Bloggar > Karin Trolin

Karin Trolin

Nord norge från sin bästa sida! Placerad på karta

30/6  Start; 04.00   N 65°532 , E 12°221    svag bris 228°, God sikt, kurs 350°, 8,6kt

Gruset gnuggas ur ögonen..   tur att man får lägga sig igen nån timme efter morgonpassets slut här!

Linnea på vaktpass, "sjusystrar" i bakgrundenSvartisen i bakgrunden

Passerar det otroligt fina och utpräglade bergsområdet  "Sju systrar", med sjutoppar i ett pärlband och solen står en hand ovan horisonten..  just då passeras polcirkeln!!!

Fantastiskt spektakulära och vackra områden med mycket berg både runt oss och horisonten. Rogivande är också den kavlugna sjön vi får under morgonpasset! Norges största småbåtshamn Sandnessjøen passeras. Djur och fågelliv börjar också bytas mer mot polarhållet. Lunnefåglar ligger på fiskepass ute på sjön och blir sköna motiv mot de allt spetsigare topparna innan de blir blyga och dyker undan båten. Nordens näst största fastlandsglaciär "Svartisen" passeras.

Morgonskiftets 4tim går undan och det blir inte mycket annat gjort än just förundras över skönheten i landskapet!

Nordnorge är ju paradiset och denna dag bekänner färg!  Det är svårt att slita sig från alla naturupplevelser för ytterligare sömntimmar men 3st till får vi till innan det är trångt med fisk på ekolodet. Hannibal o Ola går igång på stort och mästerspöna plockas fram . Knappt har de hunnit sänka ner draget i djupet innan det hugger!   Gång på gång så rycker de upp torsk, sej, kolja  på 2-3kg som tillsammans fyller en rejäl hink. Säkert 12 fiskar på 15 minuter! Vi rensar och tillreder. Förbereder för vrakmiddag på havets läckerheter. Det fileas och kokas fond även till morgondagens lunch. Snabbstopp i Bodö för släcka glasssuget i den kavlugna strålande varma dagen. Sommaren visar sin bästa sida även på dessa breddgrader!

Efter detta börjar faktiskt vinden bjuda upp ..  i rätt riktning till och med!   Vi är inte sena att hissa segel och får en kort sekvens av njutning till allas glädje, riktigt peppat team som förbereder båten och ler stort när vinden trycker fart i oss!  Men sedan lugnar sig vinden o vi återgår till att gunga fram i stillheten till motorns surr.

Vi hade precis återgått till sol o sängplatser när vi siktar nåt mäktigt innåt nästa vik!

Det kokar och glider svarta kroppar  upp och ner i hela sundet!

Grindvalar som samlats för lek och jakta sill.  Aldrig har någon av oss sett så mycket val!  Vi navigerar oss fram mellan flockarna och identifierar hela familjer som rör sig inåt fjorden. Helt mållösa och fascinerade står vi med kamerorna och skjuter hejvilt efter de allt mer nyfikna och närgångna däggdjuren....  I två timmar. En tidlös stund och vi instämmer alla i att denna dag slår alla rekord i upplevelser under turen, och troligen 10 topp nånsin!

Dagen byter datum när vi närmar oss Lofotens halvö och tuffar fram mellan snöbeklädda toppar och djupa fjordar. Horisonten står i brand när solen närmar sig horisonten och det underlättar inte för den sig som bör slita sig för att vila kroppen några timmar efter en fantastisk dag på atlanten.

Slut;  N 67° 475     E 14° 407

Postat 2009-06-30 22:00 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Äntligen vind i seglen!! :) Placerad på karta

63° 34440, 09°22,775   lugn vind  60°/8, god sikt , kurs 61°, 7,8 knop

Morgonsolen är uppe lite tidigare idag, steg upp 03.18 imorse.   Bra skillnad från igår, när den dansade i horisonten när vi gick på vaktskiftet kl 04.00..  Imorse var den två fingrar över horisonten . ( om du håller armen utsträckt och måttar)

Spännande stund igårkväll när vi äntligen fick hissa segel ( eller "rulla ut" blir det väl mer med dagens teknik för Genoua'n och Storseglet)

Motorns stängs av, tystanden sänker sig och så kommer det som vi alla längtat så efter, att jobba lite med naturens o våra egna krafter. Hela teamet inkluderas och vi kör en testsegling med foto o filmtagning. Härligt!

