Mest om svenska fjällen.

Social, vettig och trevlig. Jättevan fjällvandrare med stor erfarenhet av orösade leder.
Gillar öde natur, tillika väl valda vackra tältplatser med vida utsikter där jag får vara ensam.
Gillar mest att bada vid öde fjällsjöar.
Står ut med det mesta..Alltifrån folk till ödemark.
Pensionerad polis nu plus 70, med konstnärliga och litterära ambitioner.
Lärare och handledare i kriminalteknik med inriktning på dokumenterande fotografi. Statlig utredare.
Boendes i Vasastan i Stockholm och på släktgård på norra Gotland.
Favoritområden i fjällen är: UnnaRäita, Mårma.

Användarnamn: Anders_sthlm

Intressen: Vandring, Jakt, Turskidåkning, Litteratur, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Stockholms vildmarker. Gotlands stränder. Norra Lapplands skogar och fjäll. Kajak i skärgården. Jakt och fiske.

Äventyrsfusk.

Inget är så kul som lögnaktiga kändisar. Upphöjda och självupptagna om sin egen förträfflighet. Personlighetstypen är ofta en slags ’borderline-’ och så kallad ’histrionisk-’personlighetstyp, gränsande till psykopati. Egenskaper om den egna grandiosa självbespeglande personligheten, säkert viktigt inom upptäckarsvängen, såväl som inom politik, skådespeleri och andra yrken som kräver offentlighet och ett visst mått av kreativt tänkande. Gränslös och allomfattande. Samtidigt skör och populär. I dagens mediavärld kombinerad med PR-byråer får den stora konsekvenser inte bara för individ men även för omgivning.

Dessa dissociationssyndrom som dessa personer innehar, innebär ofta instabila relationer till omgivning och manipulativa drag gentemot andra. Berättelser om överstarka oftast dramatiska situationer hör till. Behovet av uppmärksamhet är stort. Fixeringen på det egna jaget likaså.

Omgivningen kan antingen förstärka dessa uttryck antingen genom att inta en överseende attityd eller beundrande attityd.

Uppförbacken till berömmelse är hård och påfrestande. Men när man väl står på toppen finns det tyvärr bara en väg, och det är utför, det vet alla som klättrat i berg. Det går sedan nedåt. Först sakta, sedan går det allt fortare. Att rutscha utför i kändisvärlden, även inom området ‘natur och äventyr’ eller kanske fotografi, skiljer sig inte vidare mycket ifrån det som är vanligt på löpsedlarna. Man åker snabbt iskana utför branten.

Vi som inte deltager i denna mediacirkus står bredvid och tittar. Oj då, nu åker han riktigt utför!

Dom som drabbas är ofta sponsorer, idéerna bakom, och i viss mån beundrarna. Tilltron till det mesta förändras. Ofta blir det fler förlorare än just bara en.

2012-03-14 22:14   seobserver
Dominoeffekten på fallen brukar vara omfattande.

Svar 2012-03-15 21:12   Anders_sthlm
Expeditions-verksamhetens väntrum har blivit överfullt numera med diverse mediehoror. När någon åker utför, klättrar nästa då uppåt. Villigheten att synas, verkar nästan sjuklig bara den. Behovet finns alltid för allehanda fyndiga och angelägna projekt -ideligen, vad det verkar, vid en ytlig granskning. Men, vi lägger bara märke till något, som sagt.. när det går snett, och tappar i trovärdighet. I dag har vi ju dessutom bloggar, och allt möjligt som hör till det och möjligheten att framställa sig på ett eller annat sätt. Den ska gärna vara dramatisk och apart, fängsla och väcka beundran. Detta är ju idag helt annorlunda än förut. Ingen startar väl en äventyrsblogg idag för att kritisera sig själv, eller för att inte framställa sig själv i gynnsam dager.

2012-03-15 09:42   tbergman
Vilken intressant och träffsäker karaktärisering, Anders. Man anar att du stött på en och annan person av det här slaget genom åren.

Jag kan inte undgå att börja fundera i enkla moralfilosofiska banor när jag läser ditt inlägg och om de senaste fuskanklagelserna.

Hur kommer det sig att vi andra betalar för äventyren, antingen direkt som sponsorer eller indirekt genom att följa spektaklen och därmed locka sponsorer? Vore det inte bättre om personen som tänkte sig cykla, skida och segla från pol till pol istället köpte mediciner för alla sponsorpengar och flög ner till närmaste koleraepidemi?

Svar 2012-03-15 21:14   Anders_sthlm
Ditt resonemang preciserar bara frågan du själv ställer kring ämnet. Jo det kan man ju tycka, ungefär så ja.

