Bloggar > Karin Trolin > Atlantseglingen -Dramatik ...

Atlantseglingen -Dramatik vid Biscaya...

Explorer of Sweden 25/4 2010, mitt mellan Azorerna o  Engelska kanalen:

 

----

Mitt i natten ökar  lutningen på båten rejält,  Jag  som inte fällt  upp brädan på min kojen famlar efter  något att hålla  i för  att slippa  ramla ner från övervåningen. Madrassen fungerar halvdant o en sekunden  senare blir  jag  klarvaken, sjöstuvade väskor o andra saker rasar runt omkring mig, det  skvalar på ett kraftigt annorlunda sätt utanför skrovet o visst  lutar  vi inte  bara galet  mycket sidlänges  utan även framåt?? 

 

Jag kastar  mig ur sängen o möter ute i skansen förutom vaktansvariga, kapten o vice skeppare som rusar som skållade råttor. Ingen hinner förklara om vi verkligen sjunker, har man över  bord eller  vad som sker.

Yrvaket inser jag att jag inte direkt är förberedd på att agera ute på däck  i mina underkläder. Hinner  inte nu,,….  Rusar  upp i styrhytten o får ett  bekräftande  på att vi  inte  sjunker.

 

Det stormar  rejält, sjön är hög o det  haglar  hårt. Vice skeppare har  tagit över styrningen, vi faller  av, seglen fladdrar okontrollerat och vi fått igång  motorn för att bibehålla nån slags styrfart i ovädret. Det blixtrar o smäller omkring oss och radaren är full av intressanta objekt som drar förbi. Förvirringen är stor men jag förstår efter ett tag att vi varken sjunker; -Vi har  drabbats  av en så kallad Squal. När  jag höll på falla  ur kojen  ”broshade” vi ( båten får så mycket vind i seglet att det trycks ner mot vattenytan) men innan det gick helt överstyr lyckades båten kränga upp igen.

Vi lyckas såsmåningom få tag på skotet, går upp mot vinden o börjar  rulla in Genouan, bara för att åter tappa kontrollen på styrningen i mörkret; vi gippar. Storseglet smäller och bommen far, nu är det på riktigt,…   Efter att ha  hållit  sig  lugnare än man kunnat föreställa sig levererar  nu Atlanten det  jag  i mina föraningar fantiserat fram.  Jag förbereder mig på det värsta och tänker snabbt igenom mina roller vid de olika nödscenarior som kan dyka upp o vi tränat igenom.

 

 

Nu verkar denna lokala storm dra vidare och vi får åter koll på båten. Konstigt nog så verkar inget ha gått sönder…  inte ens  skotet, någon skotvagn eller seglet! Helt fantastiskt, från att gå ifrån sjunkande scenario till att stormen inte tagit något offer överhuvudtaget..  bara  några  förvirrade och ytterst adrenalinstinna besättningsmedlemmar. Radarekona med fler Squals verkar  dra  vidare och haglet upphör.

Det  tar  lite  tid att somna  sedan! Trygga  välbyggda Explorer som jag  inte bekymrat  mig om kapaciteten att rida ut oväder och de flesta motgångar var

----------

 

Vilken  dag, först strålande Gennakersegling i toppenväder. WWF-pandan hade alltför länge legat i koma i förstuven och gjorde  jobbet  galant medan besättningen fick en fin dag på soldäck….  Så länge  att  denne inte  ville  ner  sedan. Strumpan som skall samla in seglet hade fastnat längst upp, vi fick göra  en speciallösning i solnedgången o jobba ner  seglet för hand. Som på gamla goda tiden innan hydrualiska lösningar och automatik tagit över!  Lite  skoj!

 

Även  Biscaya bukten har  hållit  sig lugn o vindarna  har  legat  till vår fördel. Även denna sträcka har vi kunnat  segla i stort sett hela  vägen. Nu ligger vi med västliga vindar o närmar oss engelska  kanalen. Det  har  börjat  dyka upp  fler o fler  båtar. Lanternorna  stämmer  oftast. Men att ha  hjälp av  GPS, Radar, AIS och VHF-radion är fantastiska hjälpmedel och fasciliteter!  Utan  dem hade  vår  färd blivit  bra  mycket  krångligare.

 

Som ikväll tex  när  dimman  ligger  tjock som grädde  utanför…  Hur  gjorde  man egentligen förr i tiden?  Kapten förklarar att om man verkligen gav sig ut i dimman så var det till att ställa sig  längst fram o hålla  utkik samt  tuta  i mistluren så båtar som var ute hörde varandra när man nu inte ens  ser  lanternorna. Det  är  mycket  tankar  som går  till sådant! 

Just ikväll ställs  vi inför  div  utmaningar  som  hade  varit  riktigt  krångliga  att lösa  utan!  Det  dyker  upp mindre  fiskebåtar  här utanför  Channel Islands  som  hamnar  precis i vår kurslinje….  DÅ  de  inte  har någon identifieringssystem via AIS o radarn tycker  de  mest  ligger o svajjar  utan nån spec  riktning o fart så har   det  blivit att vi ligger o avvaktar tills det  bara är nån halv sjömil kvar.  Spökskeppen har  vi sedan försölt  orma  oss runt. Hitills har  det  gått fint  utan att vi behövt  gå ut på fördäck o spana i dimman m ljuda  m mistluren,  ibland  var  det inte bättre  förr!

 

Så hörs utrop på VHF’en här på vårt  nattpass,…  Nu är det en båt i sjönöd som engelska räddningsverket  är på jakt  eftyer,  Vår  position är inte  tilräcklig  för att hjälpa  till, men en fiskebåt  ligger  närmare  iaf.  Verkar  som det  blir  en lyckad  räddning av  deras  drivande  båt. Tänker  för mig själv att detta  kunde  ha varit  oss för  några  dagar  sedan om vi inte ridit ut Squalstormen så utgången blivit  en annan än de nu mer spännande men positiva minnena som de nu blivit!

 

1400sjömil o 9 dagar på sjön har  det  blivit!

Kändes  otroligt  skönt  att lämna  faial o land  faktiskt  när  vi väl  gav  oss iväg!  Det är  ett härligt  liv på havet.  Rätt likt  att vara  ute på tur på fjället!   Mycket  likheter  finns  det!

 

Nu när  vi närmar  oss Cherbourg som blir  vårt  nästa stopp har  vi fortfarande  mängder  av  mat o tom frukt kvar!  För ovanlighetens skull. Det  blir  verkligen ingen skörbjugg på den här  resan  2-3 rätters  middagar  flera gånger  i veckan!  Helt enkelt  mindre  konserver o torrmat  än vi ställt in oss på!  Men  eftersom det nu endast är 1,5 v  kvar på Explorers Nordostpassage/ jordenrunt segling börjar  det  bli dags  att tömma  skafferierna..  >Kanske  inte  blir  lika  mkt  uppbunkring här iFrankrike,,,,   In o vänta på väder  sedan nordsjön hem!  Blir  kanon det  här!

 

Inlagt 2010-04-30 16:09 | Läst 5828 ggr. | Permalink
Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
» Visa även betygsättningar utan kommentar

 

Logga in

Tips!