Vi skotar hem, det susar till och så är vi snabbt uppe i samma fart som med motor, utan störande ljud och med lagom action och lutning. Gött!

Efter ett lyckat testpass blir det nya prövningar när vi skall fin-navigera oss ut mellan grynnor och skär. Spänningen är på topp. Bra träning inför ishavet och isbergskryssning.  Dåligt med isbjörn i sikte än dock! ;)

Under morgontimmarna passeras Trondheimsfjorden och vi känner oss som hemma, Linnea har bara 3 timmar hem till Östersund härifrån och till Åre är det ju nästan ett stenkast! ;)

Man förundras över det liv folk lever här ute i vindens mecka; det är kargt och hårt, fuktigt och sällan varmare än höst eller vårtemperaturer.  Man bli nog rätt härdad! Många vindkraftverk har byggts upp och även vågkraft forskas det i här vid Norges bästa surfspot ( Hoddevik). En annan sak vi har att lära av vårt kära grannland. Hur man decentralicerar o får hela landet att leva!

Under eftermiddagen fortsatte lugnvädret men sedan fick vi en rapport om vindar som vänder till vår fördel med dessutom bra hastighet till tisd eftermiddag!  Vi håller tummarna, alla är väldigt segelsugna nu!

Efter en välförtjänt dush i den lilla kombinerade toa/dush utrymmet kände man sig som en ny människa! Saltvattnet spolades ur öron o hår! Det gäller att passa på när vi har watermakern. ( en apparat som pumpar igenom havsvattnet genom filter o renar 180 l/tim) igång så man sparar energi.

Passerar ett sedan länge siktat toppigt berg;  "Torghatten" med ett gigantiskt hål likt en grottgång rakt igenom bergsknallen. Sägnen säger att det är ett gammalt troll som försökt skjuta en av de "Sju systrarna" ( som vi passerar snart med) när de badade men blev träffat av solen och därigenom förstenat. Fint var det iaf....   Speciellt från mina vyer. Jag fick nämligen göra en tur upp i masten. Insäkrad med rep o sele kände jag mig som hemma 25 m upp i det fria. En häftig känsla att glida fram där högt ovan båten och se så mycket mer! Det gungade lite lagom i våra 8m/s ..   mer hade nog blivit jobbigt! Många fina bilder och lite film blev det som ju tyvärr får vänta med bristen på bra uppkoppling här...

här kommer nån:

Alla hade precis hunnit lägga sig när Ola får ett samtal från en god vän. Vi passerar snart samma ställe som dessa och glider in till hamnen i Brønnøysund.  Man inser att det är en omtalad expedition när vi glider in mot alla tisslande och tasslande båtar och det samlas mer o mer människor på kajen. Även om man inte hört talas om denna Expedition så syns det förstås att Explorer är byggd för något speciellt m all specialutrustning, loggor och oss som likt 9 smurfar som kilar fram o tillbaka i blåställen.

När motorn varvar ner så vaknar som vanligt alla och vi får ett riktigt trevligt första strandhugg sedan bergen på Lennarts otroligt fina träbåt som också seglar norrut.

RX..   den andra båten som skall segla NO-passagen i sommar!Trivsamt stopp i goda vänners lag!

Riktigt lustigt nog så skymtar vi en annan båt m mycket extra- samt navigationsutrustning på däck när vi glider in mot hamnen. Det visar sig vara Explorer's konkurrent som också skall segla Nordostpassagen i sommar så fort de klart tillståndet.  Tog en språngmarsh för att röra på benen, kissa i gräset och njuta skogsdoften!

3 timmars sömn innan upp på nästa pass blir det!

Tips:Sommarens pryl: Solskärm för datorn så man kan jobba ute i det fria.  Suverän detalj från Hoodman.

