vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Tur i Tarradalen och runt Vuoka

Tarradalen och över Vuoka-Kungsleden.070722-24

Det

En kortare tur med fiske.

Söndag.

Båtskjuts av gamle far till Bobäcken.

Soligt och varmt,måttligt myggigt.

Lätta packningar;jag var osolidarisk och hade min Bergans säck,men när det jag ska ha+maten inte vägde mer så..12+ ca16-17kg.

Lättsam promenad,vid Bäcken satt en familj,mor,far + barn,genomsvettiga,såg trötta ut,dock inte  barnet.

Hoppades de var på väg ner;ser man så ut i början av en tur bådar de inte gott.

De var på väg upp,de kom sen när vi rastade.

Matrast vid älven i Njunjes,mycket behagligt i solen,lagom vind etc.blommar för fullt i dalen,men inga fjällbrudar än,massor av goda mogna hjortron kring Njunjes,gick över bron och mot Akkamfallet,prova fiska under det,men fick inget,inte heller uppe i sjön.

Fin tältplats nära fallet.

Måndag.

Sovit GOTT på mitt nya gosiga liggunderlag,hädanefter gäller downmat för mej,ett kort är alldeles tillräckligt. Mer fiske,nåt hugg ändå,men fick inget.

Gick upp efter berget mot Rakas-dalen som går bakom Vuoka,jättevarmt. Nere i den slingrande jokken fanns inbjudande badställen.

Djupt,klart. Jag dök i och tog några simtag,sen tvåla och schamponera och dyka i igen.

Härligt men för kallt,fick ta på mej fleesetröjan ett tag sen. Massor av vackra blommor,och Håkan fångade nå små “sardin-rödingar” men släppte naturligtvis ned dem den,så vackra med orange-röda fenor.

Lite längre ned var fiskarna aningen större,men vi följde inte jokken ner till Tsielekjokk utan gick kring Vuoka och mot stigen mot sjöarna.

Värsta myggen så småningom.En del oländig terräng innan vi faktist träffade rätt och kom rätt på Grumme-kåtan.

Slog upp tältet vid sjön just som regnet började.

Vi var inte först att tälta här;eldstäder,spiratabletter (borde haft med själv) samt två tältpinnar på vår tältplats. Skönt komma under tak. Det tyckte myggen med och kröp in under tältduken i oanade mängder,så brukar de aldrig göra. Regnet upphörde,men vi var inte ute och fiskade nåt,trots alla vak. Det fick bli nästa dag.

Tisdag.

En vacker stilla morgon med fjällen som speglade sej i sjön.

Håkan tog upp två öringar som vi stekte till frukost,mums!

Sen gick vi iväg längs stigen.

Det finns många fina tältplatser här när det inte är så myggigt.

Såg en älg när vi började gå över myrarna,sen en med 10taggar som låg på en äng strax innan vi kom upp på stigen igen mot Kungsleden.

Håkan fick hyfsade bilder,och den syntes tydligt även på min kamera.

Det blommade mycket vackert även här.

Stannade vid sjön strax ovan renstängslet och åt,ingen fisk i denna sjö.

Iddes inte gå ned till Lastak.

Skjuts över till Lappviken med Björn S.

Tydligen besvär med leden och båtplatsen,stugägarna störs ibland av vandrarna (de är ju som lämlar efter nedre Kungsleden,hehe),så kanske blir det att gå gamla lappstigen till Lastak framöver.

Det är ju den jag sprungit någon gång i forntiden,minns att det var mycket brant upp men sen jättefint,samt att jag kom fram till Lastak..

Dusch och kaffe hos syrran  i Lappviken,innan vi åkte hem.

En lagom och behaglig fisk-och blomtur.

Men på såna här färder ska man ha spira,ölburk och värmeljus.

2007-08-09 19:50   BrittMarie
3.e augusti fanns ett blommande exemplar av fjällbrud under bron vid Njunjesstugan. Fick en bild av den, sen var batteriet i kameran slut! ***** elektronik...

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.