Folk i gemen tror att psykopater alltid är stigna ur amerikanska skräckfilmer, färdiga mördare med yxan i högsta hugg, eller nått overkligt utanför deras egen fattningsförmåga. Tyvärr kan psykopater vara i princip vem som helst, bilhandlare, modenissar, kassörskor i ett snabbköp eller vad som helst. Dom går omkring runt oss utan att vi egentligen vet om det. Det kan handla om en politiker som inte vill kännas vid köp av chokladkakor, till en fotograf som nekar till bildstölder

Inom polisen så anser vi väl faktiskt nog, att de flesta psykopater aldrig grips, utan går fria runtomkring ute i samhället och aldrig egentligen gör några större brott, förrän dom då upptäcks. Om då, dom någonsin gör det. Man pratar om så kallat ‘kameleontbeteende’ här. Dom anpassar sig till den situation som råder. Till psykopaters egenheter tillhör ju att dom ofta duperar media och vill framställa sig på ett visst sätt. Gärna då som ‘offer’ eller motsatsen: hjältar.. Man pratar ofta om medialkänslighet, eller att det tar form av någon slags udda exhibitionism. Men synas vill dom till varje pris. Den tvångsmässiga delen heller kan inte underskattas.

‘Svensson’ själv, vet inte liksom inte om det, förrän hen själv drabbats., eller läser om det, eller blir ‘besviken‘. Det ligger i själva naturen att det är så. Men det är som sagt en psykologiskt komplicerad process att reda ut.
Folk läser ju heller inte äventyrsbloggar, i den meningen av någon slags ‘sjuklig misstänksamhet’ då av att inget är sant eller inte är trovärdigt. De flesta som skriver om natur & äventyr är ju adekvata och vettiga.
Sponsorer som delar ut pengar till dessa andra, utgår väl ifrån att personen i fråga är psykiskt stabil, det får man väl hoppas. Annars faller väl inga pengar ut.
Visst är mycket av den här äventyrssvängen bestickande. Det finns många exempel på det. Den har väl en attraktionskraft att tydligen dra till sig folk som är nästan predestinerade att hamna i tokigheter, kanske redan innan dom börjat sitt kändisskap.

2012-03-16 09:02   tbergman
Ja, det kanske är en lite väl enkelt vinkling av problemet, det här med att köpa koleramediciner istället för att äventyra. Och det gäller ju inte bara äventyrare. Varje gång jag till exempel köper någonting ställs jag ju inför det dilemmat: varför inte skänka bort pengarna istället till någon mer behövande?

Men över till äventyrarna och psykopaterna, den hjältestatus som en äventyrare kan nå måste ju vara ett gott bränsle för psykopaten. Jag tenderar dock själv att förlora intresse för dessa projekt. Till att börja med är de av idrottskaraktär, vad är det för skillnad att vara den förste som skidar över Antarktis och den förste att hoppa en viss höjd? Mänskligheten har i båda fallen vunnit föga. Jämför med att upptäcka nämnda kontinent eller Nordostpassagen för den delen. Nyttan av just dessa upptäckter kan i och för sig diskuteras, men i dessa sammanhang är inte allt fokuserat på den individ som utför handlingen. Det blir dock fallet i moderna "äventyr". Där ligger all fokus på den som presterar. Och detta eftersom handlingen i sig är meningslös.

Men uppmärksamhet drar dessa äventyrare till sig ändå. Och det är, som sagt, gott bränsle för de som du kallar psykopater.

2012-03-19 11:59   Kevva1982
Helt sant men som Zeb Macahan en gång sa: "En historia är inte mycket att berätta om man inte saltar den lite" men då ska det ske med glimten i ögat.

I övrigt: right on the spot!

Det våras för Gotland.

Sjunkna vrak. Båtskrov av gamla kalkskutor i badviken, Kappelshamn, Lärbro. 2023

You only live twice.

You only live twice...

Fjällmassiven har olika personligheter, olika typer av karaktärer, ungefär som om dom har något av obekanta sällsamma egenskaper vi vill locka ur dom.  Vissa tilltalar oss, andra inte. Vissa känns trygga, andra definitivt inte. En del skrämmer. Vissa har namn som: ’Sjuodji’, ett väsen som både ser och hör allt, särskilt när någon skryter eller talar illa om någon. ’Äpar’ ungefär vid samma plats, som kanske många vet, är namn på en myling, ett dött barn som skriker. Längre in i Sarek vid Sarvesvagge finns fjället ’Kalme’, en plats där nån legat obegravd. Vissa namn är fortfarande besjälade med mystik och undanhåller det outsagda.

Tanklöst, Omoget och Egoistiskt.