Mest om svenska fjällen.

Social, vettig och trevlig. Jättevan fjällvandrare med stor erfarenhet av orösade leder.
Gillar öde natur, tillika väl valda vackra tältplatser med vida utsikter där jag får vara ensam.
Gillar mest att bada vid öde fjällsjöar.
Står ut med det mesta..Alltifrån folk till ödemark.
Pensionerad polis nu plus 70, med konstnärliga och litterära ambitioner.
Lärare och handledare i kriminalteknik med inriktning på dokumenterande fotografi. Statlig utredare.
Boendes i Vasastan i Stockholm och på släktgård på norra Gotland.
Favoritområden i fjällen är: UnnaRäita, Mårma.

Användarnamn: Anders_sthlm

Intressen: Vandring, Jakt, Turskidåkning, Litteratur, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Stockholms vildmarker. Gotlands stränder. Norra Lapplands skogar och fjäll. Kajak i skärgården. Jakt och fiske.

Vi lever i uppmärksamhetens tidevarv

Endast uppmärksamheten räknas.

Vi har nu här fått en värdegrundsdiskussion här om STF som är ett exempel på detta med hur mycket uppmärksamhet ett ämne kan få, och hur genomtröskat det blir, innan det spottas ut och en ny diskussion uppstår... Värdegrunden har idag blivit ett älskat objekt för att skapa en affekterad rörelse bland läsarna, vare sig det rör sig om ett angrepp på något, eller avvisande av fakta, så visar det hela hur lite det behövs för att sätta hjulen i rullning.

Reklammakare säger att det som spelar roll idag, är inte innehållet utan: volymen, och antal klick som räknas och som genereras. Man behöver inte direkt skriva om något speciellt utan mer skapa vågrörelser så att säga. Fenomenet finns numera överallt, i sociala medier. Vissa medlemmar kan skapa enorma effekter och påverka detta, just genom att dom ihärdigt skriver i mediesamhället.

All uppmärksamhet är ju heller inte av godo som bekant. En twitterstorm kan vända och en influenser kan bli cancelled! Troll dyker opp. Lite av varje kan avhandlas. Att drutta på ändan i en jokk kan skapa mer klick än en ett filosofiskt inlägg. Nittiotalets ’go-fast’ och action har bytts mot ’hållbarhet’ och ’miljöansvar’.

En friluftssajt som ’Utsidan’ kan inte, och får inte ha för skarpa beröringspunkter med det yttre samhället heller. Ämnen som: kändisar, sex och media eller politik fungerar inte här i något som helst sammanhang.

Ämnen som bör avhandlas är: Skavsår, höjden på Kebnekaise, grillkorv, och läckande tält eller stukad handled.

Det som pockar på uppmärksamhet ska ha ett rätt värde.

Sjö vid Kärkevaggetjåkka. Pockar inte på uppmärksamhet.

2023-09-13 20:01   Elvah
Hallå admins, varför har ni plockat bort gillaknappen på blogginlägg? Hej Anders, bra skrivet, jag vill klicka gilla. :)

Svar 2023-09-14 09:26   Christer Lindh
"Gilla" var en Facebook-koppling, som iom ny version försvann. Jag skall ta och fixa en egen Gilla snart.

Svar 2023-09-14 20:32   Elvah
Jammen vad bra, Christer, gilla!

Svar 2023-09-19 16:47   lipfip
Jag vill också ha gillaknappen tillbaka för Anders (och andra). Det var verkligen en fin text – och bild.

Känner att det kan vara svårt att dra en gräns för det politiska. Det är till exempel bra och viktig att det finns en diskussion om STFs fjällstugor här på Utsidan där folk kan uttrycka sina åsikter och känslor. (Tyvärr har tråden spårat ut nu och handlar mest om renar, men ändå ett bra exempel i grunden.) Visst är der också en politisk fråga. Och i det fallet är det ämnet själv som pockar på uppmärksamhet. Här finns det ett sammanhang mellan det personliga (minnen, emotioner etc.) och det politiska (naturvård, samernas rättigheter etx). Hur tänker du att Utsidans redaktörer och admin ska förhålla sig här?

Sen tycker jag själv att det är jobbigt med "hållbarhet" och "miljöansvar" som trendbegrepp. Men att det också kan vara en bra motrörelse – om det nu menas med allvar och verkligen händer i realiteten.

Svar 2023-09-19 21:10   Anders_sthlm
Hej Philipp och tack för din svåra fråga.
Idéerna om det aktiva friluftslivet befinner sig nu i en slags upplösning, och i och med att det finns så många plattformar i sociala medier för dessa uttryck. Det sk. ’ursprungliga friluftslivet’ har varit en längre process i samhället i stort. Det har vi nu lämnat bakom oss. Nu sker, i och med det digitala, ett skifte från ’vision’ till administration, från samhällelig ambition till privat konsumtion av uteliv..
Det som du kallar ’det politiska’ roterar kring sitt eget tomrum och sådana ord som exempelvis ’solidaritet’ med utsatta grupper, har ersatts med sådant som falsk tolerans, ett slags ’feel good-acceptans’ som inte vill råka i konflikt med något som verkar obekant eller obehagligt.
Avslutningsvis, utan att teoretisera sönder för mycket så finner jag det beklagligt, och obehagligt att det finns förklädda fördomar mot samer här i vissa diskussioner.

Svar 2023-09-20 20:21   Christer Lindh
Varsågoda att testa Gilla-knappen!

Svar 2023-09-20 20:24   Elvah
Kan du få in en gillaknapp på din kommentar också, Christer? :D

2023-09-14 09:31   Anders_sthlm
Hej Hanna och stort tack.! Det är faktiskt så att jag läst några av dina egna mycket tänkvärda inlägg på forumet som fick mig att skriva detta.

2023-09-19 10:54   joanna
Fint att du är tillbaka, Anders.

Svar 2023-09-19 15:36   Anders_sthlm
Stort tack för din uppskattning Joanna.

Det våras för Gotland.

Sjunkna vrak. Båtskrov av gamla kalkskutor i badviken, Kappelshamn, Lärbro. 2023

You only live twice.

You only live twice...

Fjällmassiven har olika personligheter, olika typer av karaktärer, ungefär som om dom har något av obekanta sällsamma egenskaper vi vill locka ur dom.  Vissa tilltalar oss, andra inte. Vissa känns trygga, andra definitivt inte. En del skrämmer. Vissa har namn som: ’Sjuodji’, ett väsen som både ser och hör allt, särskilt när någon skryter eller talar illa om någon. ’Äpar’ ungefär vid samma plats, som kanske många vet, är namn på en myling, ett dött barn som skriker. Längre in i Sarek vid Sarvesvagge finns fjället ’Kalme’, en plats där nån legat obegravd. Vissa namn är fortfarande besjälade med mystik och undanhåller det outsagda.

Tanklöst, Omoget och Egoistiskt.