vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Muddusrundan-23 timmar med lättpackning.

Inledde långhelgen med att bege mej till Muddus.

Jag har senaste åren varit där försommar och senhöst efter många års uppehåll.

Det är väldigt fint när myggen inte stör..

Packningen blev rekordlätt för mej;då tullade jag på sovkomforten och valde det tunnaste 270-grams underlaget.

Allt annat var bekvämt.tält,quilt,lätta Golite Ion-säcken på ca 260gram och 24 liter,förtäringen god(inkl en kopp vin).under 5kg,och då låg skjortan och byxbenen i säcken.Så varmt var det.

Parkerade vid Skaite och gick upp mot fallet,förbi de två vattenfallen.

Vid ravinen.

Askasfallet

Muddusfallet

Stigen från Muddufallstugan mot Sarkavare löper längs fina torra åsar med mycket myr på sidorna.

nattlägret blev vid sjön Nammatesjaure.

Där fanns en gammal insotad koja,men den var fin på utsidan i alla fall.

Jag hade gått ca 4 timmar när jag slog läger för kvällen,så jag fick starta tidigt nästa dag för att hinna hem i tid som beräknat.

Åt frukost vid den fina Nammatesvarekojan,som ligger vid en fin liten sjö.Den kojan vore mysig på höst och vinter.

Långa kilometer mot Mansonstugan,förresten-vilka fantasieggande och lite trolska,skrämmande namn:

Ramso,Manson,Måskåkårså,Tjurekvare-det är mycket "spök" i berättelser från Muddus,att man har sällskap etc.

Jag var dock mycket alena.

Många fina träd att se på.

Väl framme vid fågeltornet tog jag matrast.

Enda personen jag dittills träffat fanns där.Också en lättpackare,så nu har jag sett ett Tarptent Rainbow,visserligen nedpackat.

Han tyckte det var ovanligt med en "tjej" som var prylnörd.Vi pratade en del vid middagsbordet innan jag gick en snabb sväng upp i tornet och sedan vidare hemåt.

Renar och svanar.

Och ett "renoveringsobjekt":

Jag var rätt duktigt mör i mina dåliga fötter när jag kom fram.23 tim efter påbörjad färd,gångstavar och springskor till trots.

Vi åkte vidare mot Kvikkjokk sen jag duschat och handlat mat.Ville ha nåt till trevligt dygn  medan sommarvärmen höll i sej.

Nu är det nog färdigbadat på ett tag.

2008-06-08 22:48   Öhrnell
Vilka härliga bilder! Det är något visst med vattenfall... Och så är det helt klart första gången jag har hört talas om "en kopp vin".
Visst är det ovanligt med kvinnliga prylnördar, men jag tror att de/vi är på frammarsch.

2008-06-12 21:28   Annicas fjällängtan
DU vilken fin bild av den gamla kåtan.Den blir snart en torvkåta av sig själv. Ja jag vet det är svårt att bli tagen på allvar när man kommer in affären och är en , något överviktig ,50 årig kvinna i sina bästa år.Den senaste gången var på Intersport i Umeå när jag provade gympaskor lätta gjorda för multsportare.Expediten sa lite syrligt .Ja de där är väl gjorda för att gå på annat än asfalt och var mer intresserad av att sortera fiskespön. Upp till kamp systrar i skogarna!!!

2008-06-12 22:52   brigas
Att inte tas på allvar som kund förlorar ju mest den butiken på.Där handlar man nog inte så gärna.
Medelålders kvinnor är ju en kommande och stor målgrupp att tjäna pengar på;se senaste Utemagasinet.
Sen känner jag mej ju personligen trygg och hemma både i "prylbögeriet" och utövandet av själva aktiviteten.
Hade lite dötid ett tag på jobbet idag.Läste nå länkar från Majjens blogg.om strapatser i Muddus och vandringar i Sarek och upp från Aktsestugan upp på fjället.
Det beskrevs så otroligt ansträngande och med tidsangivelser för sträckor etc att jag absolut inte kände igen mej.
Återkommer ständigt till småtjejerna i knappt nedre tonåren som såg ut att ha jättekul upp och genom Snavvapasset och Rapadalen när "stora starka karlar" svettades och pustade unde sina bördor.
Vad är det för bild av vandring och friluftsliv som förmedlas ?
Dags att tagga ner lite...

2008-06-13 11:17   BrittMarie
I Muddus har jag aldrig varit...jag har aldrig sett midnattssol... kanske dags att börja funder på allvar att resa norrut för en tidig vandringssemester!

2008-06-23 13:01   thegedd
Fina bilder och dit bär det av nångång !

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.