Postat 2009-06-29 21:00 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Äventyr ombord! Placerad på karta

Vi ligger bra i tiden trots allt!   Då vindarna ligger emot oss så har klimatsmarta expeditionen fått tulla lite på extraresurserna..   Vi går för en lite halvkrasslig motor norrut eftersom vi behöver komma fram till Tromsö i god tid för mecka lite med motorläckaget...   Men så nu ikväll så hissar vi segel och tar oss fram med vindens kraft, efterlängtat av oss alla! :)

Det har gungat på rätt bra inatt, stundom har man tryckts emot taket, och mitt i värsta svallningarna så händer något: - Det börjar skrapa precis utanför min koj i förpiken..   Det skramlar och skrapar, låter inget bra så jag väcker kapten Niklas,...   Ola kommer också ner o lyssnar...  Vi saktar ner våra stadiga 7-8 knop och försöker hitta felet!  Båtshaken för att försöka fiska upp en eventuell fiskelina m drag?!   Vi lyckas inte men ljudet försvinner ganska snart efter att vi tuffar på igen.

Uppstigning och skiftstart klockan 04.00 precis utanför Stattlandet. En av världens stundom blåsigaste platser pga fronternas möte med västkusten här, golfströmmen samt den direkta övergången från bråddjupt till riktigt grund botten! Norges surfspot nr 1 Hoddevika ligger här!

Nu är det iaf rätt lugnt, vågorna rullar på och solen brinner i horisonten..  Natten är kort och vi torkar gruset ur ögonen de första magiska morgontimmarna. Ålesund, Östra Volda passeras och vi drömmer om ett strandhugg och toppturer!

Medan vi nya försöker sätt oss in i all teknologi och navigationsapparaten som består av flera GPS och ett större navigationssjökort, springer skiftledaren som i detta fall är Hannibal in och ut till motorn varannan timme för att kolla läckaget.  Gamla hederliga Wettex-trasan skapar succé genom att läggas över läckaget på motorn..  Det mildras rejält och fungerar strålande..

På eftermiddagen efter min tupplur upptäcker jag skrapljudet mot skrovet igen!  Vi får styra in mot land, ankra fast oss och göra en insats. Kapten drar fram våtdräkt ( ja det är faktiskt bara 12 grader här) och dykutrustning..  Tar en titt nere runt skrovet och bogen...  inget..  nån liten fiskelina utan drag hittas och man antar att det kanske lossnat igen. Nu blir det spännande navigering mellan kobbar o skär ut i öppna havet igen innan vi spänner upp seglen! Blir flera styrmän att övervaka navigation och framfärd!

Det vankas söndagsmiddag, den lyxigaste under veckan då en i besättningen skall bjuda på trerätters! Mums

Snart passeras Trondheim.
Spana in vår färd på www.skinnarmo.com

Postat 2009-06-28 18:50 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Avsegling Bergen! Placerad på karta

Tre veckor senare efter två forskurser och ett äventyrskollo för 13-15 åringar så är det dags att börja andas havsluft! De senaste veckorna har varit full fart framåt och nu känns det som att det är perfekt med lite semester. De två kollo-veckorna har varit fantastiska . Otroligt kul att arbeta med tonåringar, visa upp möjligheten till Friluftsliv på hemmaplan.

De har njutit både vilt och vackert; -Grottkrypning, Kanothajk, Klättring, Vandring och Forspaddling. Mycket navigation, och friluftslivs lära i allmänhet. Ett gäng glada äventyrare har formats och mycket nya lärdomar och erfarenheter för både ledare och ungdomar blev det! Att jobba med naturens element och att ha kontrollen i dem när det rushar på.. Det är energigivande. Lyckorus och adrenalinrush kickar in.

Detta läger ledde till att förplanering och packning inför seglatsen med Explorer skedde med speciellt mycket framförhållning. Kollot’s avslutning skedde kl 13.00 igår , fredag.. Några timmar senare skulle det mönstras på i Bergen. Miljötänk och försöket att leva så klimatsmart som möjligt fick ett litet bakslag som det så lätt blir när tiden blir knapp. Jag får kompensera för det framöver. Med fina minnen och många glada leende barn på näthinnan satte jag mig på tåget för att byta skog mot hav.

Utflygningen skedde över många av de bergsområden man spenderat dagar och veckor i och det var spännande att se dem från ovan. Detta är verkligen Nordens alper… Vi har så häftiga områden så nära… Hurrungane, Jotunheimen, Sunnmørsalperna, Hardangervidda… Vi måste verkligen inte resa halva jorden runt för att nå högalpina miljöer av världsklass. När jag under Ekstremsportveko i Voss, Norge, förra året träffade på Nya Zealändare som trivs bättre här i våra forsar och fjäll fick jag än mer förståelse för hur exotiskt detta är. Rätt grymt!

