Bloggar > Jespers blogg

Jespers blogg

Löpa barfota ?

Är det så att vi som gillar att löpa har blivit/är lurade att tro att ett par dyra skor gör löpningen optimal ? Lösningen verkar ligga i att kasta skorna och istället börja löpa "barfota" ?

Postat 2011-03-29 12:03 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Löpning.... Placerad på karta

Efter en noggrann frukost blev det idag buss Örebro - Ånnaboda (igen). Denna gång utan en fullpackad ryggsäck som bagage, som jag brukar. Utan det enda som var med var ett vätskebälte. Efter att  ha lyssnat klart på Ring P1 så började jag löpa, fint väder och lätt medvind. Följde stora vägen till Latorp, sedan banvallen hem. På en åker längs vallen kacklade ett hundratal sångsvanar, våren är här.

Sträckan blev cirka 20 km/två timmar, en riktig skön löpning i lugnt tempo. Nästa gång tar jag bussen åt något annat väderstreck och löper hem....

Postat 2011-03-25 13:43 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Nyårshelg i kilsbergen Placerad på karta

- Du får gärna komma till oss och fira nyår....storasysters ord på julafton. Jag replikerade med tvekan, nja, vet inte, kanske. Under veckan kollade jag kontinuerligt väder och vind, till min glädje lovades bra förhållanden över nyårshelgen....

Fredag förmiddag den 31/12 skjutsade mina föräldrar upp mig till Blankhult, cirka 20 km från Örebro. I bilen på vägen dit kändes det spännande, denna gång skulle jag prova längdskidåkning. Och det var säkert 25 år sedan sist. Några skidor ägar jag inte men fick låna farsans, lite för små pjäxor - men helt ok. Vid tolvtiden bar det iväg, bra väder och temperatur runt 6-7 minus.

Det var ovant att ta sig fram i kuperad terräng på skidor, men härligt. Och med fullpackad ryggsäck blev färden på vissa ställen mycket ostadig, ramlade omkull ett par gånger. Men sakta tog jag mig vidare, glidet var helt ok. Efter Skrikarboda (cirka 4,5 km från Blankhult) gick det för det mesta neråt i cirka 500 m, till mitt slutmål; vindskyddet vid Stora Ryggsjön. Och kring dess domäner har jag ej varit vintertid, en klar positiv överraskning. Började genast leta plats för ett läger, vilket inte tog lång tid. Innertältet hade jag tagit bort och använde bara det yttre, med pressening som golv (dubbla liggunderlag).

Solen sänkte sig alltmer och olika molnformationer började visa sig, vid tre-halvfyratiden gjorda jag upp en liten eld. Det lugna vädret övergick mer och mer till ostadigt, vid femtiden snöfall och blåst. Bestämde mig då för att krypa in i tältet, och låg där mestadels hela kvällen. Då och då small det till på tältduken när snö föll från träden, vindens intensiva ljud kom och gick. En deckare av Håkan Nesser blev räddningen de stunder då det blev lite långtråkigt.

Strax innan tolvslaget tände jag två värmeljus och önskade mig ett riktigt gott nytt friluftsår....

Dagen efter hade vädret stabiliserats något och frukost intogs i tältet, efteråt läsning av den spännande deckaren. En lugn och skön start. Men i tältet kunde/ville jag ju inte ligga hela dagen. Klev ut och tog fram några verktyg.

Då och då avbröt jag vedhuggandet. Detta för att ströva runt och få lite olika perspektiv på området. Alltmedan tid flödade skingrades molnen och solen bröt igenom där det var möjligt, som vanligt ett fascinerande skuggspel. Vid tvåtiden kröp jag in i tältet för att fortsätta läsa, och vänta på mörkret. Runt fyratiden la jag boken åt sidan för att "gå ut". Tände elden och satt där hela kvällen....och mös, temperaturen sjönk och stjärna efter stjärna visade sig.

På söndagsmorgonen tillbaka till Blankhult efter ännu en lärorik och minnesvärd tur i kilsbergen. En termometer hade jag ej med denna gång, skiftningarna var ganska stora. Under nyårsnatten steg den till någon minusgrad/nollan. Natten Lör-Sön sjönk den och tippar på 7-8 minus.

Och till sist, längdskidåkning och en fullpackad ryggsäck är ingen bra kombination (för vingligt). Måste vara mycket lättare med en pulka ?

