Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Många nyanser av grått på nyårsafton

En gråkall dag - självaste nyårsafton -  fick jag förmånen att åka ut själv i backarna en stund. Maken gjorde det en stund dagen innan, för att få åka lite svarta backar utan att känna sig tvingad att hålla barnhastighet. För mig gick det åt andra hållet. Jag letade reda på obskyra små nedfarter som man aldrig åker i vanliga fall. Är man ensamvarg så är man. Jag älskar att vara helt ensam i backen, så att man kan stanna och lyssna till tystnaden. På vissa skidorter är det ju populärt med stora högtalare som står och skränar ut "den bästa musiken" i backen, eller åtminstone i liften. Jag är glad och tacksam att man slipper detta i Bydalsfjällen.

Man borde inte sova när natten faller på

De allra sista nätterna på det gamla året hade vi ett underbart månsken över dalen. Och så långt från storstaden så märker man ju verkligen hur ljust det blir. Vi satt en kväll i stugan och hade just tittat klart på den medhavda inspelningen av Ivanhoe (ety moderniteter som TV3 finns inte i stugan, och jag är närmast manisk när det gäller min nyårstradition att få se riddare och fagra damer till nyår) och jag var trött och helt inställd på att släcka ner, borsta tänderna och gå i säng. I det läget - när jag hade kunnat betala för att bli buren uppför trappan och slippa gå själv - kläcker maken ur sig följande:

-Vad sägs om att ta skotern upp på fjället och titta på utsikten? Det är kanske inte the chance of a lifetime, men åtminstone the chance of the year...

Årets slalompremiär - och hur man håller händerna varma.

Så var en trevlig jul överstökad, och vi åkte till Bydalen för att inviga den alpina säsongen, och få umgås ordentligt på fyra man hand innan resten av familjen slöt upp för att fira nyår. Vintern hade ju äntligen kommit, snön låg djup och mjuk och välpistad, och solen sken.

Det var ju bara det här med kylan då... Första dagen var det 17 grader kallt. För några år sedan hade jag inte haft en tanke på att åka när det är så kallt, jag som är så frusen om händer och fötter. Och för något år sedan hade jag inte drömt om att släppa upp barnen i backen vid den temperaturen, eftersom det förmodligen bara skulle bli gråt och tandagnisslan. Men nu har ju både jag och barnen vuxit på oss så pass att det är helt OK att åka ut, ta något åk, nyktert konstatera att det är för kallt, och sedan åka tillbaka till stugan med äran och hedern i behåll. Så vi gav oss ut redan dag 1. Det var ju lite speciellt, eftersom vår förstfödda telning nu gått och blivit så stor att hon måste ha eget liftkort . (Ja, pengarna flyger helt plötsligt all världens väg.) Barnen hade sina nya Hestratumhandskar på sig, extra fluffiga för extra värme. Gick naturligtvis åt helvete. Fingrarna blev iskalla, särskilt på Ylva.

Julefriden sänker sig

Fyra dagar kvar till jul. Alla julklappar är inhandlade - tror jag - och jag har börjat packa väskorna. Det är sanslöst så mycket grejer en fyrapersoners familj släpar med sig när man ska iväg på två veckors kombinerad jul-nyårs-fjällstugeledighet. Bara alla tjocksockar, ylletröjor, buffar, handskar och mössor fyller ju en separat väska. Sen ska ju slalomutrusning, fin julstass och fin nyårsstass med tillhörande skor få plats också. Har man tur ryms även julklapparna i bilen...

Som en del har noterat har jag inte alls varit speciellt flitig på att skriva i bloggen under hösten. Den största anledningen till det var att det i år smällde till rejält, och vi blev skjutsarföräldrar. Från att ifjol ha skjutsat barnen till gymnastikträning på tisdagkvällar, har vi i år gympa på tisdag, ridning och gymnastik på onsdag, kör på torsdag och gymnastik på söndag. Efter nyår blir det även på måndag. Helt plötsligt hade man inte så himla mycket tid över till annat. Men nu är det bara en enda gymnastikträning kvar och två skoldagar innan hela familjen får jullov. Fatta vad skönt det ska bli! Vi ska dessutom få flera dagar ensamma i svärföräldrarnas fjällstuga innan resten av familjen sluter upp för nyårsfirande. Friden och ron börjar infinna sig. Och nu har ju dessutom snön äntligen kommit. Det var direkt roligt att skotta. Allra gladast är jag för snön i Skåne. Ja, inte för att jag har roligt åt alla stackars sörlänningar som har fastnat i trafiken i det kaos som snön orsakar, utan för att min bästa vän, som har emigrerat till Skåneland, faktiskt får uppleva en vit jul, mot alla odds. Är man uppvuxen i Jämtland blir det helt enkelt ingen jul utan snö. Det funkar liksom inte. Så heja Lena, grattis till de sänkta vita vingarna.

Nu får det vara NOG!

Jag orkar inte vara lika positiv som Daniel, även om han givetvis har sina poänger.

För nu är jag less på detta skitväder!!! Det är den 26 november. Den här årstiden SKA det banne mig vara minusgrader och ligga snö på backen. Jag flyttade inte ifrån Stockholm bara för att bosätta mig på ett nytt ställe med snålblåst, mörker och regn i januari. Ur led är tiden. Och jag vet inte hur många omgångar leriga överdragsbyxor min stackars tvättmaskin kommer att stå pall för. Det är onaturligt att det är plusgrader och regnar flera veckor i sträck i november. Eller åtminstone sydländskt!