vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Till slut blev det riktig vinterkyla

Så i början av mars,då vintern uteblivit i stora delar av landet och vi här i det som tidigare var "Norrbottens Sibirien" knappt behövt varma kläder eller bilen i  motorvärmare,så är det riktigt knarrande kallt.

Snödjup över 1meter officiellt.I morse -26°C och sen under dagen blir det ju varmare,så det till och med smälter små istappar från bilarna ner på backen,för att innan solen går ner kallna på ordentligt,dimmor som lägger sej över sjöarna.

Snön knarrar som i "gamla tider" och det är absolut inget glid när jag åker skidor.Ja först trodde jag nog det gled,men det var nog faktiskt vovven som stod för en del av glidet,när jag sen åkte för egen maskin var det som sandpapper.Tänk om det var som en norsk reklam;knallhårda spår och gammal snö..Det blir det väl nån gång.

Ja det har ju vräkt ned snö dag ut och dag in innan det nu klarnade upp och blev så här kallt.Mjukt och löst trots att spåren pistats ofta.

I lördags kväll var vi ute och körde skoter,mest för att jag äntligen skaffat mej anständiga skoterkläder.

Det bara sprutade snö  där vi körde fram och dessutom snöade det på rätt häftigt.

Jag fick ta på snöskor för att ta mej fram till vårt fågelbord när jag skulle fylla på mat åt småfåglarna,annars hade jag knappt tagit mej dit.

Ändå,man får lite vårkänslor;fåglarna kvittrar på riktigt (och inta bara i min väckarlampa)det är ljust när jag cyklar till jobbet, solen lyser när jag börjar åka skidor efter jobbet och det var inte ens mörkt när jag åkt klart ungerfär 18:20 igår.

2008-03-05 20:41   Håkan Friberg
Jag undrar hur många år sedan det var jag upplevde riktig dagsmeja. Som jag minns det från min barn/ungdom så var det alltid minusgrader från mitten av december till början av mars. Då var det fortfarande minusgrader på nätter och morgnar, men mitt på dagen blev det tillräckligt varmt för att det skulle börja droppa från snötäckta tak.
Jag minns antagligen fel...

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.