Skinnarmo, Linnea och resten av besättningen mötte upp mig och Lotta från ”Polarquest”- upplevelsebolag när vi nådde Bergen. En natt i hamn för att följa tidvattnet ut på morgonkvisten. Troligen den enda natten vi ligger stilla eftersom vi vill segla på dygnet runt nu upp till Tromsø där vi bör vara 3e juli. Vyerna och värmen var begeistrande. Tid att njuta! Imorse kastade vi loss, delade upp oss i 4 timmars vaktskift och satte av norrut. Hittills har gänget haft ganska lyxig standard för att vara expeditionssegling.Flera utemiddagar utmed hamnarna och lyckats fiska upp en del fiskmiddagar med.

Ett team på 9 är vi nu upp till Tromsø. Förutom expeditionsteamet har vi vår fantastiske kapten Niklas aka ”kocken” eller ”meckarn”. Niklas kan båten innan och utan och kommer vara den som seglar hem båten via amerikanska kusten, västindien och sedan atlantöverfarten allt efter att Nordostpassagen passerats och expedtionen är genomförd. Vi har en intressant besättning och TV4 samt en fotograf är med och förevigar allt.

Då högtrycken avlöser varandra och sommarvädret är vad alla utom seglare önskar sig så finns ingen vind att föra oss norröver i nuläget. Motorn som i nuläget jobbas på en del med småläckage mm för oss framåt alltmedan fjordlandskapet tornar upp sig större, vackrare och mer o mer retsamt lockande för en klättrare på havet! Nej, dags att hoppa i säng här kl 21.00, är ju bara 7 tim till nästa skift! Snart äras nätterna av Midnattssol iaf!

Postat 2009-06-27 00:00 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Matpackning och förberedelser Placerad på karta

Explorer till havs

Jaha så sitter man plötsligt ute på atlanten i högsommarvädret och njuter fullt ut av livet! Äventyren avlöser varandra med bra fart nu:

Sedan hemkomsten från Fernie och British Columbia har det egentligen inte varit speciellt mycket annat än utfärder och äventyr..     Och jag börjar ju inse att det inte hör till ovanligheten utan är mer av min vardag nuförtiden. Det är  snarare sensationellt om det inte händer något på ett tag.  "Karin alltid på språng"  har jag blivit.

I efterlängtade Åre i maj mellan all utförspaddling och forsränningsjobb åt "Äventyrligt" så hanns det med en del sommarplanering.  En bra start efter hemkomsten även om dagens teknik gjort det möjligt att jobba över hela jorden och ändå kunna hålla kontakt med kunder, vänner och familj. Såsom att fylla ut tiden med mer jobb och utmaningar.

Rekning i gevsjöströmmarna!Tångböle rafting

Linnea och Ola ringde och behövde hjälp inför Nordostpassagen-expeditionen...   Då Linnea och jag är parhästar i mycket och väldigt goda vänner så ställde jag självklart upp. Speciellt då betalningen blev att få följa med på en del av seglatsen.  Norska Kusten uppåt Tromsø har man ju sett en del från diverse bergstoppar och bilfärder genom bergsmassiven. Men att ta sig fram sjövägen med vindens hjälp var ogjort!

Så efter en vecka nere i Åkersberga med att fixa menyer och all mat för tre månader ombord på "Explorer of Sweden" för hela expeditionsteamet så började jag inse hur stort projekt detta var. Vi jobbade 16 timmar / dag med att sätta ihop middag-, lunch- och fika-paket åt 8 pers och med att försöka få maten så varierad, spännande och funktionell som möjligt..  ...en utmaning:

matpackning inför 3mån på havet!

Hur mycket äter man egentligen? Hur hungrig blir man under de varierade segeldagarna och väder man kommer genomgå? Vad blir man sugen på efter tolv veckors burkmat och torrfoder? De gällde att gardera sig på ett hälsorätt, energilagom, hyffsat lättviktat sätt och se till att allt var packat vattentätt och med så lite emballage som möjligt!

Vi stuvade och kompressionspackade allt och började drömma oss bort mot isberg och fjordvyer i världsklass.  Mot livet på en 60 fotare ombyggd att passa ishavens tuffa förhållanden. En skönhet med 25meters mast att lita på i alla väder..   Vi närmade oss avfärd!