vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Ute med hundarna

Vi har måttligt mycket snö,tillräckligt för att jag ska kalla det vinter sen några veckor tillbaka.

Elljusspåret är sen ett par dagar maskinpreparerat så det går bra att skejta och åka klassiskt.Jättekul,förra året åkte jag knappt klassiskt alls,men i år försöker jag och det är skönt att använda kroppen på det sättet också,på nåt vis mer ergonomiskt rätt.

Eftersom snön varit torr och luftig har det väl inte varit läge för mycket annat än att vara på vägen och spåret,så draghunden har skuttat runt i snön och jag har pulsat fram.

Igår kom jag mej äntligen för att tolka på skidor bakom honom.

Längs skoterkörd led och skogsväg.

Mycket lös snö,så jag bara stakade,inte mycket chans att hjälp till med benen,men han galopperade mest hela tiden,även tillbaka.

Mjukt tyst och vackert i skymningen.

Jag var lite imponerad av han styrka,tidigare har han lätt dragit ned på takten när det börjat gå tungt.

Och den urgamla lilla hunden som definitvt existerar på övertid lullar runt den med,med henne kan jag promenera i skogen och åka spark.

Då är hon nöjd.Förr ett par dagar sen trillade hon ihop och dog mitt i språnget;trodde jag,men när jag bar in henne för att lägga henne på mattan så satte hon sej upp och viftade på svansen.

Återigen..så det går väl nån stund till då,

Så länge hon är med,vill ut,är glad och har aptit.

Mysigt med julförberedelser,ljusslingor,snökladd utegran,glittrigt julpynt smyger fram mer och mer,glögg och pepparkaksbak sprider väldoft,dags för andra omgången pepparkakor redan.

Till och med sonen har bakat sej egna,så nu måste jag hämta hem de baknings-attiraljer han lånat av mej till kvällen.

2008-12-06 10:05   päeng
Jag vill också ha vinter!! Här finns bara ett tunt lager av sursnö som just nu bara blir surare och tunnare i regnet. Riktigt kojväder alltså.
Pär

2008-12-06 16:15   BrittMarie
Härligt med riktig vinter! Jag längtar så...
Hon kanske har nio liv, lillvovven, precis som katter sägs ha!

2008-12-07 21:20   Islusen
Tänk att lillhunden hänger med än! Härligt.

2008-12-08 12:29   Thomas Traneving
Har undrat så hur det stått till med gammelhunden. Vilken kämpe hon är och vad roligt att hon fortfarande orkar ut på promenad.

Härligt att kunna tolka efter hunden. Om vi haft en hund så skulle vi skaffat en stor nog att klara den uppgiften. Låter jätte roligt!
/H

2008-12-09 19:03   Annicas fjällängtan
Roligt att höra att den gamle hunden överlevt. trots att ni räknat ut honom Min pappa som är 82 har överlevt brott på båda lårbenshalsarna de senaste 2 månaderna som är sviter av hans AL zeimer. Det har lärt mig att man kommer långt med god fysik och en possitiv livsinställning. Det gäller säkert även hundar.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.