vilket tält?

Hej!

undrar om någon kan ge mig tips på vilket tält som kan passa mig och min familj. Ska uppfylla dessa krav:

*regntätt
*myggtätt
* ej kosta mer än 4000kr
*rymma 5-6 personer

Behöver dock inget tält som klarar en resa till
nordpolen, utan ett som jag, min make, och våra två barn kan sova i (där det inte råder extrema förhållanden).

vikt

vikten spelar ingen roll........men det får gärna vara så billigt som möjligt....och helst gå att använda även vintertid....om det nu går att få ett sådant tält billigt ;)

tältkåta

har suttit och dreglat över tätlkåtor på internet........skulle gärna köpa en ...men min plånbok får en hjärtattack så fort jag ens tänker på det......

Re: vikt

kattenihatten; sa:
vikten spelar ingen roll........men det får gärna vara så billigt som möjligt....och helst gå att använda även vintertid....om det nu går att få ett sådant tält billigt ;)
Låter ut som att det är ett militärtält med kamin du söker :)

Re: Re: vikt

Wolf25; sa:
kattenihatten; sa:
Låter ut som att det är ett militärtält med kamin du söker :)
http://www.friluftsvaror.se/varor/militartalt.htm

typ kanske något sådant ?

eller
http://www.oslagbart.se/annons/prylar/6342.html

[Ändrat av hobbes 2006-02-28 kl 22:42]

kattenihatten; sa:
Hej!

undrar om någon kan ge mig tips på vilket tält som kan passa mig och min familj. Ska uppfylla dessa krav:

*regntätt
*myggtätt
* ej kosta mer än 4000kr
*rymma 5-6 personer

Behöver dock inget tält som klarar en resa till
nordpolen, utan ett som jag, min make, och våra två barn kan sova i (där det inte råder extrema förhållanden).
http://www.hilleberg.se/images/muddus.gif
http://www.hilleberg.se/images/Muddus_skiss.gif

Hillebergs Muddus (lätt begat på deras Outlet): 3160kr

Nog hadde jag utan vidare kunnat klämma in mig två mindre vuxna och två små barn i ett sådant här tält, men då är ju frågan, är ni en stor eller en liten familj rent fysiskt och hur mycket utrymme behöver ni?

Det är ett tält som jag utan vidare hade litat på äveen på ett kraftigt stormande sommarfjäll. Att mäta golvyta och liknande i ett ryggåstält mot ett tunnel eller kupoltält är vanskligt med av den anledningen attformen är helt annorlunda och all golvyta inte kan användas PÅ SAMMA SÄTT som i ett med bärbågar. Jag ska ändå försöka mig på en jämförelse:

Muddus golvarea: Inner: 3.7m2, Absid 2x1.6m2
Keron3 golvarea: Inner: 3.4m2, Absid 2x1.3m2
keron4 golvarea: Inner: 4.4m3, Absid 2x1.6m2

Jämförelsen är har gjord mot Hillebergs kerontält som är smått legendariska för sina väl tilltagna proportioner och anses väl vara de lyxigaste tälten att sitta tex insnöad/inregnad i under nått dygn som det händer ibland. som ni ser av jämförelsen så ligger muddus i golvyta någonstans kring ett rymligt tremannatält om det skulle varit ett tält med bärbågar istället för av ryggåskonstruktion. Nu är det av ryggåstyp vilket innebär följande: Mindre svängrum, men i praktigen samma liggyta.

Andra fördelar som finns just med detta tält förutom att det är av 'hilleberg kvalité' kommer med tex att det är modulbyggt, dvs om ni känner för att köpa till en extra takdel och utöka den ena absiden till gigantiska mått är det lätt fixat. Likaså om ni skulle ha sönder någon ensild del i tältet så är det bara att köpa ny/skicka in den delen istället för att byta eller laga hela tältet. Likaså skulle ni känna att ytterligare utrymme eller avskiljnad skulle behövas är dat bara att fixa så att ni under två takdelar har två innertält (2x3.6m2), en åt ungarna och en eller ett par av deras kompisar (återigen beror det ju på storleken av knoddarna) och ett tält åt de vuxna, lyxa till det ännu mer och byg ut med en extra absid emellan tälten genom att köpa till ytterligare en takdel.

http://www.hilleberg.se/images/Muddus3.gif

Möjligheten att skita i att ta med tältstänger och bara hänga upp tältet i träden ovanför finns, eller att använda grenar/pinnar på plats i skogen, eller vandringsstavar od.

Möjligheten att kunna koppla av en eller båda absiderna vid finare väder (eller kanske för att släppa in värmen och magin från en eld rakt in i tältet) och kanske torka ur gårkvällens fukt snabbt och effektivt med ett korsdrag genom tältet.

Möjligheten att helt ta bort huvudtältet och använda två absider som ett minitält med liten vikt och packvolym för en eller kanske två personer på äventyr.

Nåja, utöver att det ligger i den övre prisklassen och har en rygåskonstruktion så ser jag bara fördelar. Det är någonting?

Efter att ha haft lite långtråkigt på jobbet har jag hittat något som låter helt ok.

http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=cv_10001&k_id=0602&hot=0

Ett tält för upp till 6 personer för 200 euro. Iofs blir det väl lite fraktpengar till sverige? (jag bor nära globetrotter så jag vet inte alls vad sånt kostar)

Frakten verkar vara 17,75 EUR, om det är viktoberoende vet jag inte.

här kommer en länk till folk som lämnat recensioner på tältet. (på tyska men lite kan man nog förstå utan att vara ett äss på det)

http://www.globetrotter.de/de/beratung/bewertung/rating.php?show=anzeigen_modnr&mod_nr=cv_10001
[Ändrat av isaflisa 2006-03-01 kl 13:24]

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
Vegavio Letar efter stort tält Bo och sova 4
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
antondahlback Tankar om Robens Tält Bo och sova 4
OscarD Robens Buzzard UL 1-2p Bo och sova 0
jonch Billigt tält att ha i trädgården Bo och sova 6
BJL Ventilation i tält Bo och sova 51
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Emil_VBotten MSR Hubba Hubba NX - alternativt annat 2P tält? Bo och sova 24
carled 2-manna tält (2-3000 kr) North Face Triarch? Bo och sova 12
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 9
Terraplane Popup tält för kamin Bereg UP-2 Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
PhEnder Tält, 2 personer för vandring. Bo och sova 14
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Mr7932 Tält 3-4 personer Bo och sova 0
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Trixiga uppsättningar av tält Bo och sova 2
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
joel123 sovsäck 60c tvätt (allergi i tält) Bo och sova 6
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Jackiie Lyxigare lättare tält (187 lång)? Bo och sova 2
tretrop Franskt canvas tält, limma sömmar ? Bo och sova 2
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22
rwalb Decathlon tält Bo och sova 5
andersmossing Sydvang tält? Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fishermannen Heimplanet The Cave / Enkla Tält Bo och sova 4
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Smogz Kombinerad Tält, sovsäck och madrass Bo och sova 3
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10

Liknande trådar

Logga in