vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Asfaltvandring och stadsorientering

"Tvingades" lämna mitt eget lilla mini-universum och åka till Stockholm.

Jag har nog inte varit där på 10 år.Konstaterar att det var mycket behövligt att komma ut från vårt kitchiga julkort och göra ett snabbt nedslag i en värld som de flesta i detta land lever i.

Åkte en snabb mil med pannlyse tidigt på söndagmorgon,kanon-före,varför lämna detta..

Till en grådisig dock ej regnig annan värld,där vi installerade oss centralt på ett mysigt hotell,pendlade ut till dem som var anledningen till vårt besök,halkade oss upp på en lerig stig dit de bodde då vi inte tog riktigt rätt asfaltväg.

Flanerade runt på gator fulla med affärer,varor,julbelysning.Spanska lät som mest förekommande språk på kvällen,polska på morgonen.

Stora kyrkor,trånga gränder,nytt och gammalt.

Dofter av allehanda mat på gatan,god frukt i marknadstånd,färdig mat till dyr peng,ett h-sicke hitta vanlig mataffär eller System.Risk för hunger och törst.

Med kartan i hand och mycket asfaltvandring blev det dock allt lättare att orientera dit vi skulle.

Transportmedlen var lätta att förstå sej på,och blev det fel var det bara att backa en bit och ta om det.

Ett antal friluftsbutiker besöktes,mycket kläm och känn,nån trofè inköptes.Mycket beskådades.Arkitektur,antropologiska studier.

Måste vara risk för snabbt insättande svinkyla då många verkar gardera sej med kanadagås-jackor,själv tyckte jag tunn ullkappa var alldeles lagom kompromiss;fungerade sådär inomhus och galant utomhus vid vandringar runt diverse holmar vid blåsiga vatten.

Tror det blev rätt långa vandringssträckor,våra ryggar värkte ovant av ansträngningen av asfaltgång i mycket rask takt.Få matraster.

Skillnad mot att masa runt med packning i fjällen!

Nu är vi tillbaka i vår lilla snövärld,hos vår alldeles levande gammelhund,även här är det just nu töväder,men ingen större risk att det ska smälta bort,hoppas jag.

Imorgon väntar åter jobb-och sen förhoppningsvis skidor både med och utan hund.

Nu ska det inte dröja 10 år till nästa besök hoppas jag!För jag behöver nog lite mer stads-besök.

2008-12-17 22:16   Öhrnell
Härligt med en så levande beskrivning av denna exotiska miljö!

2008-12-17 23:35   oscarsundholm
Underbar beskrivning, känner igen mig i mycket. Gillar framförallt att du nämner kanadagås-jackorna, fenomenet är mycket intressant, vi har flera i skolan som går runt med dessa inomhus dagarna till ända. Och jag som svettas i t-shirt..

2008-12-18 09:08   thomalin
Träffande skrivet... känner igen mig. Ler lite åt dina problem med mat och dryck... det vimlar ju av mataffärer och system i city... det gäller bara att hitta dem.

Måste vara en extrem kontrast mot Jokkmokk att komma ner till Stockholm, mitt i julrushen...

2008-12-18 11:58   Wolf25
Var till Stockholm för ett tag sedan, hade med GPSen för att hitta :)
Skönt att komma hem i alla fall.

2008-12-18 13:44   Islusen
Det är lagom med såna där snabbvisiter i storstan, det är till och med kul i lagom dos! Men skulle inte stå ut i längden med väderleken och bristen på vita vidder.

2008-12-19 13:00   Annicas fjällängtan
Det är aldrig fel med lite milöjombyte om än det är för att inse hur bra man har det hemma.

2008-12-19 21:52   BrittMarie
Kan vara trevligt med stadsorientering ibland och lite andra friluftsbutiker än dom hemmavid. Jag missa aldrig Femmans sport och Fjällsport när jag hälsar på i Göteborg. Men tänk att man blir så trött i kroppen av stadsvandring, ändå brukar det ju bara vara nån liten kasse man bär på...
Vad fick du med dej för slags trofé hem, förresten?

2008-12-20 09:20   brigas
kanadagässen räknar jag vara för varma att bära tom här hemma i "lilla sibirien".
Förutom saluhallarna och 7-11 var det knapert med mataffärer,hitta ölkorv tex när vi väl hittat ett System med öl och självbetjäning var inte lätt,faktiskt.
Köpte en vackert blå tjockare Icebreaker tröja som inte är enbart undertröja.
Tänk att jag faktiskt kört bil i innerstan med en bebis i barnstol..,andra tider...

2008-12-24 10:38   Thomas Traneving
Aha....på besök i sorstan.
Förstår precis hur du känner med stress, mycket folk och svårt att hitta.
Flyttade hit för ca. 8 år sedan och lär aldrig förlika mig med mitt öde. ;)

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.