Tankar kring mina olika äventyr.

Användarnamn: bensson

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Dykning, Vandring, Navigering, Foto, Segling

Inför provtur nr två.

Det börjar dra ihop sig. Nu har jag fått schemat för nästa år, och de första sex veckorna vi har i skolan. Vi börjar vecka 2, och alltså vecka 8 går jag ut. Det är nu påtagligt. Jag får en rådjurspanik i kroppen, en paralyserande känsla av att det är så otroligt mycket kvar att göra. Men i samma stund tänker jag på att jag faktiskt inte sitter sysslolös. Jag betar av saker jag kommer på, funderat på. Jag har koll på allt i lägret. Jag saknar sele och något varm att ha på fötterna i tältet, men annars är det inget jag behöver skaffa fram. Nästa vecka går jag ut på en provtur igen, denna gång en längre, för att testa mer saker. Att testa att allt håller som det skall. Snötillgången var lite sådär sist, så jag fick trycka ner tältpinnarna i marken. Kärlen hade inte gått ner så djupt än, så det lät sig göras. Hoppas det är mer snö nästa vecka. Denna gång skall jag verkligen mäta bränsle åtgången, för att ha en humm om hur mycket jag kommer behöva. Jag skall ha samma mat som jag planerat ha på turen. Det slimmade köket, inget kaffe...:(  (Intressant att kaffet var ett så känsligt ämne för många läsare :) )

Jag skall köra med min lilla Livlina, en Spot, som är en form av gps-sändare som använder sig av GlobalStars sateliter för att skicka koordinaterna där jag befinner mig till förprogramerade mottagare, Mor och Far exemplevis. Tracking funktionen skall jag också ha på, så jag skall kunna se exakt var jag gått, och framför allt, så vet min "Crew" om var jag befinner mig. Funderar på hur jag skall kunna dela med mig av den infon till Er, så att ni kan följa en lite röd prick på en google karta, i mars, och ängna mig en tanke. Återkommer om detta.

Provtur nummer ett.

Då har jag varit ute på den första turen med full utrustning, enligt planen. Jag var i Grövelsjön, mina hemmafjäll och tog en lite tur bara för att få testa allt i praktiken, det som hittills bara varit teori. Under smått vilda förhållanden med vind på 10-15 m/s gav jag mig ut på fjället. Tänkte berätta om mina intryck och det som jag upplevde fungerade och det jag måste förbättre eller ändra på.

Mina skidor, Åsnens Sondre skidor som jag bytte bindningar på till ett par Rottefella Chili kommer att fungera kanon tror jag. Sitter fint på foten, lätta att ta på, bara flippa upp i hälen så satt de på plats. Mycket skönt att slippa rensa hålen i tån för att få fast i telemarkbindningen. Pjäxorna var också mycket sköna, skall bara hitta en effektiv fuktspärr, så att inte filten blir för fuktig.

Mellanperiod

Som ni märkt har inte blogg inläggen haglat på senaste tiden, och det är ju helt riktigt. Det är många projekt i skolan som tar tid, men också är det en vad jag skulle vilja kalla för mellanperiod. Den första fasen med att skaffa grejor och jämföra, väga för och emot är över. Den var intressant för att jag var tvungen att tänka till och föreställa mig olika scenarior där grejorna skulle användas. De bilderna tar jag nu med mig, och tänker på de, men det stora rycket har inte kommit än, det är långt kvar innan start. Nu när snön fallit i fjällen närmast mig, börjar jag längta ut och skall göra små provturer för att testa lägret och skidor och pjäxor. Jag är inte sysslolös, jag skruvar lite på pulkan och skacklarna. Fick medar till pulkan i fredags som skall monteras i veckan. Pratar valla med lärarna på skolan, kanske kan få till en sponsring där, får se. Inte från skolan, men från ett valla företag.

Det mentala då? Jo, jag känner mig lugn. Jag tänker mig in i snöstormar och helvete, men känner mig inte stressad. Är lite orolig för kylan, men tror samtidigt att det är naturligt, det kommer bli kallt, jag kommer att frysa, det handlar bara om at komma ut i det, så blir det vardag och mindre dramatiskt.

Flow

En reflektion jag gjorde häromdagen var hur otroligt mentalt det är just nu i mina förberedelser. Jag håller allt i huvudet, mattankar, tältpinnar, skidor osv. Det kommer vara så länge tror jag, ända in i mål (alltså starten menar jag då), och då, poff, kommer allt bli fysiskt och tankarna får hoppa i hagen och leka. Kontrasten tror jag kommer bli påtaglig och intressant att iakta. Prylar, prylar, mat, prylar och så: inget. Spännande.

Jag leker med tanken att det kommer att bli som om jag går på lina, fokus är väldigt enkelt, blicken rakt fram. Uppgiften klar, framåt. Skulle fokus svika, felsteg tas, kommer jag att som lindansaren falla. Utgången och fallet skulle skilja sig så klart, men bilden tydlig hoppas jag.

Barn i pulkan

Vill bara kort berätta att den 4/10 var det som tidigare nämnt öppethus på skolan och jag skulle dra barn i pulkan för att få folk att skänka pengar till WWF. Jag skulle ta betalt var tanken men på plats var det ingen som skulle ha åkt pulka om jag tagit betalt så det fick vara gratis. Fick ju lite PR. Det var över 500 personer på invigningar av Valhalla, Timbersport arenan som  invigdes, och alla passerade när jag drog barnen i pulkan. Förutom att det blev lite uppståndelse när jag drundrade omkring med barnen så fick jag också enheldel frågor om hur och varför osv. Riktigt roligt. Min kamrat Benny plåtade när jag drog i en backe. (Man kan kanske ana lite skägg också...?) ;)