Hur stor lättpackningsryggsäck

Granite Gear

Kul. Du har en spännande resa framför dig. :)

Jag har provat en hel del ryggsäckar: Granite Gear Vapor Trail, Golite Jam2, Huckepack, MLD Exodus, Zero och nu senast Zpack Arc Blast.

Oaktat vikt är det Granite Gear Vapor Trail som suttit bäst hittils och mitt bidrag till TS är alltså att kolla upp Granite Gear. Vapor Trail som modell är utfasad men nya modeller finns t.ex. här

Ska man vara renlärlig är ryggsäcken det sista du bör byta ut. Finns en risk annars att du står med tunga saker i övrigt som du måste stoppa ned i en lättviktsryggsäck gjord för lättare vikter. Tvärt om funkar bättre under en övergångsperiod - lätt ryggsäck och lätt tält i tyngre ryggsäck.

Lycka till!
 
Har testat en del ramlösa säckar på kortare turer och ska skaffa en sådan till långturer så småningom, tvekar lite mellan HMG, Gossamer Gear och MLD där. Anledningen till detta är att Zpacks säck visat sig inte vara svaret på just mina drömmar, trots att det är en väldigt bra säck. :-/

golite 50. 860 gram, dyneema överallt, höftbälte, smarta detaljer. men det gäller att få tag i den.
arcteryx alpha fl, 45 liter. 680 gram, inget höftbälte men mer eller mindre vattentät, rulltop som går att expandera. väldigt slittålig.
outdoor research, drycomp summit sack, 324 gram. vattentät, sidofickor, expanderbar. that's it.

där har du dina säckar...
 
Många bra förslag och råd. Jag ser fram emot att jämföra och prova ryggsäckarna ni föreslagit.

Några saker som jag inte från början inte tänkt igenom så tydligt belystes bra i trådsvaren; om vandringskamraten får problem, så kan jag bli tvungen att gå över den viktgräns jag planerat för. Bäregenskaper förändras ordentligt om man är nära eller över gränsen och detta beror på dimensionering av bärremmar och avbärarbälte, samt hur infästningen av dessa är konstruerad för säcken. När man byter ut saker en bit i taget, så förändras vikt och volymkrav för säcken, därför är olika säckar olika bra i början och i slutet av denna bytesprocess. Det renläriga byter ut ryggsäcken sist för att optimera storleken…

Känns trist att vänta med ryggsäcken till sist när jag mentalt förberett mig att göra precis tvärtom, men jag får ta mig en rejäl funderare på det, eller vara beredd på att det i slutändan kanske blir till att betala dubbelt. Det kan iofs ta ett bra tag innan allt är färdigslimmat och den ursprungliga säcken blivit för stor…

Fortfarande förvirrad, men på en högre nivå… Tack alla.
 
Att gardera sig själv för 200% är inte funktionellt.
Volymbehov på ny ryggsäck vet du först när du bantat din utrustning. Flyttlådan med invändig decimeterrutning är suverän.
go tur
 
Kan bara hålla med om att det antagligen är billigast att byta ryggan sist, när du vet hur packningen i övrigt ser ut.

OM du inte kan vänta är nog Exos mfl redan nämnda alternativ vettiga både för lite tyngre och lite lättare packning. Själv fegade jag ur och införskaffade för några år sedan en Granite Gear Blaze. Mycket bra säck med bärsystem som pallar "hur mycket som helst", ordentligt stryktålig och har riktigt bra meshfickor. Däremot är den lite väl tung om man är intresserad av mer seriös lättpackning.

Om det blir aktuellt med lite längre vandringar för egen del skulle jag antagligen prova Gossamer Gear Mariposa eller Gorilla i senaste modellen.
 
Jag vill bit för bit byta ut min utrustning till lättpackning. Jag vill nu köp en lättviktsryggsäck men är osäker på vilken storlek eller modell jag ska välja. Jag vill ha tre yttre fickor, en stor mesh baktill och två mindre på sidorna, samt två mindre fickor på avbärarbältet.

Jag hade tänkt mig en vår,sommar, höstsäck för svensk fjällvandring med tältning i ungefär 6-9 dagar.

Några förslag på storlek och modeller?

Du har redan fått många tips, jag är själv sådan att jag bär både lätt och tungt ibland, så mina säckar behöver ha lite mer kapacitet. Ett bra och anser jag hyfsat lätt alternativ som samtidigt är väldigt bekväm att bära *om* behov av tyngre last uppstår, är Seekoutside evolution pack. Min väger in på ca 1500 gr och då har jag ett extra lock monterat och den största säckvarianten. De har också en lättare version som heter Unaweep och som tar några hekto från vikten utan att bärkomforten egentligen påverkas (men den är mindre flexibel för vissa bördor).

Nu sk*ter jag iofs i t ex 3 för 1 och liknande upptåg eftersom jag inte tycker att godtyckligt uppsatta gränser och olika beteckningar ska styra vilken utrustning jag väljer :). Tycker säcken funkar bra för lätta till medeltunga vikter och rekommenderar den gärna :) men tycker man att toppstramare och stabil ram inte behövs så finns det naturligtvis väsentligt lättare...

Som många i tråden redan sagt så är det klokt att vänta till sist med ryggan...du skriver inte vad du har idag, om du har en väldigt tung säck så kan ju en beg fjällräven från 70-talet fungera som en tillfällig lösning medan du skaffar övrig lättviktsutrustning...beroende på var du kommer ifrån kan du spara flera kilo för en investering på några hundringar...

//J
 
Jag köpte Exos 58 (den gamla versionen) för ett antal år sedan och var väldigt nöjd, utom att... den var alldeles för stor! Mina döttrar fick överta den medan jag skaffade 32:an (även den den gamla versionen), och den har fungerat perfekt för mina syften. Precis som du gillar jag att organisera packningen i många fickor. Som ensamvandrare uppskattar jag att man når så många småfack utan att behöva kränga av sig säcken. Som den svettapa jag är, uppskattar jag verkligen ventilationsspalten mot ryggen. Och jag får plats med allt för en tio dagars ensamtur i denna storlek (liggunderlaget är då fäst utanpå, mitt lilla tält i en av sidofickorna, tjocktröjan kring midjan alt. under topplocket, och utanpåfickorna välfyllda).
Men: jag bär ju aldrig på mer än 8-10 kg. För de vikterna fungerar Exos bärsystem väldigt bra, men när min dotter lastade över 15 kg, märktes den förvånansvärt ogenomtänkta kopplingen (eller snarare bristen på en sådan) mellan ramen och höftbältet. Vi har i o f s som sagt den gamla versionen av säcken, men jag tyckte inte konstruktionen såg annorlunda ut på den nya, när jag kollade i en affär.

Tror du att du kommer att bära på mer än 10-12 kg men kan få ner din packvolym i huvudfacket till ca 45 liter (det ryms ca 7 l till i snölåset p g a flexibelt lock), så välj hellre Mammut Creon Light - du får mycket bättre lastöverföring med i övrigt ungefär samma finesser som Exos.
Den är av Mammut klassad "upp till 20 kg", medan Osprey "rekommenderar" upp till 15 kg för sin Exos.
Om du sen trivs med den IRL är ju omöjligt att veta utan att du provar. Jag har den lilla versionen (32-45 l) och trivdes även när jag lastat den full med diverse klättrarskrot, men troligen var det under 20 kg även de gångerna.

till försvar för den nya exos 58 måste jag säga att den fungerar bra för 15 kg, inga problem med höftbältet. har inget att klaga på den säcken. dock tycker jag att jag bär bättre med exped lightning 60 om det blir tungt.
 
Jag gör Granit Gear Blace 60 och är mycket nöjd.

Har topplocket vid behov.

Har dessutom fyndat extra fickor till axelremmen - Granit Gears egna samt två st no name till höftbältet från Ebay.

Inte lättast av alla säckar men jag är sjukt nöjd.

Även ryggplattan går att ta bort om jag förstått det rätt - vilket minskar vikten ytterligare.

Har burit 20 kg utan obehag - skav osv.

Säcken har även meshficka där bak samt sidorna.

Så som nån skrev ovan - Kolla in Granit Gear.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
Skallben Hur stor rygga? Lättpackning 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.