Vindstabilitet på tält?

När jag läser inläggen om vilka tält folk föredrar att ha i fjällen verkar det vara tunneltält som gäller pga goda utrymmen. De flesta verkar vara överens om att kupoltält tål hård vind bättre. När det diskuteras om vindstabilitet/vindtålighet har det pratats om konstruktion och typ av väv osv.

Nu till mina frågor. Ett tunneltält tål väl mer vind om det står längs med vinden än i vikel mot vinden?

Ett kupoltält tål väl lika mycket vind oavsett hur det står i förhållande till vindriktningen?

Är det bara jag som har problem att hitta bra tältplatser med tunneltält i fjällen när det blåser? Ofta lutar marken åt "fel" håll i förhållande till vinden vilket innebär att om jag vill sova med huvudet uppåt måste jag sätta upp tältet i vinkel mot vinden. Alternativt sätta upp tältet längs med vinden med resultatet att alla till slut ligger i en hög på varandra pga lutningen.

I alla fall upplever jag att väldigt liten lutning på marken kan ställa till det. Därför funderar jag nu på att köpa kupoltält trots sämre utrymme. Denna synpunkt har jag inte sett någon skriva. Därför undrar jag om jag har fel angående stabiliteten på tunneltält och om det bara är jag som upplevt detta som ett problem?

Mvh,
Kristian
 
I nån av Hugh McManners böcker skriver man om olika tälttyper, och när det gäller vindtålighet rankar han dem:

- Lågt ryggåstält (typ 20 cm stång i ena änden och 1 m i andra)
- Tunneltält
- Geodesisk kupol

(osäker på stavningen av geodesisk)

Geodesisk kupol är alltså ett sånt där bågarna korsar varandra på flera ställen, inte bara två bågar i kors.

(I boken är det bara bild på första tältet, inget namn, han kallar det bara "den här typen av tält" i texten.)

Nu vet jag ju inte hur rätt han har, men jag ville bara flika in att det är alltså inte den typ av kupoltält som är vanligast i friluftsbutikerna som är den stadiga typen. De viker sig tvärtom ganska snällt när det blåser lite (i alla fall det Wigwam-tält vi har).
 
Vid kraftig blåst har jag hittills lyckats sätta upp mitt lilla tunneltält i vindriktningen. Det beror på att det bara blåst mycket på mina vinterturer. På vintern blir marken enkelt slät genom grävning.

Trots vinden från rätt håll så flexar och prasslar tältet (ett Nallo) rejält när det blåser kraftigt. Min erfarenhet är att stabiliteten kan vara ett problem även om det sätts upp i vindens riktning.

Numera är jag lycklig ägare även till ett geodesiskt tält. Det har betydligt bättre ventilation, stabilitet samt två absider. Volymen i tältet är inget problem, utmaningen är vikten! Mitt Saivo tex. är två kilo tyngre men tar samma antal personer.

Vid lättvikstur på sommaren är det geodesiska tältet uteslutet. På längre vinterturer är det en självklar följeslagare.

Köpsugen? Du kan säkert hitta många fler anledningar än lutande fjäll för att få handla ett geodesiskt tält!
 
Vindtålighet...

The North Face gjorde för en del år sedan ett test där man lät en C-130 Hercules (4-motorigt transportflygplan) blåsa på med alla fyra propellrarna mot uppsatta North Face Tält.

Överraskande nog var det deras tunnelmodell som kollapsade sist. När testresultatet analyserades fann man att tunneltältet höll längre eftersom bågarna och tunnelkonstruktionen tillät tältet att flexa undan lite, medan de mer rigida geodesiska tälten stod tills de plötsligt gav efter. Och då bröts de ner helt.

Samma resultat blev det för några år sedan i ett tyskt vindtunneltest där ett Northfacetält (VE25), ett Sierra tält (Flexdome) och Nammatj 2 testades. Hilleberg själv blev mäkta förvånad när det visade sig att Nammatjtältet bröts ner sist.

Däremot är geodeser och kupoltält betydligt bättre på att stå emot tunga snölaster än tunneltält. Det borde också göra dem lämpligare som vintertält på platser där det kan falla mycket nederbörd som t ex i fjällen.


J
 
Sidvind...

Kroppe; sa:
Nu till mina frågor. Ett tunneltält tål väl mer vind om det står längs med vinden än i vikel mot vinden?


Mvh,
Kristian

Det spelar ingen roll om det är sidvind, ett tunneltält står rycken då med. Det viktigaste är att tältstängerna sitter förankrade ordentligt i marken. Man behöver inte gå ut och flytta på ett tunneltält för att vinden ändrar riktning.
Mvh,

J
 
Det beror på hur mycket det blåser och hur kul man tycker det är med tältduk och bågar i ansiktet. Möjligt att tältet inte går sönder men det står helt klart mycket bättre om det står med kortsidan i vindriktningen.
 
Hmm, efter det jag läst kommer jag att fortsätta att ha mitt tunneltält i fjällen. Och investera i ett kupoltält för paddlingen. Det är för mycket meck med tunneltält i skärgården....

Tack för svaren,
/Kristian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.