26kg ryggsäck.
Vanligtvis snittar jag 22-24km om jag inte går på led.

Svar 2016-06-21 10:06   fredriklyreskog
Låter ungefär som för mig, även om jag i regel går på led och har en lättare packning (15-20)

2016-06-14 18:06   Magnus H
Det varierar mycket. För många år sedan räknade jag runt 20-25 km som en vanlig dag det var oftast okej då jag brukade hålla 4 km/h ungefär. Numera går vi 5-20 km mest beroende på fotoförhållandena. Vi försöker göra som så att vi aldrig har något slutdatum för vandringen och då blir man ju väldigt flexibel med hur långt man behöver gå per dag. Ser vi en riktigt bra tältplats så stannar vi. Börjar det regna och det inte är någon kort skur så stannar vi där det funkar. Är det strålande väder försöker vi gå på lite extra för att fånga upp så lång sträcka som möjligt att fota i bra väder. Det här systemet brukar landa på runt 10 km i snitt exklusive vilodagar som brukar bli en del. Det är mer leva i fjällen än vandring känns det nästan som men ett behagligt sätt att vara ute i naturen på.

Svar 2016-06-21 10:10   fredriklyreskog
Smarta att skippa slutdatum - det är ju just det som gör att man måste avverka ett visst antal kilometer per dag i snitt för att inte missa tåget eller flyget hem...
Kan tänka mig att det är en bättre approach att "leva i fjällen" snarare än att klippa en viss distans om man gillar att ta det lugnt och ha tid för foto etc.
Själv vandrar jag hellre i dåligt väder, och går en kortare sträcka soliga dagar för att hinna ta ett dopp, torka utrustning och ta en go fikapaus eller två :)

2016-06-14 22:58   seobserver
Allt beror på hur lite man bär, väder och dagsform. De två senare kan man inte styra tänk på det vid planeringen. Lagom är oftast vida kortare.

2016-06-15 15:48   smux
För en flerdags vandring med tält etc brukar jag räkna med 10-20 km per dag (10-15km oledat, 15-20 på led). Den aktuella dagsetappen beror givetvis mycket beroende på vädret, terrängen (där vad, passövergångar och stenskravel givetvis sänker farten) men även på möjlighet att hitta lämplig tältplats. Hittar jag en fin tältplats sent på em eller tidig kväll stannar jag där istället för att klippa någon/några km till. Erfarenheten är att man kan tvingas gå långt in på förnatten innan nästa lämpliga tältplats dyker upp...

För min planering hemmavid innan turen brukar jag kalkykera med 10km per dag vilket ger marginal för någon/några extra dagar beroende på turens totala längd. Behöver man inte "reservdagarna" till oförutsedda händelser, dåigt väder etc ger denna tid istället möjlighet till positiva utflykter och toppturer.

Svar 2016-06-21 10:15   fredriklyreskog
Håller helt med dig om att man definitivt ska nappa på en bra tältplats och inte chansa på en längre fram :)
Jag brukar också planera in vilodagar/utflyktsdagar. Gärna 1 oplanerad dag per 4 vandringsdagar, eller mer beroende på hur många potentiella avstickare man vill göra. Går jag med sällskap blir det något mer, går jag solo något mindre.

Ultralätt multi-fuel-kök och kokkärl

Det här är fjärde och sista delen i min ultralight-nördiga artikelserie. Som ni säkerligen märkt får man skämmas lite när man tittar på hur svenska varumärken står sig internationellt inom ultralätt utrustning. Och denna gång blir inget undantag.

Ultralätta mellanlager

Det här är tredje delen i min dissekering av lättviktsutrustning (och mitt kompakta ointresse av att föda vissa ur-traditionella åsikter om att endast "rejäla" (överviktiga) prylar från 70-talet är robusta nog för svenska fjäll).

Ultralätta regnkläder vs poncho

I min förra artikel skrev jag om hur det är att vandra i svenska fjällen med en ultralätt 3-säsongspackning. Det går ju lite på tvärs mot den lite utdaterade idén om att en lättviktsryggsäck för svenska fjäll måste väga 2 kg och ha en hipster-logga.
Nu tänkte jag fortsätta lite på den inslagna banan, nämligen att skalplagg inte alls måste vara tåliga nog för ett världskrig med Ryssland, utan tvärtom kan vara mycket tunna och fortfarande göra jobbet.