Tankar kring mina olika äventyr.

Användarnamn: bensson

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Dykning, Vandring, Navigering, Foto, Segling

Det börjar ordna till sig.

Det börjar ordna till sig. De flesta faktorerna har jag koll på. Jag har pratat med Polisen/Fjällräddningen om min resa och de är villiga att följa min resa enligt den färdplan jag håller på att utarbeta. Det känns otroligt bra. Jag var lite orolig över deras reaktion, men Lena från Polisen i Idre är kanon bra. KOmmer ha mer kontakt med henne och jag kan berätta mer om det efter det tillfället.

Jag har beställt en "Spot" från Addnature som är en typ av nödsändare som anger long och lat till där man är och att man behöver hjälp. Den använder sateliter för att sända meddelande och det innebär att täckningen inte är ett problem om jag inte ramlar in i en grotta. Det som är bra med den också är att jag kan skicka ett "jag mår bra" meddelande tillsammans med koordinaterna. Det meddelandet skickas till fem iförväg programerade mottagare, så som till morsan, farsgubben, Marit och Mange på skolan och polisen i Idre. En tillläggstjänst är att man kan ha på en tracking funktion som skickar koordinaterna till en hemsida som är länkad med Google Earth och att man där kan följa mina spår var tionde minut. Skall se om det blir att jag tar den tjänsen. Jag älskar ju att mäta saker med eletroniska apparater så förmodligen kommer ni att kunna följa små röda prickar på en suddig satelit bild. :)

Skanderna rapport.

Lite uppdatering på vad som hänt sedan sist.

Jag har köpt en pulka nu som jag tror att jag skall bli nöjd med. Jag resonerade så att jag ville ha en stor pulka, då jag kommer vara borta länge och kommer behöva en hel del utrustning. Jag vill också kunna ligga i den i en nödsituation och då funkar det inte med en liten. Vidare kommer jag kunna hålla låg tyngdpunkt iochmed att jag kommer kunna sprida ut lasten över hela pulkan och inte bygga på höjden. När de kraven var specade tittade jag på Acapulka och Fjellpulken på olika modeller och storlekar. Även Segerbaden den svenska pulkan kikade jag på men de har slutat tillverka pulkor. Bestämde mig för en Acapulka och skickade efter prisuppgifter på de olika modellerna jag valde mellan, men fick en liten shock när jag fick reda på att de kostade 800 Euro utan moms och skatt. Skulle hamna på över 10.000kr. och det utan skacklar och sele. Misstrogen tog jag mig en sväng på Blocket och se, där fanns en armé pulka till salu för 1500:-. Den är 210cm och 50cm bred. Inte vägt den, men gissar på 12kg. Men alternativen går inte, så det får bli denna. Vikt kostar pengar. Acapulka hade en 210cm pulka också som vägde 4kg tror jag men den kostar å andra sidan 36000kr...

Utrustning 3

Detta ämne tycks aldrig ta slut. Det finns så otroligt många grejor att välja på, och alla är mer eller mindre lika i kvalité. Men jag har gjort några avgörande beslut och även några inköp.

Tält: Det blev ett Hilleberg Nammatj 3GT. Det fanns en teknik att fälla upp ett tunneltält som jag inte kände till, att vika tältbågen på mitten, vika den dubbel och sedan rulla ihop tältet med bågen kvar i. Man stoppar ner tältet i en pulkapåse och lägger rullen på pulkan.  Den snabbheten och smidigheten tilltalade mig mycket och det avgjorde valet. Också det faktum att Ola SKinnarmo hade ett sådant tält på sydpolen (tror jag det var), gjorde det mindre dramatisk att välja det till min resa.

Tvivlar på det mentala

Mjukis bakom pannbenet.

Så har jag tränat en vecka genom att dra däcket runt på grusvägarna runt Skärklitt, närmare bestämt på svarttjärnsvägen, en återvändsgränd som ingen åker på. Den är backig och sugnade så jag känner att jag får en väldigt fin och endamålsenlig träning. Det är yngre än vad jag trodde det skulle vara och jag kan inte gå så långt som jag trodde, men jag ökar dosen sakta. Slingan jag går är 5km och det tar 1:20 ca. Jag har gjort fitness testet idag och har åkt upp ett pinnhål till 46. Sakta sakta går det framåt. Jag och en kamrat uppskattar att däcket väger ca 50kg. Jag ligger på 80% i puls och idag gick jag 12km som tog 2,5 timmar. Klockan påstår att jag gjort av med 1800 KCal och det känns så nu. Ländryggen får stryk, får nog bygga lite magmuskler. Tränat 6ggr sedan förra lördagen, och gått 3,5 mil.

Det som händer med mig när jag går där med blicken i backen och pannbenet spänt mot vinden, är att jag får tid att refleketera. Livet kommer vällandes och många känslor och tankar kommer över mig. Jag låter kroppen gå på som ett litet lok och huvudet kopplar av, och jag bearbetar jobbiga saker, som en nylig separarion från en kvinna jag gillade mycket. Jag vet att detta är ett forum för friluftsliv och att min blogg skall behandla just min resa, men när jag tränade idag kom jag fram till att jag faktiskt inte kan göra skillnad på resan och mitt liv i övrigt. Jag vänder sorgen och alla jobbiga tankar till något possitivt. Det finns mycket kraft att ösa ur om man bara hittar medlet att göra det på. Ju mer ledsen jag var idag, desto hårdare tyckte jag på och andades ut den dåliga energin. Jag vet att jag inte är ensam om detta, men jag nämner det iallafall.