Vilken lättpackningssovsäck?

Funderar på en Quilt men min dunjacka har ingen huva. Tror du det räcker med en mössa?

Som det ofta är med sovkomfort är det egentligen du själv som bäst kan svara på det. För mig fungerar det utmärkt att använda mössan.
Sov natten mellan 3-4 oktober i mitt ZPack Hexamid, som är ett ganska öppet tarptent, med bivy som extra skydd. Sovsäcken var en Cumulus Lite Line 400 med comfort limit strax under nollan och jag använde den som en quilt med dragkedjan stängd endast längst nere vid fötterna. Sover alltid i underställ och strumpor. På morgonen var hela tältet täckt av frost. Trots det tog jag av mig mössan under natten eftersom det blev för varmt.

Jämför jag det här med vad många andra beskriver så verkar jag vara varmblodig. Så fort jag stänger sovsäcken blir det som bastu kring överkroppen och helt omöjligt att sova. Så är du som mig fungerar det bra att använda mössan. :)
 
Som det ofta är med sovkomfort är det egentligen du själv som bäst kan svara på det. För mig fungerar det utmärkt att använda mössan.
Sov natten mellan 3-4 oktober i mitt ZPack Hexamid, som är ett ganska öppet tarptent, med bivy som extra skydd. Sovsäcken var en Cumulus Lite Line 400 med comfort limit strax under nollan och jag använde den som en quilt med dragkedjan stängd endast längst nere vid fötterna. Sover alltid i underställ och strumpor. På morgonen var hela tältet täckt av frost. Trots det tog jag av mig mössan under natten eftersom det blev för varmt.

Jämför jag det här med vad många andra beskriver så verkar jag vara varmblodig. Så fort jag stänger sovsäcken blir det som bastu kring överkroppen och helt omöjligt att sova. Så är du som mig fungerar det bra att använda mössan. :)

Jag är också en varmblodig sovare, men ett generellt tips för att lätta packningen är att satsa på en varm sovsäck, det blir lättare än att försöka kompensera extra grader med dubbelväggstält, bivys, extra kläder och liknande.

Enig med att mössa bör räcka så länge det inte handlar om rena vinterturer, så länge man inte är väldigt frusen av sig.
 
Dubbelväggstält gör ju dock att du slipper horisontellt regn och temperaturen stiger märkbart. Jag mätte upp till 10 grader skillnad inuti mitt Terra Nova Laser Competition. Litet men tydligen väldigt varmt. Ca 850 gram

Kör sedan ett Exped Synmat Hyperlight på 348 gram. Bekvämt och varmt.

Sovsäck är en äldre Marmot Atom med 850+. 458 gram. Nya modellen har blivit tyngre har jag sett. Min Atom är specad till +4 men med halvkedja blir jag för varm vid +4. Sover gärna ner mot -3 någonstans utan att frysa.

Den stora skillnaden är tältet dock. Innertemperatur vid -10 utomhus är nog snarare närmare 0 inomhus för mig.

// Jocke
 
De som sover under quilt har oftast en dunmössa som går över axlarna. Lättare än så kan det knappast bli.
Dunvikt och storlek är högst individuellt. Vi är olika varma, långa, frusna etc.
go tur
 
Tack för alla svar. Några saker jag fått upp ögonen för här i tråden:

Idealt är att ha tre olika sovsäckar, en för sommar, en för höst och vår och en för vinter. Tältet och sovsäcken bör ses som en integrerad enhet, ett innertält kan fungera som ett extra värmande lager. Jag var inne på att ha endast ett myggnätsinnertält för att spara vikt, men då behöver jag en varmare, och tyngre, sovsäck. Vattentätt dun i 850+ verkar vara en bra ide, att ta det tunnaste yttertygen är kanske oklokt, med tanke på att en sovsäck ska hålla länge. Yttertyget behöver vara vattenavvisande, men inte vattentätt. Istället för extra dunpåse för fötterna kan man använda dunsockar som i sin tur, med lämpligt överdrag, även kan användas som lägerskor. På samma sätt kan man skippa huvan på säcken och istället använda en dunjacka med huva som förstärkning.

