Tankar kring mina olika äventyr.

Användarnamn: bensson

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Dykning, Vandring, Navigering, Foto, Segling

Skanderna rapport.

Lite uppdatering på vad som hänt sedan sist.

Jag har köpt en pulka nu som jag tror att jag skall bli nöjd med. Jag resonerade så att jag ville ha en stor pulka, då jag kommer vara borta länge och kommer behöva en hel del utrustning. Jag vill också kunna ligga i den i en nödsituation och då funkar det inte med en liten. Vidare kommer jag kunna hålla låg tyngdpunkt iochmed att jag kommer kunna sprida ut lasten över hela pulkan och inte bygga på höjden. När de kraven var specade tittade jag på Acapulka och Fjellpulken på olika modeller och storlekar. Även Segerbaden den svenska pulkan kikade jag på men de har slutat tillverka pulkor. Bestämde mig för en Acapulka och skickade efter prisuppgifter på de olika modellerna jag valde mellan, men fick en liten shock när jag fick reda på att de kostade 800 Euro utan moms och skatt. Skulle hamna på över 10.000kr. och det utan skacklar och sele. Misstrogen tog jag mig en sväng på Blocket och se, där fanns en armé pulka till salu för 1500:-. Den är 210cm och 50cm bred. Inte vägt den, men gissar på 12kg. Men alternativen går inte, så det får bli denna. Vikt kostar pengar. Acapulka hade en 210cm pulka också som vägde 4kg tror jag men den kostar å andra sidan 36000kr...

Utrustning 3

Detta ämne tycks aldrig ta slut. Det finns så otroligt många grejor att välja på, och alla är mer eller mindre lika i kvalité. Men jag har gjort några avgörande beslut och även några inköp.

Tält: Det blev ett Hilleberg Nammatj 3GT. Det fanns en teknik att fälla upp ett tunneltält som jag inte kände till, att vika tältbågen på mitten, vika den dubbel och sedan rulla ihop tältet med bågen kvar i. Man stoppar ner tältet i en pulkapåse och lägger rullen på pulkan.  Den snabbheten och smidigheten tilltalade mig mycket och det avgjorde valet. Också det faktum att Ola SKinnarmo hade ett sådant tält på sydpolen (tror jag det var), gjorde det mindre dramatisk att välja det till min resa.