Bloggar > britts blogg

britts blogg

vandring,paddling och annat friluftsliv

Nedräkning.

Efter det stora regnet som startade på midsommardagens eftermiddag har det idag blivit något mer uppehåll och inte fullt så mörkt.

Mörkt-det är årets ljusaste tid,och jag har lampor och levande ljus inomhus.

Marken är vattensjuk och vattendragen mer än överfyllda,ja tom stigarna är smala bäckar på en  del ställen..

Jag har inte alls haft nåt emot att spendera dagarna på jobbet,skönt att ha nån vettig inne-sysselsättning.

Inte varit ute och paddlat sen förra torsdagen,då det var riktigt varmt och skönt.

Vi har provpackat våra säckar.

Det kära Nammats-tältet är lite väl stort,men det går,och det är ack så bekvämt när man slår läger.

Kortvarig gräsänka ikväll;det blev en tur runt den översvämmade sjön med gammelhunden,en springtur på ca 8 km med stora hunden,som var översvallande glad att komma ut och springa.

En kopp kaffe hos sonen,meningen var att hans inredning skulle bättras på,men slagborr fattades.

Och så klädtvätt,lngonsyltkok och veckostädning av hus samtidigt som jag följde med i fotbollen.

Hejade på Ryssland,men det hjälpte inte,

Imorgon fredag,och sen bara en vecka kvar till sommarledigheten.

Tänk på det,vädergudar!Ni har en vecka på er att bättra er!

Postat 2008-06-26 23:07 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Sommarens fjälltursplanering

Sommarens "Stora tur" ska innehålla Alkavagge och Sarvesvagge.Det har vi bestämt sen länge.

Ser fram emot det men upplever just nu en viss stress över vägval både där och i övrigt.Vilka vatten ska korsas,hur ska de vara,tar man sej över/igenom?.

Vilka hemska viden ska forceras?

Läsa på och kolla upp.Jag är likaså mästare på dåliga vägval hur jag än läser på.

Jag vill ha blå himmel,sommarvärme,lätt packning,god mat,friska knän och fötter och bara njuuta av turen, vandra i ett riktigt turistvykort.

Dags att börja torka upp ett lager torrvaror,smörja skor etc.

Och hur ska det gå med vår gamla vovve? Vi hade inte räknat med henne denna sommar.

Still going,inte strong,men going..Omvårdnaden och ansvaret om henne har jag lite väl svårt att överlämna till nån annan.Ens för några dagar.

Sambon säger:inte över 4 nätter.

Vi har aldrig varit ute längre än så,men kanske det nu är oundvikligt att spräcka 4-nattsgränsen tillslut.

Midsommar för dörren,hoppas de hiskeliga åskvädren och störtregnen kan ge sej.Det är rätt blött.

Löprundan innebar prova på-vad i nåt som normalt är ett skutta-över-dike.

Kajaken ligger på land och vill ut,men inte i åska och blixtar.Då får den hålla sej ett tag till.

Postat 2008-06-19 08:43 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Muddusrundan-23 timmar med lättpackning.

Inledde långhelgen med att bege mej till Muddus.

Jag har senaste åren varit där försommar och senhöst efter många års uppehåll.

Det är väldigt fint när myggen inte stör..

Packningen blev rekordlätt för mej;då tullade jag på sovkomforten och valde det tunnaste 270-grams underlaget.

Allt annat var bekvämt.tält,quilt,lätta Golite Ion-säcken på ca 260gram och 24 liter,förtäringen god(inkl en kopp vin).under 5kg,och då låg skjortan och byxbenen i säcken.Så varmt var det.

Parkerade vid Skaite och gick upp mot fallet,förbi de två vattenfallen.

Vid ravinen.

Askasfallet

Muddusfallet

Stigen från Muddufallstugan mot Sarkavare löper längs fina torra åsar med mycket myr på sidorna.

nattlägret blev vid sjön Nammatesjaure.

Där fanns en gammal insotad koja,men den var fin på utsidan i alla fall.

Jag hade gått ca 4 timmar när jag slog läger för kvällen,så jag fick starta tidigt nästa dag för att hinna hem i tid som beräknat.

Åt frukost vid den fina Nammatesvarekojan,som ligger vid en fin liten sjö.Den kojan vore mysig på höst och vinter.

Långa kilometer mot Mansonstugan,förresten-vilka fantasieggande och lite trolska,skrämmande namn:

Ramso,Manson,Måskåkårså,Tjurekvare-det är mycket "spök" i berättelser från Muddus,att man har sällskap etc.

Jag var dock mycket alena.

Många fina träd att se på.

Väl framme vid fågeltornet tog jag matrast.

Enda personen jag dittills träffat fanns där.Också en lättpackare,så nu har jag sett ett Tarptent Rainbow,visserligen nedpackat.

Han tyckte det var ovanligt med en "tjej" som var prylnörd.Vi pratade en del vid middagsbordet innan jag gick en snabb sväng upp i tornet och sedan vidare hemåt.

Renar och svanar.

Och ett "renoveringsobjekt":

Jag var rätt duktigt mör i mina dåliga fötter när jag kom fram.23 tim efter påbörjad färd,gångstavar och springskor till trots.

Vi åkte vidare mot Kvikkjokk sen jag duschat och handlat mat.Ville ha nåt till trevligt dygn  medan sommarvärmen höll i sej.

Nu är det nog färdigbadat på ett tag.

