Vilken GPS ska jag ha?

Har vissa planer på att införskaffa handburen GPS.

Användningsområden är båtåkande i större insjö, skogsvandring och motorcykel/bilåkning.

Vill ha en GPS som kan visa karta, och som alltid bör den inte vara heldyr.

Förslag?
 
all round vädertålig gps m karta

Garmin 76, Magellan Sportrak Pro alt Meridian

Kolla kartmaterial och dess priser också

Men handhållna gps'er inkl ovan nämnda är inte bra att navigera med när man åker snabbt i bil/båt/MC.Alla är dock en mkt bra start på GPS-användning även om du senare vill komplettera med utrustning som bygger på PDA eller laptop.
Efter 6 års gps-användning har jag lika många gps'er som jackor (6). Av samma skäl. Olika användningsområden.

Hejonas
 
Etrex vista

Vilken GPS som är bäst beror på vad man ska använda den till. Jag tycker att det viktigaste är att den är liten och lätt. Garmin har en serie små mottagare som heter etrex. Det finns flera olika modeller med mer eller mindre finesser. Jag tror att den enklaste kostar runt 2000 kr i Sverige. Den största skillnaden är att det går att ladda in kartor i de dyrare modellerna och det tycker jag är viktigt. En fördel med de enklare modellerna är att de drar mindre batteri. Jag har en e-trex vista som jag är mycket nöjd med. Valet föll på den eftersom den har störst kartminne. Tyvärr får man då även betala för barometer och magnetkopass som känns ganska onödigt. Jag har mest använt den när jag paddlar och åker långfärdsskridskor.

Om man tex. ska ha GPS'en mycket i bilen vill man nog ha en med större display. Jag har inte kollat så mycket på större modeller, men jag vet att det finns en Garmin som heter map76 och som ska ha samma finesser som vistan.

Mvh Fredrik
 
Magellan Sportrak Color, svårslaget just nu!

Hej Martin!
För de användningsområden du räknar upp tror jag Magellan sportrak color är mer än passande. Färgskärm, stort minne,tredimensionell kompass, barometer osv se länken: http://gps-applications.com/Magella...urope_Middle_East_And_Africa_GPS Receiver.htm . Om du köper den via näthandel Usa kan du köpa två till tre-fyra stycken för samma pris som för en i Sverige.( Får du problem med en-släng och ta nästa...:).) Snabb leverans. Europeisk grundkarta! Eller en för samma pris som för en av " de gamla" med svart vit skärm kostar i Sverige just nu och med mycket sämre prestanda och möjligheter.
 
Marzocchi; sa:
Användningsområden är båtåkande i större insjö, skogsvandring och motorcykel/bilåkning.

Vill ha en GPS som kan visa karta, och som alltid bör den inte vara heldyr.
På GPS Warehouse, http://www.gpsw.co.uk, är en Sportrak Color+kartor dyrare än en Garmin GPS V där vägkartorna ingår. Dessutom får man med sin GPS V också en strömkabel och hållare som man måste köpa extra till Magellan.

GPS V har som enda (så vitt jag vet) handhållna enhet funktionen autorutt inbyggd. Autorutt är ett enormt lyft från en "vanlig" kart-GPS så om navigering på vägar är viktigt bör nog GPS V vara med i diskussionen. Just för motorcykelbruk skall man betänka att färgskärmsenheter generellt får kritik för sin kontrast i starkt solsken (vet dock inte hur Sportrak Color är i detta avseende) och de flesta som använt båda rekommenderar gråskaleskärmar. På motorcyklar bör man helst också se till att man använder en vibrationsdämpande hållare.

För mig är skärmen på en eTrex för liten både på motorcykel, i bil och båt. Dess format är däremot suveränt när man skall bära den i handen.

GPS V är flexibel att använda för olika ändamål då den kan användas både horisontellt och vertikalt och den har quad-helix-antenn för dem som tycker det är viktigt.
 
För gamla gubbar med taskig syn

För medelålders man med åldersbetingat synfel är den stora displayen på GPSMAP 76S kanon. Etrex-seriens display kan jag helt enkelt inte läsa utan läsglasögon. Smått var ordet, sa Bull.
 