Börjar man sen fundera på quilt, bör man ta med liggunderlaget i ekvationen redan från början. Sen kan man överväga att köpa en kombisäck med hellång dragkedja som kan användas som sovsäck, quilt eller täcke beroende på temperaturen

Tack alla! Har jag glömt något?
 
Har jag glömt något?

Det handlar om lättpackning ;)

Vad man förlorar i hållbarhet kan man oftast kompensera med varsamhet. Lättpackning och sovkomfort är en svår ekvation att lösa och individuella krav är en betydande faktor.

Liggunderlaget är en del av treenigheten oavsett quilt eller sovsäck, ett sovsystem har alltid tre huvudkomponenter som samverkar. Vänder du dig i sovsäcken eller med sovsäcken, det påverkar designen och vikten på sovsäcken. Vänder du dig i säcken (eller ligger stilla) kan undre delen av sovsäcken vara med genomsydda kanaler och mindre fyllnadsgrad för att spara vikt utan egentliga nackelar. Med en sovsäck utan dragkedja (eller riktigt kort dragkedja) kan isoleringsförmågan justeras om säcken är sydd utan längsgående sömmar, för då kan dunet omfördelas mellan övre och undre delen efter behov (dock ogärna mitt i natten, så det kräver planering på kvällen). Väljer du däremot ett liggunderlag som Klymit X Frame så behöver du ordentlig isolering även i undre delen av sovsäcken. Så kommer frågeställningen med liggunderlagets längd och hur det vid behov kompenseras... men oavsett blir det olika liggunderlagslösningar för sommar och vinter.
 
Det handlar om lättpackning ;)

Vad man förlorar i hållbarhet kan man oftast kompensera med varsamhet. Lättpackning och sovkomfort är en svår ekvation att lösa och individuella krav är en betydande faktor.

Vad är lagom tjockt yttertyg om man tänker en kompromiss mellan hållbarhet och vikt?

Pertex Quantum GL (23g/m2), Pertex Quantum (27g/m2 eller 35g/m2), Pertex Endurance (36g/m2 eller 44g/ m2) eller Pertex Microlight (55 g/m2)?
 
Vad är lagom tjockt yttertyg om man tänker en kompromiss mellan hållbarhet och vikt?

Pertex Quantum GL (23g/m2), Pertex Quantum (27g/m2 eller 35g/m2), Pertex Endurance (36g/m2 eller 44g/ m2) eller Pertex Microlight (55 g/m2)?

Pertex Microlight som även det är ett mycket tunnt tyg. Är du fundersam, sök upp en välsorterad butik och känn själv.
 
PHD:s säckar har jag i 26g/m2, 32g/m2 och 54g/m2, barnens Cumulus i Pertex Quantum 35g/m2. De tunnare PHD:s materialen känns behagligare (använder dem båda även i dunkläder) men jag har inte (enligt egen bedömning) behövt vara överförsiktig med dem, visserligen vill jag hålla mina prylar så rena som möjligt och så sover jag alltid med sockor så jag har ingen erfarenhet om vad vassa tånaglar kunde åstadkomma. 54g:s tyget tror jag att tål en hel del och den känns som överdrift för mig om säcken alltid används i tält, men jag har inte velat utmana ödet med den heller för att se vad den tål. Jämför jag PHD:s 32g och Pertex 35g så känns PHD:s tyg smidigare och behagligare men jag har ingen aning om vilken av dem som verkligen tål mer. Har du ingen möjlighet att känna på materialen är det bara att skicka en begäran till sovsäckstillverkaren så skickar de små tyglappar på posten. Jag har ingen erfarenhet av Pertex lättare än 35g, men baserat på erfarenheterna med barnens säckanvändning skulle jag inte tvivla på de lättare alternativen för eget bruk.

Kort sagt: För mig är ca 55g max, ca 35g nåt jag kan rekommendera för alla utan att blinka, men ca 25g väljer jag själv. Finns inget entydigt rätt svar på frågan.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.