Postat 2008-06-08 22:05 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Bara en vanlig vardagkväll.

Så härligt livet blir när det blir varmt!Torsdag två veckor sedan snögloppade det när jag cyklade till jobbet.

Allt slår ut,häggen börjar dofta.Det går så snabbt att man nästan ser det med blotta ögat.

Jag sitter i min myshörna på gården med nyplanterade blommor i krukor runt lilla brunnen,gammelhunden går runt och skäller.

Jag har simmat lite i sjön när jag for från jobbet,och sen igen när jag var ute med hunden,hon simmar fortfarande efter pinnar och vill stanna på snadstranden där alla barnen badar,för att leka.

Draghunden var rätt slö,han höll sej ovanligt nära vid kvällens löptur.25C är mycket för en jycke!

Igår kväll tog jag en härlig paddeltur på ett par timmar,med musik i lurarna,kollade fiskgjusarna,tog det allra första badet och kokade kaffe sen på sandstranden i kvällsolen.

Det är som om allt och alla lever upp med värmen.

Postat 2008-06-04 22:06 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

En helg UTAN tältning

Ja,det gick ju bra ändå.

Värmen började komma så smått och jag slutade lite tidigare i fredags.

Sprang i skogen med storhunden bra mycket längre än en timme,då var både den och jag nöjd.

Vi åkte upp till stugan i Kvikkjokk,för att göra lite nytta och koppla av.

Såg fram emot ett svalt glas vitt vin på verandan på kvällen.men först skulle vattnet dras in.

Upp längs bäcken i den mycket oländiga terrängen,på gränsen för vår gamla hunds förmåga.Lägga i vattenslang och burk,koppla ihop slangen längre ner.

Efter ett antal timmar och ett antal svordomar rann vattnet i kranarna.Men is och luft och kopplingar som inte var i bästa skick..Och dessutom gjorde de ökande mordiska Kvikkjokksmyggen entrè för året.

URRK! jag är helt opraktiskt,och vill helst bara vara ute och leka,inte göra nytta.

I skogen,på sjön,,på fjället.

Halv ett på natten åt vi grillad Jokkmokkskorv vid öppenspisen.Punkt!

Lördag morgon,innan frukost var det tom varmvatten i kranarna,all is utspolad.

En toppendag med nära nog högsommarvärme.

Svagt kunde man ana att det blir nåt grönt på björkarna.

Nån rovfågel,troligen duvhök hade haft ett hörn på verandan som skitställe.Megamassor av fågelskit som såg ut att vara utsprutat med högtrycksspruta.

Den har säkert mumsat sork och lämlar och suttit tryggt i hörnet.

I stenröset nedanför verandan tittade en söt liten lämmel fram.

Tur man inte är nojig om fågelinfluensa etc;Jag hällde ut mängder med vattendunkar för att få rent.

Båten i sjön och motor på,fiskegrejer fram.

Inte ett napp,trots min flådiga utrustning.Kul att se skytteln löpa fram och tillbaka när man släppte ut och vevade in.

Lite döda lämlar som flöt.Dånande vattenfall som inte finns på sommaren.Det ligger mycket snö ännu rätt lågt ner,för att inte tala om upp på fjällen,säkert framkomligt på skidor nattetid.

Kollade efter fina fikaställen på små uddar och stenflator,men hade lämnat fikakitet hemma.Direkt efter frukost tänkar man inte på mera kaffe direkt.

Gammelhunden hängde på sin favoritplats i fören.Hela dagen.Hon blir aldrig less.

Jag hade mössa,vantar ullkallingar,fleesetröja på ut på sjön,för det brukar vara så kallt.

Mycket onödigt.

Minsta möjliga för anständighetens grad  och vad solbrillorna klarar att blända av gällde.

Vi åkte runt på kanalerna,såg en älg,entusiastiska turister samt ett par med vandringssäckar och skidor på väg upp mot Tarradalen.

Tydligen fågelskådande Skellefte-bor som alltid är upp denna tid (hallå om ni läser detta),fick jag veta vid dagens arbetsrelaterade besök i K-jokk.

Grillning på verandan,en Spira-värmare på bordet- och myggfritt.

En kajaktur på kvällen,inga spännande djur,men ändå alltid trevligt att färdas genom deltat,trots att det inte grönskade.

Och sen ett svalt glas vin på verandan,för nu var det ljummet i luften.

Söndag:reka väg upp på berget.

Pappa har bleckat väg,,men jag har alltid svårt att hitta den,och nu skulle vi försöka både hitta och förtydliga bleckningarna.

Gå upp på berget som vi vill ska bli min pappas "sista vilorum".Det är så passande.den syns från stugan,från hela området och det är jättefin utsikt.

Dessutom har vi redan tidigare gett den och en liten sjö där som han planterade fisk i namn efter honom.Ett vanligt utflyktsmål genom åren.

Vi kunde konstatera att det tom skulle gå utmärkt att landa en helikopter här om önskemålet skulle finnas.

Gick ned till sjön,där det ännu låg is.Några lommar och andra sjöfåglar höll till där.

Lite kaffe och choklad,och sen ner för berget igen lagom till det började regna.

En enklare runda med gammelhunden och sen hemåt.

Hemma hade grönskan slagit ut nästan helt under helgen,precis som det idag gjort i Kvikkjokk.

Det går så snabbt när sommarvärmen sätter in.