Postat 2011-01-06 12:32 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Lucia i kilsbergen Placerad på karta

Alltsedan den senaste turen har jag funderat på vart nästa skall gå, kartor har studerats och olika platser har blivit tänkta mål. Men efter ett tag kom jag fram till att område och plats egentligen inte spelar stor roll idagsläget. Utan det är just att "vara ute vintertid" som är målet, att försöka bli van och vän med snö och kyla. Nu har jag testat att sova i ett färdigbyggt vindskydd, och det är dags att ta nästa steg, bygga ett eget vindskydd eller tälta....

Det knarrade gott under kängorna när jag klev av bussen måndag förmiddag vid tiotiden, ännu en gång stod jag utanför Ånnaboda friluftsanläggning med en fullpackad ryggsäck. Vädret var i det närmsta helt perfekt, strålande solsken och 5-10 minusgrader. Jag såg till att remmarna på ryggsäcken var ordentligt åtdragna och krängde sedan på mig säcken, mitt inre kompass pekade norrut längs bergslagsleden.

Det tog lite längre tid denna gång att vandra/pulsa fram till sjön Göljans vindskydd, lite mer snö....men oj,oj,oj så mysigt och vackert på vissa ställen.

En plats för att slå upp tältet fann jag strax innan vindskyddet. Dock så tillbringade jag ett par timmar vid skyddet för att hugga ved och äta, njuta, följa solens gång som är ett skådespel i klart väder....och just där. Tittar man söderut mot sjön och går med blicken norrut, så målar solens sken upp något som påfallande påminner om en stor strut, också ett fascinerande skuggspel. Lite svårt att förklara och återge på bilder.

Vid halv-två tiden knallade jag iväg för att sätta upp tält och göra mig hemmastadd. Två yngre män dök upp medan jag höll på, de var ute på en dagstur och några fraser utbyttes. Eftermiddag och kväll flöt på bra och temperaturen höll sig kring -10 hela kvällen/natten/morgonen.

Jag känner mig nu helt bekväm i att vistas ute kring dessa temperaturer....

Morgonens vandring tillbaka till Ånnaboda bjöd på vissa ställen smått magiska upplevelser, knarrandet, tystnaden, ljuset, glittrandet, all snö....

Postat 2010-12-14 20:13 | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Del 2 / Vinter i kilsbergen.... Placerad på karta

Det gick lätt att pulsa fram till vindskyddet, ingen hade varit där på ett tag vilket syntes tydligt.

Började genast att göra mig hemmastadd, på plats finns tre borstar med skyfflar, så det var lätt att borsta bort snö. Klockan hade hunnit blivit tidig eftermiddag och hungern satte in. Efteråt blev det att fylla upp ett vedförråd till kvällen, temperaturen var väl 10-12 grader.

Det var fascinerande att följa solens gång på sjön med alla dessa skuggor....

Tiden knallade på och solen blev allt avlägsnare, och med den temperaturfall. En eld var självklar och medans jag satt där dök det upp en människa, till min förvåning. Vi slängde några ord och vederbörande brukade ofta var ute.

Så småningom kom mörkret och det blev kallare och kallare, vid sextiden hade det sjunkit till -15, nu blev jag lite orolig med tanke på mina sovsäckar. Jag har en som ska tåla -12, sedan har jag sytt ihop en sommar/höst säck - som jag trädde över -12 säcken. För att testa kröp jag ner och till min förvåning frös jag ingenting.

Satt framför elden med en gnistrande stjärnklar himmel, emellanåt tog jag av mig för att massera och värma fötter och tår. Vid halvniotiden kröp jag ner i säcken, temperaturen var då -17. Natten blev lite ryckig, med en blandning av sömn, lite oro, halvslumrande, och sömn igen. Då och då tittade jag på temperaturen, och fram till sju-åtta på morgonen visade den -19, efteråt höjdes den till -17. Gjorde direkt upp en brasa efter att ha klivit ur sovsäcken, frukost och varm dryck. Vid niotiden lämnade jag platsen för att återvända till Ånnaboda.

På morgonen, glad över att ha klarat natten....

Det var en lärorik kväll/natt med "för mig" låga temperaturer, tyckte jag lärde mig en hel del om hur kroppen reagerar. Men naturligtvis har jag ofantligt mycket att lära. Vinterturer kan ju vara riktigt trevliga....