Vinterpaddling, det eviga kalla fotproblemet

Har löst det mesta i utrustningsväg i min vinterpaddling nu men lider som fan av kalla fötter, trots att temperaturen bara varit ca 0-5 grader när jag kört. Resten av kroppen känns alldeles utmärkt lagom varm så det är bara fötterna som är problemet. Efterfrågar innovativa lösningar! Har kollat befintliga trådar men ej hittat lösningar.

Min begränsning är framförallt stora fötter. Men ändå bara strl 46 så det borde ju inte vara så ovanligt. Jag har latexfötter på torrisen som trots största storleken smiter åt så hårt att jag bara får in en tunn ull-liner inuti utan att komprimera foten=kallare fot. Utanpå latexsockorna har jag ett par surfbooties i 7mm neopren. Dessa är storlek 13, största storleken, och sitter så tajt att jag t ex inte får in extra tunna neoprensockor inuti bootisarna. Har testat stövlar typ chota mukluks och de finns stora och varma nog att få på sockor utanpå latexfötterna - men är alldeles för stora för att få plats i kajaken, så de går bort. Och då paddlar jag ändå en Boreal Inukshuk som är en hyfsat stor modell.

Observera att när jag testat att simma med utrustningen i 4 gradigt vatten så har jag inga problem med fotvärmen, surfbootisarna är superflexibla så man värmer upp fötterna med fotmusklerna som används när man simmar. Så det funkar med lösningar som blir blöta om man går runt.

Tänkte testa lite olika lösningar, någon som har testat och kan kommentera om det gjort skillnad? eller komma med förslag på nåt jag missat.
- Isolera hela sittbrunnen, golv och tak, istället för bara en bit liggunderlag under fötterna?
- Neoprenkapell istället för nylonkapell för att värma hela sittbrunnen?
- Nån slags fiberfyllning-toffla man kan ta på när man satt sig i kajaken, den är ju flexibel och kan tryckas ihop dvs fastnar inte i taket som stora chota mukluks. Vid wet exit gör det inget om de försvinner. Något djur kanske kan få nytta av den t o m, kan ju va kallt på botten.
- Eller klippa till och tejpa ihop ngn slags toffla utan häl av liggunderlag
- Sista lösningen: byta till goretex-sockor på torrisen, få plats med tjocka ullsockor inuti istället och sen kanske nån tunn enorm neoprensocka med sula ytterst. Vill ej detta då det blir DYRT.

- Nån som har nån supersmart lösning jag missat? :)
 
Problemet är dina latex fötter. De brukar bli rätt kalla och sitter de åt och du har bara tunna strumpor under, då är du rökt. Alla dina idéer förutom att byta till goretex strumpor kommer knappast hjälpa. Du kom på lösningen själv, nu behöver du bara övertyga din plånbok att det behövs ;-)
 
Att jobba mer med benen kan nog hjälpa, men då måste du ha ett rejält fotstöd att trycka mot.
Måste få visa en bild jag tog 20 december på en kille som inte fryser om fötterna när han paddlar,
men så paddlar han fortare än de flesta också.
InkedIMG_4896_LI.jpg
 
Så länge sockorna sitter för tight runt foten så tror jag det blir svårt att hålla sig varm. Så tycker jag det är även i vanliga vinterskor eller pjäxor i kyla - måste finnas lite luft och utrymme runt foten eller iaf en tjock raggsocka också som jag brukar ha i torrisen. Jag liter av samma problem fast med fingrarna när jag paddlar. Tighta fingervantar i neopren hjälper inte ett dugg, så luftiga tumvantar är det enda som håller fingrarna varma. Lite klumpigt att paddla i, men slipper frysa iaf.
 
Tycker det låter som ett blodcirkulationsproblem, som flera redan påpekat så fungerar det inte med tighta strumpor.
Använd så tunn linner som möjligt innanför latexstrumpan i torrisen.
Dra ett par rejäla raggsockor utanpå och sedan något vattentätt som yttre skickt som går upp en bit på vaden så att du kommer i och ur kajaken utan att blöta sockorna. Ta med reserv för eventuellt bad.
Se över sittställningen, det får inte satsa eller på annat sätt minska på cirkulationen.
Det skadar inte heller att isolera mot skrovet, ta ett tunt liggunderlag och tejpa fast där du har fötterna mot skrovet, det minskar risken att värmen leds ut i vattnet.
 
Tycker det låter som ett blodcirkulationsproblem, som flera redan påpekat så fungerar det inte med tighta strumpor.
Använd så tunn linner som möjligt innanför latexstrumpan i torrisen.
Dra ett par rejäla raggsockor utanpå och sedan något vattentätt som yttre skickt som går upp en bit på vaden så att du kommer i och ur kajaken utan att blöta sockorna. Ta med reserv för eventuellt bad.
Se över sittställningen, det får inte satsa eller på annat sätt minska på cirkulationen.
Det skadar inte heller att isolera mot skrovet, ta ett tunt liggunderlag och tejpa fast där du har fötterna mot skrovet, det minskar risken att värmen leds ut i vattnet.

Jag har nästan alltid liggunderlag under hälarna, paddlar sällan vinter men har det på sommaren, inte så mycket för värme men för rent mekanisk komfort - mjukt att vila hälen på. Jag tejpar inte fast, det ligger löst för att vara lätt att ta ur och torka. Skulle jag plurra riskerar jag att det försvinner men då får det bli så - kör med billigt liggunderlag som "råvara". har en reservibit i packluckan och kan också paddla utan om det kniper.

/Patrik
 
Jag tejpar inte fast, det ligger löst för att vara lätt att ta ur och torka. Skulle jag plurra riskerar jag att det försvinner men då får det bli så - kör med billigt liggunderlag som "råvara". har en reservibit i packluckan och kan också paddla utan om det kniper.

/Patrik

Ju enklare desto bättre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.