Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Lucia i kilsbergen

Alltsedan den senaste turen har jag funderat på vart nästa skall gå, kartor har studerats och olika platser har blivit tänkta mål. Men efter ett tag kom jag fram till att område och plats egentligen inte spelar stor roll idagsläget. Utan det är just att "vara ute vintertid" som är målet, att försöka bli van och vän med snö och kyla. Nu har jag testat att sova i ett färdigbyggt vindskydd, och det är dags att ta nästa steg, bygga ett eget vindskydd eller tälta....

Det knarrade gott under kängorna när jag klev av bussen måndag förmiddag vid tiotiden, ännu en gång stod jag utanför Ånnaboda friluftsanläggning med en fullpackad ryggsäck. Vädret var i det närmsta helt perfekt, strålande solsken och 5-10 minusgrader. Jag såg till att remmarna på ryggsäcken var ordentligt åtdragna och krängde sedan på mig säcken, mitt inre kompass pekade norrut längs bergslagsleden.

Det tog lite längre tid denna gång att vandra/pulsa fram till sjön Göljans vindskydd, lite mer snö....men oj,oj,oj så mysigt och vackert på vissa ställen.

En plats för att slå upp tältet fann jag strax innan vindskyddet. Dock så tillbringade jag ett par timmar vid skyddet för att hugga ved och äta, njuta, följa solens gång som är ett skådespel i klart väder....och just där. Tittar man söderut mot sjön och går med blicken norrut, så målar solens sken upp något som påfallande påminner om en stor strut, också ett fascinerande skuggspel. Lite svårt att förklara och återge på bilder.

Vid halv-två tiden knallade jag iväg för att sätta upp tält och göra mig hemmastadd. Två yngre män dök upp medan jag höll på, de var ute på en dagstur och några fraser utbyttes. Eftermiddag och kväll flöt på bra och temperaturen höll sig kring -10 hela kvällen/natten/morgonen.

Jag känner mig nu helt bekväm i att vistas ute kring dessa temperaturer....

Morgonens vandring tillbaka till Ånnaboda bjöd på vissa ställen smått magiska upplevelser, knarrandet, tystnaden, ljuset, glittrandet, all snö....

2010-12-14 20:35   Håkan Friberg
En gång är ingen gång. Två gånger är en vana.
Jag gillar att du konsekvent tar bussen.

Svar 2010-12-15 16:24   thegedd
Har körkort men ingen bil. Visserligen har jag nära/kära som jag kan fråga, men varför....tycker busstiderna är bra och smidigt.

2010-12-14 20:37   BrittMarie
Inled mig gärna i frestelse! Jag vill också vintertälta mera!

Svar 2010-12-15 16:29   thegedd
Tack, och visst är det skoj när man börjar vänja sig mer. Det tar nog ett tag till innan man blir riktigt van....

2010-12-15 06:54   Thomas Traneving
Härligt att du kom ut igen och vilket fint väder du fick. /H

Svar 2010-12-15 16:34   thegedd
Japp, och fler turer på G, får se vad jag hittar på....

2010-12-15 12:39   avslutatmedlemskap160620
Kilsbergen är en pärla/ Janne

Svar 2010-12-15 16:36   thegedd
Ja, faktiskt så finns det många fina ställen där. Och många man återvänder till....

2010-12-15 19:20   äventyrssugen
Det ser verkligen härligt ut. Hur nära tältet vågade du elda? Jag har funderat på det och vet inte vilket säkerhetsavstånd man bör hålla med tanke på gnistor som kan bränna fula hål.

Svar 2010-12-16 10:37   thegedd
Det blev en härlig tur, gav mersmak. Elden gjorde jag cirka 5-7 meter från tältet, vilket gick bra. Men platsen var mycket gynnsam, med eldstaden cirka en halvmeter - till en meter "ner"; i förhållande till tältbotten. Hoppas du förstår vad jag menar.

2010-12-15 19:21   mathog
Det där ser riktigt kallt ut. Tränar du för någon polarexpedition? ;)

Svar 2010-12-16 10:44   thegedd
Nej, för sjutton....ingen polarexpedition för mig. Det som förvånar mig lite är "hur snabbt" man vänjer sig med kyla - och hur anpassningsbar våra kroppar är. Nu har jag bara testat att vara ute kring -10, och vet ej hur det skulle vara i exempelvis -25 till 30. Då krävs det helt klart en annan utrustning än den jag har idag....

2010-12-15 21:29   Håkan Friberg
Förresten... med den rubriken trodde jag faktiskt att du hade träffat henne...

In your dreams kanske?

Svar 2010-12-16 10:53   thegedd
Nej ! Inte träffade jag Lucia (ljusbärerskan), skyddshelgonet från Syrakusa; intressant historia. Men visst hoppades jag, nästa gång kanske....

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro