Tankar kring mina olika äventyr.

Användarnamn: bensson

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Dykning, Vandring, Navigering, Foto, Segling

Provtur nummer ett.

Då har jag varit ute på den första turen med full utrustning, enligt planen. Jag var i Grövelsjön, mina hemmafjäll och tog en lite tur bara för att få testa allt i praktiken, det som hittills bara varit teori. Under smått vilda förhållanden med vind på 10-15 m/s gav jag mig ut på fjället. Tänkte berätta om mina intryck och det som jag upplevde fungerade och det jag måste förbättre eller ändra på.

Mina skidor, Åsnens Sondre skidor som jag bytte bindningar på till ett par Rottefella Chili kommer att fungera kanon tror jag. Sitter fint på foten, lätta att ta på, bara flippa upp i hälen så satt de på plats. Mycket skönt att slippa rensa hålen i tån för att få fast i telemarkbindningen. Pjäxorna var också mycket sköna, skall bara hitta en effektiv fuktspärr, så att inte filten blir för fuktig.

Mellanperiod

Som ni märkt har inte blogg inläggen haglat på senaste tiden, och det är ju helt riktigt. Det är många projekt i skolan som tar tid, men också är det en vad jag skulle vilja kalla för mellanperiod. Den första fasen med att skaffa grejor och jämföra, väga för och emot är över. Den var intressant för att jag var tvungen att tänka till och föreställa mig olika scenarior där grejorna skulle användas. De bilderna tar jag nu med mig, och tänker på de, men det stora rycket har inte kommit än, det är långt kvar innan start. Nu när snön fallit i fjällen närmast mig, börjar jag längta ut och skall göra små provturer för att testa lägret och skidor och pjäxor. Jag är inte sysslolös, jag skruvar lite på pulkan och skacklarna. Fick medar till pulkan i fredags som skall monteras i veckan. Pratar valla med lärarna på skolan, kanske kan få till en sponsring där, får se. Inte från skolan, men från ett valla företag.

Det mentala då? Jo, jag känner mig lugn. Jag tänker mig in i snöstormar och helvete, men känner mig inte stressad. Är lite orolig för kylan, men tror samtidigt att det är naturligt, det kommer bli kallt, jag kommer att frysa, det handlar bara om at komma ut i det, så blir det vardag och mindre dramatiskt.