Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Man borde inte sova när natten faller på

De allra sista nätterna på det gamla året hade vi ett underbart månsken över dalen. Och så långt från storstaden så märker man ju verkligen hur ljust det blir. Vi satt en kväll i stugan och hade just tittat klart på den medhavda inspelningen av Ivanhoe (ety moderniteter som TV3 finns inte i stugan, och jag är närmast manisk när det gäller min nyårstradition att få se riddare och fagra damer till nyår) och jag var trött och helt inställd på att släcka ner, borsta tänderna och gå i säng. I det läget - när jag hade kunnat betala för att bli buren uppför trappan och slippa gå själv - kläcker maken ur sig följande:

-Vad sägs om att ta skotern upp på fjället och titta på utsikten? Det är kanske inte the chance of a lifetime, men åtminstone the chance of the year...

Efter tretton år med denne man har jag lärt mig att vara tyst tills jag har tänkt klart, och inte dissa hans tokiga idéer omedelbart. Och den här gången låg det ju faktiskt något i vad han sa.

Sagt och gjort. Vi byltade på oss och ungarna och drog igång den något motvilliga skotern. Och som tur var drog jag på barnen lite mer kläder än jag först hade tänkt (och tog med skoterfilten!), för jag hade inte fattat riktigt hur långt han hade tänkt köra.

Först över ån, och sedan rakt upp i backen. Bilderna är mörka, men det kändes lika ljust som på dagen. Skuggorna var riktigt skarpa.

Det var väldigt ovant att se nattljusen från Östersund på så långt håll. Den såg ju nästan ut som en storstad.

Och det var riktigt maffigt att få se hur Drommen låg som en stor vit bakelse i natten, med lite glimmande stugströssel.

Och barnen pasade på att göra kullerbyttor tills mössorna trillade av. Det gick ju så lätt i nedförslutet! Jag ångrade nästan att vi inte hade tagit med oss skidorna också, men det var nog bara bra, för förmodligen hade vi fått lite hybris och sedan brutit armar och ben av oss...

Skönt ändå att komma hem till stugvärmen igen. Vi åkte ju trots allt ut när det var dags att borsta tänderna och läsa saga...

(Och ja, jag önskar mig ett stativ till kameran när jag fyller år om två veckor...)

Man borde inte sova när natten faller på,
för tänk, då blänker stjärnorna högt uppe i det blå.
Det är så tyst och stilla.
Att sova vore illa.
Jag vandrar mina vägar över slätt och genom skog,
och stjärnorna de följer mig, så sällskap har jag nog.

Det sägs dom är tusen mil och mer ändå från oss.
Än brinner de med stadigt sken, än flammar de som bloss.
Som silver och kristaller
nu deras gnistor faller,
och en annan flammar till när hon har brunnit ut,
så faller hon, då blir det som en strimma rök till slut.

Man kan väl aldrig drömma så grant och underbart,
som själva natten ter sig när de stjärnor lyser klart.
Det är som om det hördes
ett silverspel som rördes.
Man borde inte sova när som natten faller på.
Man borde se på stjärnorna. Man borde vara två.

(Jeremias i Tröstlösa)

2010-01-04 07:09   brigas
Ja,ett sånt makalös månsken det varit,så sant att man måste ut och bara vara i det.

2010-01-04 07:28   peter1969
Jag kan föreställa mig hur det skulle låta om jag kom på en sån idé. Dom 2 yngsta skulle nog gladeligen hänga med men dom andra skulle nog bara titta på mig som om det slutligen snurrat om för mig.

2010-01-04 12:37   seobserver
Det enastående är just det.

2010-01-04 15:16   Skogsanna
Det underlättar ju att vara två när man ska realisera såna där tokiga idéer. En som hittar på och en som håller emot lite lämpligt, så brukar ju resultatet bli bra ändå.

2010-01-04 21:11   storschan
längtar hem.

Svar 2010-01-04 21:58   Öhrnell
Har ni nån snö kvar i söderlandet, eller har våren tagit vid nu?

2010-01-05 10:11   Strykarräven
Månskuggan i stugan tre mil utanför Sorsele gick inte heller av för hackor... och så var det inte lika kallt som dagarna innan, blygsamma tjugonånting bara!

2010-01-07 07:32   seobserver
Oåkbara men upplysande 5 cm.....längtar upp....söderhavet är och ser kallt ut!

2010-01-13 22:50   Naturtjejen
Underbart det lät:-))

2010-01-13 22:54   Naturtjejen

Tänk att vintern var så viktig

Äntligen sportlov! Dags för årets viktigaste ledighet, med vita fjäll, vida vidder, och bilen som får stå orörd en hel vecka. Exotiskt så det förslår, och definitivt något vi behöver för att ladda batterierna. I år kändes det extra viktigt att få detta tillfälle till friluftsliv och vila, med tanke på hur sanslöst usel vintern varit. Fjällresan till nyår blev inte av på grund av snöbrist. Istället satt vi och hörde ösregnet smattra mot taket. Det blev pussel istället för skidor.  Trekaffe istället för bastu.

Men det gjorde trots allt inte så mycket. Man kunde tåla att inte få testa längdskidorna trots att man blev sporrad av de svenska damernas framgångar i Sotji. Det gick att leva med att man inte ville ge sig ut och ta en kvällspromenad i regnet och slasket.

För och nackdelar med vackert väder

Vädret i fjällen var fantastiskt under sportlovet.  Solen strålade från klarblå himmel och skidbackarna var perfekta.

Det var därför med viss vånda jag i början av mars loggade in på Facebook och såg alla vänners underbara sportlovsbilder medan jag själv var kvar i stan och jobbade. Med så härligt sportlovsväder, hur stora var då chanserna att påsken också skulle bli fin? Med tanke på min vanliga tur - närmast försumbara!

Solig påsk och mullrande sjö

Vid vissa tillfällen har man bara sanslöst tur med vädret. Som den här påsken till exempel. Efter den onaturliga värmeböljan i mars var man ju fullt inställd på att det skulle vara otänkbart att ge sig ut på isen i stugan för att pimpla. Men se det var inga problem! Hela borren gick åt, så man behövde inte alls vara skraj för att trampa igenom. Och snön var hård och lätt att gå på.