Färgskärm kontra Gråskalor

Jag tror gråskaleskärmens tid är över på GPS-området.
Även på de handhållna.
De senaste färgskärmarna som sitter i tex Magellan Sportrak Color är av mycket hög kvalitet och med god avläsbarhet även i solsken.
Tänk en tv i svartvitt eller en dataskärm i svartvitt...ungefär så stor är skillnaden.
 
Re: Färgskärm kontra Gråskalor

larlil; sa:
Jag tror gråskaleskärmens tid är över på GPS-området.
Även på de handhållna.
Med tanke på den stora övervikten av gråskaleskärmar i marknadsutbudet idag känns din dödförklaring något tidig. Om ett antal år kommer däremot färgskärmarna att ha gått ner i pris tillräckligt för att ta över, det tror jag också.
De senaste färgskärmarna som sitter i tex Magellan Sportrak Color är av mycket hög kvalitet och med god avläsbarhet även i solsken.
Ja, jag har inte jämfört några sida vid sida själv men säger du det så. Då är det bara upp till Martin att bestämma om han tycker det är värt priset för att vara bland de första med färgskärm.
 
Teknikskiften ser ut så

"Med tanke på den stora övervikten av gråskaleskärmar i marknadsutbudet idag känns din dödförklaring något tidig. Om ett antal år kommer däremot färgskärmarna att ha gått ner i pris tillräckligt för att ta över, det tror jag också."
Teknikskiften ser ju ut precis så. Självklart överväger både utbudet och innehavet av den gamla teknikens produkter just då. Vi har motsvarande teknikskifte på mobiltelefonerna, de ligger bara något före GPS:erna. Att pris-jämföra mellan ny teknik(färgskärmar) och gammal teknik(svart/vita skärmar)
tycker jag inte är seriöst.
 
Re: Teknikskiften ser ut så

larlil; sa:
Teknikskiften ser ju ut precis så. Självklart överväger både utbudet och innehavet av den gamla teknikens produkter just då.
Början på ett teknikskifte ja, men nu sade du faktiskt ordagrannt: "Jag tror gråskaleskärmens tid är över på GPS-området." vilket ger intrycket att både teknikskiftet och marknadsacceptansen redan är genomförd. Nu har du tydligen ändrat förutsättningarna.
Att pris-jämföra mellan ny teknik(färgskärmar) och gammal teknik(svart/vita skärmar) tycker jag inte är seriöst.
Härligt! :) Kalla mig gärna oseriös men prisjämförelser, om den nya tekniken är värd sitt pris, är precis det alla konsumenter gör vid teknikskiften. Ända tills priset nått ner till massornas smärtgräns och det blir standard på volymprodukterna också. Det kan möjligen, möjligen gå på nio månader men jag tror det tar minst ett år eller två innan vi är där med färgskärmar i volym på handhållna GPS:er. Tiden kommer att visa vem som hade rätt.

Nu när både du och jag har pratat oss varma för varsin premiumfunktion trots att Martin nämnde just rimligt pris som ett intressant kriterium kanske vi skall låta tråden återgå till just köprekommendationer?
 
GPSMAP 76?

Kolla om GPSMAP 76 kan vara något för dig.
Den är har tydlig display, är vattentät och flyter, kan köra friluftskartan och har bra mottagning.
Den verkar även gå att koppla ihop med eventuellt ekolod då den har larm för bl a vattendjup.

Skall man ha den i båten i en vattentät påse som håller den flytande, typ AquaPak (stavning?) så är utbudet klart större.
 
GPSer och solglasögon

På de GPSer där man programvarumässigt kan vrida displayen 90 grader som jag provat (Garmin II, Garmin II Plus) så blir displayen helt svart i "liggande" läge då man har polariserande solglasögon på sig. Förmodligen gäller detsamma med Garmin III, Garmin III Plus och Garmin V.
Har man förstått hur en flytande kristall display (LCD) funkar är fenomenet inte speciellt förvånande, men likväl väldigt irriterande.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.