En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Materieltjänst: modifiering, försök och korrigeringar

Igår fick Skarjan (tror att det är en sådan) en rejäl översyn. Hela bärsystemet ersattes med ett från en gammal Sacci-säck av okänd modell. (Det såg ut som en tidig mindre förlaga till Försvarets LK100, den som fanns ett kort tag efter LK70:n)

Skarjans, och de flesta säckar från samma tidsera, har i mitt tycke ganska undermåliga bärsystem med tanke på vilka vikter ramen medger. Särskilt axelremmarna är det ju milsvid skillnad på nu och då. Nu ska det ju faktiskt sägas att de jag satte på är rätt basic de med. Gjorda med sent 90-tals teknik skulle jag tro. Fast sönder lär det aldrig gå, då det är militärstandard på det. Dvs extrem slitstyrka och hållfasthet och ganska tungt :-). Inget för den som kör UL stuket.

Själva säcken på min är gjord av nåt som påminner väldigt mycket om G1000-väv. Även detta är i klenaste laget tycker jag. Fast här vinner man ju rätt mycket vikt. Problemet var att på dagens försök- och tillpassningstur låg en viktskiva i packningen mot en av ramens skenor och skavde hål!

Om ni aldrig gjort det innan så kan jag rekommendera att packa favvoryggan riktigt riktigt tungt och ta en sväng på närmsta elljusspår. Sådär 5 km borde egentligen räcka, även om jag gick 10. Med 36 kg ryggsäck. Tunga ryggsäckar är helt oförlåtande och bra på att kommunicera. Den berättar direkt om du inte ställt in den på riktigt. Och den berättar efter några kilometer hur just den fungerar. Känner man efter så listar man lätt ut hur tyngden fördelas i bärsystemet. Och var det belastar kroppen. Kan vara bra att veta även om man inte bär så tungt i vanliga fall. Att känna sin materiel är aldrig fel.

Det jag fascinerades mest över var hur bra ramen överförde all vikt ner i avbärarbältet. Tror aldrig jag känt det så tydligt förut. I och med detta blev det också väldigt tydligt exakt var detta skedde. Nästan all vikt belastade dessa två remmar.

Önskvärt hade varit att förska fördela denna belastning på fler fästpunkter på bältet. Visst finns en fästning mitt bak på ryggen också, men den var för lös helt enkelt och har dessutom sin fastsättning på fel ledd för att ta upp särskilt mycket vikt på önskvärt sätt.

Väl hemma fick det bli en fästpunkt till i avbärarbältet. Visserligen på nästan samma plats men ändå. Ska fundera vidare på det där. Skulle vilja ha en rem som gick från ramens lägsta punkt snett upp till höftens yttersta punkt också. Svårt att få till men vi får väl se vad framtiden för med sig.

Lite förstärkningar på själva säcken där det skavt hål och lite nya spännen blev det också. Är på det hela taget väldigt nöjd med ryggan. Den klarar rejäl vikt på ett förträffligt sätt och så är den ju sååå retro-cool ;-).

2016-07-03 19:24   pgp789
Har på min Noname ram fäst midjebältet i endast en punkt mitt bak. Såg detta på en dyr ryggsäck. Med en fästpunkt får du höfterna rörliga och slipper lyfta säcken med höften för varje steg.

Svar 2016-07-03 20:30   Nyingen
Det har du ju rätt i. Intressant. Tål att fundera på. Kräver antagligen ett ganska styvt fästparti på bältet och en infästning man vågar lita ordentligt på... :-)

2016-07-07 20:58   Pistolen79
Häftigt! Du verkar ha en bra förmåga att se det logiska. Jag är inte där, tycker det är svårt att härleda. Har köpt en ny säck precis, min gamla hade många år på nacken (och inte världens bästa kvalitet kanske). Nu blev det en erkänt kvalitativ, och shit vilken skillnad. Men det tar ändå en stund att lära känna sin nya säck. Intressant inlägg!

Med vänlig hälsning, Peter

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro