Hur stor lättpackningsryggsäck

Om vi utgår från att TS vill ha en lätt packning vilket borde vara ett logiskt antagande då tråden både ligger i "Lättpackning" och har ordet "lättpackningsryggsäck" i rubriken kanske det blir enklare för tungpackare att förstå mina kommentarer...

Är det inte längre lättpackning om man har med sig mycket mat? Lättpackare kanske sällan lämnar trädgården och excelfilen, och då behövs ju inte så mycket mat ;)

Om man packar lätt bränner man inte 100000 kcal/dygn varför man inte behöva släpa på massa tung mat som gör att man bränner ytterligare 100000 kcal/dygn varför man inte behöver släpa på... Rekursion...

Mitt val är att hålla ner vikten på det jag måste ha med mig för att istället kunna ta med mig trevligheter såsom en bra Amarone utan att behöva knäcka ryggen eller döda knäna...

15 kilo på ryggen är min absoluta maxvikt för tio dygn - allt därutöver är ett misslyckande.

Skrev jag att 18 kg är lätt? Nej. Men ryggsäcken är lätt, och den klarar tung last om/när det behövs utan att det blir obekvämt.

Nej, det gjorde du inte, åtminstone inte explicit. Men att över huvud taget nämna att en ryggsäck är bra till att bära tungt med i en tråd om lättpackning (dessutom i forumdelen om lättpackning) känns aningen malplacerat när TS (och antagligen alla vi andra som läser här) vill packa lätt... Det var det som jag reagerade på.

För övrigt håller jag med om att Exos är ett utmärkt val.

Använder Haglöfs Matrix 50 - lagom vikt och storlek.

Och väger minst 600 gram mer än Exos trots att den senare är en ramsäck...

[...]den senare kan man bära tyngre med[...]

Nu var det det där med att bära tyngre igen. Här vill vi bära lätt så att det går att bära tyngre är över huvud taget inget argument...
 
"Har burit 18 kg utan problem" säger ju ingenting om hur länge det var. Det kanske var en 3-veckors fotoexpedition. Kommer du själv ner under 18 kg för tre veckor?
 
Nu var det det där med att bära tyngre igen. Här vill vi bära lätt så att det går att bära tyngre är över huvud taget inget argument...

men TS kanske vill bära bekvämare än exos 58? vad jag menar är att bärsystemet (enligt mig) är bättre på lightning säcken än på exos. Och tyngre behöver inte betyda att TS ska trycka i 30 kg i den.
 
Bora, vilken Exos 58 har du? Jag upplever att det nya bärsystemet som kom på årets modeller av Exos 58 är utmärkt. Mycket stabilare och bättre vaddering. Minst lika bra som Lightning enligt mig. Testade nyss massor av säckar och valde just mellan Exped Lightning 60/Thunder 70 och Osprey Exos 58.
Valet blev Exos 58 då det fanns lite mer möjligheter med fickor m.m. på den och att ramen och bärsystemet kändes ruggigt bra.
 
Bora, vilken Exos 58 har du? Jag upplever att det nya bärsystemet som kom på årets modeller av Exos 58 är utmärkt. Mycket stabilare och bättre vaddering. Minst lika bra som Lightning enligt mig. Testade nyss massor av säckar och valde just mellan Exped Lightning 60/Thunder 70 och Osprey Exos 58.
Valet blev Exos 58 då det fanns lite mer möjligheter med fickor m.m. på den och att ramen och bärsystemet kändes ruggigt bra.

jag har den senaste versionen, och ja, jag blev överraskad över hur bra bärsystemet fungerade. men lightning har tjockare och stabilare höftbälte och fungerar bättre för mig om jag bär uppmot 15 kg. men det är individuellt, många hyllar exos med rätta. fast det finns vissa som anser att den tidigare versionen var bättre.
 
"Har burit 18 kg utan problem" säger ju ingenting om hur länge det var. Det kanske var en 3-veckors fotoexpedition. Kommer du själv ner under 18 kg för tre veckor?

Där har du definitivt en poäng nermander. Och ja, det skulle nog gå om jag tog lilla kameran (med lättaste och minsta stativet givetvis), det lättaste liggunderlaget, det lättaste boendet samt hade möjlighet att proviantera längs vägen. Komforten skulle antagligen bli aningen lidande, men det skulle nog faktiskt gå... ;-)
 
Kul att se vilket fint gensvar tråden fick. Tack för alla tips på ryggsäckar.

Precis som många nämnt här, och som jag skrev i starten av tråden, är min ambition att bit för bit byta ut de tyngre delarna av min utrustning. I första hand gäller det då: Ryggsäck, sovsäck, tält. Sen kökssystem, liggunderlag, skor. Sen val av mat. Dessa saker blir ju då lättare och tar i de flesta fallen även mindre volym.

Jag kommer även att lämna saker som systemkamera, kamerastativ, kikare, fälthandböcker, läseböcker, fiskeutrustning, klätterutrustning osv. hemma.

Jag är ute efter att, som jag skrev, kunna vara i de svenska fjällen under vår sommar och höst i 6-9 dagar. Jag vill spara mina knän och fötter utan att för den skull tumma på komfort och säkerhet. Jag är inte intresserad av en extra stor säck utfall att jag skulle vilja göra en ännu längre tur med ännu mer mat. Om det blir aktuellt så köper jag i sådana fall en ryggsäck till som är större.

Fler förslag på modeller och storlekar för ovanstående mer detaljerade förklaring av vad jag letar efter? Fungerar era förslag då fortfarande? Vad är fördelarna med de säckar ni föreslår? Vilka nackdelar finns?
 
En av anledningarna att många här gillar Exos58 är nog att det knappt finns andra lätta säckar att få tag på i Sverige.

Kolla in lättviktsbutiker i utlandet så hittar du större utbud. Ultralightoutdoorgear i UK tex har rätt många. Själv köpte jag min OMM adventure 55 där för en tusing. Mycket nöjd med den och då slipper du dessa trånga välvda/böjda storfack, som exosen har för att skapa ventilation på ryggen (som sällan funkar i praktiken ändå).

Sen har de några ULA och andra roliga säckar. Man kan lita på butikerna utomlands för de är rädda om sina rykten och sköter sig allihopa som jag handlat av.
 
(...) Jag är inte intresserad av en extra stor säck utfall att jag skulle vilja göra en ännu längre tur med ännu mer mat. Om det blir aktuellt så köper jag i sådana fall en ryggsäck till som är större.

Fler förslag på modeller och storlekar för ovanstående mer detaljerade förklaring av vad jag letar efter? Fungerar era förslag då fortfarande? Vad är fördelarna med de säckar ni föreslår? Vilka nackdelar finns?
Jag köpte Exos 58 (den gamla versionen) för ett antal år sedan och var väldigt nöjd, utom att... den var alldeles för stor! Mina döttrar fick överta den medan jag skaffade 32:an (även den den gamla versionen), och den har fungerat perfekt för mina syften. Precis som du gillar jag att organisera packningen i många fickor. Som ensamvandrare uppskattar jag att man når så många småfack utan att behöva kränga av sig säcken. Som den svettapa jag är, uppskattar jag verkligen ventilationsspalten mot ryggen. Och jag får plats med allt för en tio dagars ensamtur i denna storlek (liggunderlaget är då fäst utanpå, mitt lilla tält i en av sidofickorna, tjocktröjan kring midjan alt. under topplocket, och utanpåfickorna välfyllda).
Men: jag bär ju aldrig på mer än 8-10 kg. För de vikterna fungerar Exos bärsystem väldigt bra, men när min dotter lastade över 15 kg, märktes den förvånansvärt ogenomtänkta kopplingen (eller snarare bristen på en sådan) mellan ramen och höftbältet. Vi har i o f s som sagt den gamla versionen av säcken, men jag tyckte inte konstruktionen såg annorlunda ut på den nya, när jag kollade i en affär.

Tror du att du kommer att bära på mer än 10-12 kg men kan få ner din packvolym i huvudfacket till ca 45 liter (det ryms ca 7 l till i snölåset p g a flexibelt lock), så välj hellre Mammut Creon Light - du får mycket bättre lastöverföring med i övrigt ungefär samma finesser som Exos.
Den är av Mammut klassad "upp till 20 kg", medan Osprey "rekommenderar" upp till 15 kg för sin Exos.
Om du sen trivs med den IRL är ju omöjligt att veta utan att du provar. Jag har den lilla versionen (32-45 l) och trivdes även när jag lastat den full med diverse klättrarskrot, men troligen var det under 20 kg även de gångerna.
 
Jag köpte Exos bland annat för att ramkonstruktionen med ryggventilationen verkligen verkar fungera. Jag svettas lätt om ryggen och ryggen blir blöt direkt av en 10kg ryggsäck som ligger emot. Exos 58 löste det problemet. Angående storlek så är det ju väldigt individuellt, men den räcker för allt och lite till för mig. Kortare turer så kör jag med en Osprey Talon 33liter. Den 33:an väger ca 900 gram och har ingen ram, men bra ryggventilation ändå.
 
Nej, det gjorde du inte, åtminstone inte explicit. Men att över huvud taget nämna att en ryggsäck är bra till att bära tungt med i en tråd om lättpackning (dessutom i forumdelen om lättpackning) känns aningen malplacerat när TS (och antagligen alla vi andra som läser här) vill packa lätt... Det var det som jag reagerade på.

......

Nu var det det där med att bära tyngre igen. Här vill vi bära lätt så att det går att bära tyngre är över huvud taget inget argument...

Att veta gränserna för en säck är bra, oavsett vad den planerade användningen är, idealpackningen kan behöva ändras på i extrema situationer, t.ex om vandringspartner blir skadad och inte kan bära sin packning själv.
Även vissa upplysningar som inte är efterlysta av TS kan vara bra att dela, då någon som gör ett sök på forumet kan få sina undringar besvarade utan att behöva starta nya trådar.

Dessutom, ingen skada skedd för någon att dessa upplysningar finns. Jämför t.ex alla biltillverkare som anger toppfart på bilarna, trots att svensk lag begränsar användningen, så all toppfart över 120 är totalt ointressant för alla som köper en bil i Sverige. :)

Slutvikten på säcken kan ju också gott bli mer än vad någon sätter som sin personliga gräns.
Med de lösa definitioner som finns kan grundpackning utan mat ligga på 9-10 kg för att klassas som lättpackning/lättvikt, matens vikt är beroende på packvikten i viss grad, men ännu mer dagsetappernas längd och terrängen man vandrar i. 600-800 g mat är en ganska vanlig dagsranson för lättpackare, men naturligtvis finns det både de som har lättare och tyngre mat. 9 dagar x 800 g är 7,2 kg plus basvikten, 10 kg, då är redan din (och för all del min) personliga gräns för acceptabel vikt passerad. 17,2 kg, plus eventuellt vatten och bränsle till köket, ja, då är det inte längre utan relevans om säcken klarar 15 eller 20 kg med komfort.
Har man dessutom som mål att gå långa dagsetapper, 25-30 eller kanske till och med 40 km, då vill man nog ha tyngre matpacke också.
 
Senast ändrad:
Kul att se vilket fint gensvar tråden fick. Tack för alla tips på ryggsäckar.

Fler förslag på modeller och storlekar för ovanstående mer detaljerade förklaring av vad jag letar efter? Fungerar era förslag då fortfarande? Vad är fördelarna med de säckar ni föreslår? Vilka nackdelar finns?

Mina förslag fungerar, Zpacks Arc Blast eller Exos.
Vad du behöver av volym törs jag inte svara på, då du fortfarande vad jag förstått ska byta ut diverse utrustning, som tält, sovsäck, liggunderlag mm. Jag klarar nog omkring 14 dagar med vilken som helst av dessa i mellanstorleken, men min packning är slimmad i förhållande till volym såväl som vikt.
De större modellerna (60 resp 58 liter) bör räcka för de flesta i 9 dagar med en lättpackning.
Zpack fördelar: Otroligt lätt, har ram och ventilerad rygg, går att bygga på med diverse fickor, väldigt god resistens mot regn.
Nackdelar: För mig skaver höftbältet på huden vid höftbenen, axelremmarna känns som de vill glida isär från varandra (detta är naturligtvis personliga saker), svårt att få bra avpassad böjning på ramen, ramen är rak och inte någon böj i horisontalplanet längs ryggen, vilket jag tror har stor skuld i skavet på höftbenen.

Exos fördelar: Relativt lätt, har ram och ventilerad rygg. Följer ryggen i horisontalplanet. För mig sitter bärsystemet som gjutet. Avtagbart topplock.
Nackdelar: Suger fort till sig regn, jag vill gärna ha både packpåse i säcken och regnskydd på utsidan, alternativt allt packat i vattentäta påsar och packpåse i säcken. Hade gärna haft en meshficka bak, stället för den elastiska wettex-aktiga fickan de har, jag vet inte helt vad det är för material, men det suger till sig en del vatten.

Det finns många bra säckar, men jag saknar erfarenhet från de flesta. :)
Har testat en del ramlösa säckar på kortare turer och ska skaffa en sådan till långturer så småningom, tvekar lite mellan HMG, Gossamer Gear och MLD där. Anledningen till detta är att Zpacks säck visat sig inte vara svaret på just mina drömmar, trots att det är en väldigt bra säck. :-/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
Skallben Hur stor rygga? Lättpackning 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.