Grövelsjön med 3-åring och gravidmage

Hej

Sommarens fjällvandring är tänkt att förläggas till Grövelsjön i mitten/slutet av juli. Jag har sökt på forumet och läst på om Grövelsjön (bla Tranevings hemsida) men har ändå lite frågor...

Förutsättningar:
* En treåring som är relativt van att gå men som ibland blir "liten och kinkig" (är inne i en härlig ålder med mycket "kan själv" och nej - tålamodsprövande för oss föräldrar ibland...). Accepterar nog inte bärstol längre men blir gärna buren...
* En gravid (i 6-7:e månaden) utan några krämpor. Blir det som förra gången så kommer det inte vara några problem att tex tälta eller bära några kilo men inte packning + trilskande treåring... God fjällvana och just nu otroligt sug efter fjällvandring (och som behöver realistiska glasögon ;) )
* En inte alltför friluftstokig sambo som följer med för att vara snäll...
* Jag har tänkt mig att vi ska sova två nätter i tält och två nätter på fjällstationen - om vädret (och magen) tillåter. Trivs vi så kan vi stanna flera nätter, har ingen tid att passa
* Vi kommer ta bil upp och har all utrustning för att sova i tält.

Så, vad kan man hitta på?
* Silverfallet - har läst lite men inte tittat exakt på kartan än, hur långt är det ToR? På vissa ställen står det 3,5km, andra har andra siffror. Kan man tälta i närheten? Tänkte mig det som en dygnsutflykt; vandra dit, sova över, vandra tillbaka. Vatten är ju alltid roligt för barn, finns det mer att titta på i direkta närheten. Hur är vägen dit? Lerig och kladdig, spångad, tillräckligt torr (normala år) för gympadojor och vanliga byxor på grabben? Finns möjlighet att grilla korv, dvs grillplats om man tar med sig ved?
* Båttur över Grövelsjön - spännande med båt! Hur är det när man kommer fram? Har för mig att jag läst att det ska finnas någon stuga där med försäljning av lunch/fika, stämmer det? Vad finns att upptäcka på ca 1km avstånd från bryggan? Eller ska man ta med tältet, vandra en bit till något trevligt ställe och sova över?
* Trollstigen - finns mycket lite info om den, någon som vet mera? Har läst att den är ca 1,5km lång, men var börjar den? Lagom för en 3åring eller mer för äldre barn?
* Finns det liftar för att ta sig en bit upp på fjället som går sommartid? Och vad finns att se då?
* Läste om någon levande fäbod - är den värd en utflykt?
* Sambon är som sagt inte jättefjälltokig och vi har bilen med. Finns det något inom ca 1h bilresa att upptäcka? Njupeskär har vi kollat på men finns det något mer?
* Samebyar finns i närheten men vi tyckte vi var lite väl dyrt med vissa av deras arrangemang, finns det saker att upptäcka på egen hand?
* Flygplansvraket ligger vad jag läst en bit för långt bort för grabben (5km?) - eller?

Vad mera? Det behöver således inte vara direkt fjällvandring (även om jag för egen del gärna skulle ta mig upp på Storvätteshogna...) utan mera allmänna aktiviteter.

Tacksam för all info!
 
Vi var och vandrade kring Grövelsjön förra året så minnet är någorlunda färskt.

Trollstigen/skogen eller vad det kallas är faktiskt rätt kul även för vuxna med massor av trollprylar utmed stigen som en trollmobiltelefon. Du kan gå längre upp och kommer då till 2 st torvkåtor och en liten stuga och på toppen kan gå upp på trollets mage.

Om du tar båten över sjön och sen går åt höger så finns både fina fjällbäckar och gott om tältplatser. Finns även en gammal fjällgård och lite ängar i närheten, vet dock inget om något fik.

Fäboden var vi aldrig vid men man kan parker i närheten och sen är det bara 2-3 km vandring till själva fäboden som ska ha frigående djur.

Tror det finns mycket mer för de som har barn här, då vi aldrig har sett så många barn på fjällvandring som vi gjorde förra året när vi var kring Grövelsjön.
 
Har varit med sonen (snart sex år) vid Grövelsjön ett par gånger och just Trollstigen kommer han fortfarande ihåg :) Senast igår började han prata om mobiltelefontrollet där han tydligen klättrat upp på knapparna (vilket jag inte mindes).

Vi har också gått korttur åt norgehållet från fjällstationen. Tror jag har läst om andra barn som kommit ända till gränsen och tyckt det var kul att sova i tält på gränsen eller stå bredbent med en fot i varje land. Vi har också tagit bilen över norska gränsen där han besteg ett "fjäll" (kanske snarare en bergknalle på ca 900m men med toppröse). På norska sidan traskade vi också till en fäbod (Valdalen??) som i slutet av september var tom på folk men mysig med lavskrikor som kom fram.

Vi var också några dagar vid Fulufjället på höstturen. Det året hade snön kommit tidigt i slutet av september så det var rejält halt på stigen mot fallet. Men det var en lagom dagstur för en liten som går själv. Med de hala stigarna så minns jag att sonen tyckte att det var som "Expedition vildmark" som han gillade på TV.

/Anna
 
Hoppas verkligen att du får en lika skön graviditet och kan komma iväg i sommar. Själv var jag kryckbunden från vecka 12 pga svår foglossning båda gångerna. :-( Det fick bli ett mycket långsamt vaggande till en skogsglänta med medhavd fällstol...
Det låter som att ni får en vandring i maklig takt... Annas tips håller. Våra barn var 6 och 9 när vi var iväg och förutom att dricka ur bäckarna gillade de trollstigen, fäboden, gränsen och året innan Njupeskärsfallet vid Fulufjället. Vi har varit uppe vid ett antal tillfällen under resans gång och har försökt att stanna till vid härliga skummande forsar och "Puhpinnebäckar".
 
Om du tar båten över sjön och sen går åt höger så finns både fina fjällbäckar och gott om tältplatser.

Hur långt tror du att det är, på ett ungefär? 1km? 3km?

Tack för infon om trollen! Det låter helt klart som något som är spännande. Var börjar den? Vid fjällstationen? Och är det en rundslinga eller får man gå fram och tillbaka? Stämmer det att den är ca 1,5km ungefär?

Finns det fler tips? Har gärna ett par alternativ att bolla med allt efter väder och fysisk förmåga (för såväl 3åring, gravid som bekväm ;) )
 
Jag har inga tips men tar gärna del av dem som ges här! Funderar på att åka dit i sommar med min treåring (hans bekväma pappa stannar hemma med ettåringen :))
 
Hej igen. Bumpar min egen tråd...

Det blev inte Grövelsjön förra sommaren - det blev en lyxvandring i Sälen istället. Mycket till sambons glädje. Det gick utmärkt med magen, hade nog "klarat av" mer. Men visst var det skönt att bo i stuga när man behövde gå upp och kissa två-tre gånger per natt ;-)

Men till sommaren bär det av till Grövelsjön. Grabben är fyra då och lilltjejen som låg i magen förra vandringen är ett år... Vi har börjat så smått med bärstolen men än är hon för liten för längre stunder.

Så nu bumpar jag tråden för att se om någon har mer/ny info ang området. Det är inte klart var vi ska bo än men det blir nog i stuga iaf. Någon som har någon stuga/område att tipsa om? Har kikat bla på de stugor som stf hyr ut och lite på grövelsjöns hemsida men det är ont om bilder...

Vatten är fortfarande kul för grabben. Tips på vattenfall mm tas tacksamt emot.

Tack på förhand!

//Karolina
 
Tjena.
Känner inte till området, men om ni åker bil ligger ju Njupeskär inte långt därifrån. Om du inte känner till det så ligger det i Fulufjällets nationalpark och är Sveriges högsta vattenfall, 93 m.
Annars kan jag tipsa om att använda en bärsele typ ErgoBaby (absolut inte babybjörn) istället för en bärstol. Med den kan du hänga 1-åringen på magen samtidigt som du har en ryggsäck av valfri storlek. Ergobaby är sjukt bekväm jämfört med babybjörn. I en bärstol hänger barnet långt från ryggen vilket gör att det snabbt blir tungt. Ergobaby är också mer ergonomisk för bebisen. Ett tips är att bebisen kan hänga i bärselen ca 1 h innan sovdags och fortsätta hänga igenom sovstunden. När bebis vaknat är det risk för kinkighet :)
Jag tror det är 6 km till flygplansvraket, och vraket ligger i vattnet en bit från kanten, så det kanske inte är jättespektakulärt. Planet är inte så stort heller.
Kolla med STF, de brukar ha aktiviteter för barn på fjällstationen i Grövelsjön.
 
Just det. Världens äldsta träd finns i Fulufjällets nationalpark, 9000 år gammalt om jag inte minns fel. Då man kanske inte hittar det själv finns de guidade turer, helt gratis. Men kolla upp i förväg när dessa turer går så ni inte missar den väl där :)
 
Hej igen. Tack för påminnelsen om Fulufjället! Det fanns i tankarna förra året men hade fallit ur dem nu... Syrran var uppe vid Grövelsjön nu i helgen och gick på tur. Hon blev helt förälskad i området så nu är det ännu mera spännande att åka dit! En liten tanke som dykt upp; vad gör man om det är +4 grader, regn och snålblåst? Sitter inne och myser är en idé, leker i vattenpölarna är en annan. Men sen då? Finns det något inom rimligt bilavstånd (ca halvtimmen bort) som man kan hitta på inomhus? Bär emot att åka runt i bil när man är uppe för att vandra men med två småttingar kanske man måste tygla sig ;-)
 
Hej Karolina
Jag och min man upptäckte Grövelsjön när vår första dotter var 10 mån gammal. Idag fyller hon snart 14 och har en lillasyster som är 11 år. Vi är däruppe varje år runt påsk och de sista 7 åren så leder vi en familjevecka för vinterskidåkning, men vi har varit däruppe och fjällvandrat 3 ggr när barnen var mindre. Hela stället är alldeles utmärkt för barn. Bor man på fjällstationen så kan man vara säker på att ens barn snart träffar nya kompisar!
Vi har gjort olika saker på sommern när vi varit där. Första gången så var vår äldsta 2 år och jag var gravid, då tog vi dagsturer. Nästa gång så var den minsta 2 år och äldsta 5 år. Då tog vi främst dagsturer men vi tog oss också upp en bit på den svenska sidan mot Långfjället och satte upp ett tält som vi sov i två nätter och gjorde dagsvandringar utifrån tältet. Tror vi låg vid Fosksjöarna, inte långt från Storvätteshogna.
Sedan var vi där den sommaren som barnen var 5 och 8 (tror jag). Då gick vi med packning runt hela Grövelsjön och tältade i fyra nätter.
I närheten av fjällstationen har du självklart den berömda Trollstigen och när vi kör den på vintern så säger vi att den är 1,2 km lång. Den är jätterolig för barn i alla åldrar och på sommaren så kan stora som små leta troll precis överallt längs stigen. På vintern syns bara de stora sakerna, men den är lika populär på sommaren som vintern.
En promenad upp till det gamla Lapplägret är också en trevlig tur (tror det är ca 2 km från fjällstationen). Det är ett gammalt sommarviste för samer. I Idre ligger ju Sveriges sydligaste sameby så ni kommer säkert möta på lite renar om ni vandrar uppe på kalfjället.
Vi brukar vandra upp mot Jakobshöjden och Långfjället man ska bara tänka på att den sidan är ganska stenig och kanske kan vara jobbig för barnen.
Istället kan jag rekommendera att ta sig över mot den norska sidan. En tur upp till Silverfallet (ett litet fint vattenfall och brevid brukar det ibland ligga kvar lite snö, vilket kan vara kul för barnen) och ev norska gränsen är vackert och där det är lite sumpigt så finns det ofta spångar att gå på. Lite dålig på avstånd men tror att du har en 5 km upp till Norge men Silverfallet ligger en liten bit innan det (kolla kartan så ser du exakt)
En annan fin led är Linnéstigen som också leder mot den norska sidan och som går lite väster om själva Grövelsjön. Vackert och där kan man lätt tälta när man kommit en bit.
Vi tyckte att det var en trevlig tur att gå runt själva sjön. Halvvägs så kommer du till Ryvang (dit du också kan åka båt). De serverar våfflor och erbjuder rum. Jag är lite osäker på tältning i närheten men vi gick upp en liten bit efter Ryvang (västra sidan) och tältade strax ovanför på höjden.
Det är trevligt att paddla kanot på sjön och det finns flera vindskydd att lägga till vid. Vraket är inte så stort och ligger en bit ute i sjön.
Nere i Grövlan finns det även bäver. Kanske kan vara svårt att hitta dem men kanske kul för barnen att bara se hur de bygger sina bo och hur det ser ut när de hackar i träden.
Har ni sedan bil med er till Grövelsjön så finns det många fina turer bara ett par kilometer in i Norge. Valdalsbygget ligger strax innan Norge och där har jag bara varit på vintern och då bor ingen där men på sommaren har jag hört att det är en gotländsk familj som vallar fjällkor. Det finns gott om Lavskrikor i dessa skogar.
Ner mot Guttulia finns också fina områden och lätta turer att vandra. Dels en tur in i en nationalpark och så finns det en jättefin sjö som man kan bada i (svinkallt pga smältvatten!) Fjällstationen kan tipsa om många bra turer åt det hållet. Så mitt bästa tips är att även om du inte bor på fjällstationen så ta dig dit och läs på deras anslagstavla, deras brochyrer och fråga dem om tips och råd!
Det blev ett långt inlägg men jag hoppas att detta är lite avddet du frågade om i ditt mail.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micke_k_d Premiär tur med 3 och 5 åring i Grövelsjön. Barn och friluftsliv 1
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
jamen Tälta med barn i Grövelsjön eller liknande familjefriluftsäventyr Barn och friluftsliv 13
jel_1976 Vandring i Idre/Grövelsjön Barn och friluftsliv 1
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
Louise Ö Vilken fjällstation med 3-åring? Barn och friluftsliv 20
enrasmus storulvån-blåhmmaren med 10-åring? Barn och friluftsliv 5
padth Endagsvandring med 3- och 7-åring, någonstans mellan Göteborg och Stockholm Barn och friluftsliv 4
Stiffmeistern Pappa med 4 åring i Nordvästskåne Barn och friluftsliv 0
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
Mikaela Löfgren Hösttur med 1 åring? Barn och friluftsliv 9
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
skogenlight Sommar i fjällen med 4-åring Barn och friluftsliv 27
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
A Lo Fjällräven Classic med 11 åring Barn och friluftsliv 8
anna o bella Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring Barn och friluftsliv 6
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
niklas104 Kebnekaise med 4 åring? Barn och friluftsliv 23
Helilly Sälja in fjällen för 1-åring och förstagångsvandrare Barn och friluftsliv 6
041102 Aktivitet med 9-åring Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
BILLY_L Att göra vid tältning med 4-åring Barn och friluftsliv 9
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
umevargen 6-åring i fjällen Barn och friluftsliv 10
ehn Ute efter cykelrunda med tältning för 11-åring Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.