En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Nytt tält och ny ryggsäck

Så, då ligger jag och Tilja här i vårt nyinhandlade enmanstält på ett berg lite sydväst om Borlänge. Blev det ett Akto tror ni? Nä, jag gick från affär'n med ett Enan.

Var bergsäker på att jag skulle ha ett Akto när jag gick in på Naturkompaniet, men väl därinne så kom tvivlet över mig. Igen. Slog upp Aktot och kikade och jämförde. Vägde ju rätt mycket mer. Flera hundra gram. Och jag som håller mig för att inte vara gramjägare. Får väl skylla på att det saknades de små praktiska fickorna på innertältets insida då. Så de blev ett lättare tält med praktiska fickor istället. Fast nu ligger jag och har lite ågren över att det är så tunt. Jag ville ju ha ett robustare tält. Egentligen. För jag ska ju tälta under såååå extrema förhållanden ju. I mina fantasier i alla fall. Fast vi vet alla att det här tältet faktiskt tål en hel del. Och att jag antagligen kommer göra betydligt fler turer under trevliga väderförhållanden än under mer extrema sådana och ska jag ut i fjällen på vintern kommer jag ju ändå ta mitt Nallo 2GT ju. Så hade jag köpt det andra så hade jag legat här och tänkt att det vore ju bättre med ett lättare tält.

Ja, som vanligt med friluftsprylar så är jag bara nästan nöjd med dem. Tror inte jag äger en enda byxa, rygga, eller annan viktig utepryl som jag inte modifierat lite. Byxor brukar behöva ändras i bensluten av en eller annan anledning eftersom typ ingen tillverkare gör benslut som jag trivs med. Eller så sitter de helt enkelt på för långa byxben. Och att tillverka ryggsäckar utan resår- eller kardborreband för upprullning/fästning av plattbandsändar i olika spännanordningar borde kriminaliseras.

Min goda vän som lånade ut sitt Enen till mig under Grövelsjöturen förra veckan försåg mig även med en ny ryggsäck som inte passade henne. En Osprey Exos 58. Förstår lite varför den inte passar nu efter att ha burit den några timmar under lite mer fältmässiga förhållanden. Jag tror jag också känner att den tar i lite bak vid ramen och avbärarbältet. Fast inte så det stör. Tror jag. Ska ta en omväg imorgon så den får sitta på en mil till. Tror jag har en lösning hur jag ska avhjälpa problemet om jag nu upplever det som ett problem. Jag gillar den mer och mer fast det är en typ av rygga som jag fått för mig att jag inte gillar. Den är rent bärmässigt faktiskt rätt skön och den är lätt. Och detajerna tilltänkta. (Förutom alla lösa snör- och plattbandsändar som hänger och dinglar. Som en riktig pelikanryggsäck. Fast det har jag ju givetvis åtgärdat innan avfärd med lite resårband :-) Man vill ju inte bli tagen för pelikan ju.) Som sagt var. Prylarna måste anpassas.

För övrigt snarkar Tilja som vanligt i tältet. God natt på er :-)

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro