Vilken GPS ska jag ha?

Mitt liv som GPS

Det här kommer att bli långt...

Mitt intresse för GPS väcktes av en kompis som för drygt ett år sedan skaffade en Garmin Etrex Vista. Vi är inga direkta outdoor-freaks men brukar cykla några mil på helgerna med stöd från Gröna Kartan. [Tar pendeltåget i motvindsriktningen och cyklar hem :)]

Jag hade en iPAQ i jobbet och skaffade en Navman 3400, som är GPS-mottagare som man stoppar iPAQ i, som en slags jacka. Den levererades med ruttberäknings- och vägvisningsprogram SmartST Pro. Jag köpte även kart- och navigationsprogrammet Fugawi för att kunna få över Gröna Kartan till iPAQ. iPAQ/Navman slukar batterier och är inte väderbeständig.

Sedan skaffade jag en återutsändande antenn till bilen i samband med att vi gav oss på Geocaching, som är skattjakt med GPS. Och ett bilfäste med spänningsmatning till iPAQ/Navman högt upp på instrumentbrädan, för att slippa flytta blicken så mycket och alltid komma fram med fulladdade batterier. Med den återutsändande antennen har vi perfekt täckning i bilen för en eller flera GPSer.

Kombinationen Gröna Kartan i icke väderbeständig iPAQ/Navman och Garmin Etrex Vista har enkelt tagit oss till många skattgömmor. På Gröna Kartan ser vi topografin och om det regnar får vi klara oss med Vistan.

Fugawi på iPAQ duger inte till Geocaching eftersom man inte kan mata in waypoints i fält. Det måste göras på PC och sedan föras över till iPAQ. Därför köpte jag OziExplorer och tillägget OziExplorer CE, som medger waypoint-hantering i iPAQ och som numera också erbjuder stöd för Lantmäteriets kartor som extra tillbehör. (Stödet funkar dock ej för OziExplorer CE, så det blir lite hemslöjd med export av kartor från Lantmäteriets program Kartex, som medföljer Gröna Kartan på CD, och konvertering till OziExplorer CE, men när det väl är gjort funkar det ypperligt.)

Så såg mitt GPS-liv ut tills för några månader sedan när jag köpte min andra GPS, en Garmin GPSMAP 76S, för att vara självförsörjande i regn och rusk. Jag valde den för den större displayen och stort minne. Som så många andra köpte jag från GPS Warehouse i England. Jag valde aktivt bort Magellan för att användarbasen för Garmin är större, med större möjligheter att kunna utbyta erfarenheter med likasinnade = här på Utsidan och med kompisar med Garmin. Har skaffat en kabel för att koppla GPSMAP 76S till iPAQ med Ozi CE och Gröna Kartan för att, när det behövs, kunna ta fram iPAQ ur fickan och få en exakt markering på kartan var jag befinner mig. iPAQ utan Navman drar dessutom avsevärt mindre ström.

Jag har även haft möjlighet att prova Tomtom Navigator ruttplanering och vägvisning för iPAQ och tycker att den är bättre än SmartST Pro. Den har detaljrikare kartor, bättre gränssnitt och enklare hantering samt vägvisning på svenska.

I somras bilade vi till Italien t.o.r. och jämförde ruttplaneringen i SmartSt Pro på iPAQ med Garmin Mapsource Euro MG 5, MS Autoroute 2003 och Route66 2003 på PC. Kartornas detaljeringsgrad var likvärdig. Route66 envisades med att räkna fel återstående sträcka och tid till destinationen. Garmin Mapsource var bäst, dvs gjorde smartast vägval. SmartST var ibland helt ute och cyklade och valde heltokiga rutter, sannolikt pga annan kategorisering av vägar.

Ändå är det så att ett program för vägvisning och automatisk omräkning av rutten faktiskt alltid leder dig till målet, även om vägvalet inte är det bästa. Jättebra i storstäder. Du kommer fram fast kanske lite senare.
 
Vägen till målet

Målet är att ha en gps för varje (ända)mål :))

En kort men lång kommentar om Route 66:
Route 66 räknar fel för att den räknar fågelvägen från din position till destinationen utan hänsyn till vägens sträckning. I textrutan med skriven vägbeskrivning har du hela sträckan med etapper mellan varje sväng. Problemet är att om du lagt in waypoints (vias) så röknar R66 delsträckor och du får ingen summa. Knäppt att inte R66 visar summan av delsträckorna som återstående väg. Dock är det väl så att eftersom det inte finns någon lock on road funktion så vet inte porgrammet var man är utmed vägen. Route 66 framhärdar att det är ett ruttplaneringssystem och att navigationsfunktioen är sekundär. Lycka till på marknaden med inställningen...

Jonas.
 
Apropå teknikskifte på gång och näthandel från USA

Jaha du Martin, det tog någon dag men som du ser av de senare inläggen är ett teknikskifte på gång inom handhållen GPS, det du i första hand frågade om. Påminner om mitt inlägg: "Köprekommendation vid teknikskiften". En del talar om strax innan jul en del i februari mars osv. Och någon om några år!
Se också länken: http://ubbx.groundspeak.com/6/ubb.x?a=tpc&s=5726007311&f=7116058331&m=57060988 där det förs en rätt initierad debatt om kommande Garmin. Handlarna har tydligen redan fått förhandsinfo...
Ett intressant norskt forum om GPS är också värt ett besök när det gäller frågan om att köpa direkt från USA-svenska priser osv.: http://www.gps.no/forum/default.asp?id=39243&em=1&fid=&action=vis. Lycka till med köpet.
 
Re: Apropå teknikskifte på gång och näthandel från USA

larlil; sa:
Jaha du Martin, det tog någon dag men som du ser av de senare inläggen är ett teknikskifte på gång inom handhållen GPS, det du i första hand frågade om.
Vet inte hur du läser men ingenstans i Martins inlägg hittar jag någon fråga om teknikskiften. Det var du som började ta upp det i trådens åttonde inlägg och fortsätter att tjata om det. Martin ville helt enkelt ha råd om vilken GPS till rimligt pris som passar hans användningsområden.
Påminner om mitt inlägg: "Köprekommendation vid teknikskiften". En del talar om strax innan jul en del i februari mars osv. Och någon om några år!
Se också länken: http://ubbx.groundspeak.com/6/ubb.x?a=tpc&s=5726007311&f=7116058331&m=57060988 där det förs en rätt initierad debatt om kommande Garmin. Handlarna har tydligen redan fått förhandsinfo...
60-serien är gamla "nyheter", vi kunde läsa om det på Utsidan redan här: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22823

Historiskt sett tar det minst tre månader från "sneak peak" på Garmins webbplats till man börjar leverera. Eftersom man inte släppt dem där än med mindre än två månader kvar till julafton är min slutsats att man inte har några planer på att försöka få ut dem till julförsäljningen. Alltså börjar man tidigast sälja dem i januari/februari någon gång men vi får se om Garmin denna gång frångår sina vanor och lyckas pressa tiden mellan presentation och leverans.

Precis som jag sade har denna serie om och när den kommer färgskärmar bara i sina två toppmodeller för att konkurrera med Magellans motsvarande lyxmodeller. Enligt min terminologi är teknikskiftet inte genomfört förrän volymmodellerna kommer och färgskärmarna säljer i större antal än svartvita. Det var det jag gissade dröjer några år och tidigast kan hända om nio månader (likheten med en graviditet är slumpartad och oavsiktlig :)).

Om ryktena är talar sanning och dessa enheter (kartmodellerna) verkligen har autorutt så ser vi att denna finess börjar få acceptans och kommer i allt fler enheter. Magellan skall ju enligt deras webbplats också börja komma med det i Europa andra kvartalet 2004. Jag hävdar inte att teknikskiftet är genomfört där heller men precis som med färgskärmar så är det en begynnande trend och om några år blir det säkert svårt att hitta en enhet utan färgskärm och autorutt.

Om Martin inte har jättebråttom håller jag med om att det kan vara vettigt för honom att avvakta med sitt GPS-köp tills Garmin släppt informationen om dessa enheter för att se om han anser dem vara prisvärda. Man skall dock ha klart för sig att precis som i datorbranschen kommer det alltid nyheter så vill man verkligen ha någonting är det bättre att köpa och sedan sälja den begagnad när nya godsaker dyker upp. Utsidans prylmarknad är ett bra ställe att sälja begagnade enheter. Har själv sålt två stycken där.
 
PR (Pelle Rindar)skrev:
"Enligt min terminologi är teknikskiftet inte genomfört förrän volymmodellerna kommer och färgskärmarna säljer i större antal än svartvita. Det var det jag gissade dröjer några år och tidigast kan hända om nio månader (likheten med en graviditet är slumpartad och oavsiktlig )."

Hoppsan! Att olika aktörer kommer till tals i forumet ha tydligen effekt . Nu vi nere på nio månader..., till teknikskifte på handhållna GPS:er, handhållna GPS:er som frågan handlade om. Jag tror det kommer tidigare. Redan nu! Min definition av teknikskifte är när tillverkning av den nya tekniken kör igång. Ledtiderna förkortas, tillverkningen är redan i full gång, informationen kan inte längre sä lätt styras utan flödar fritt via webben och den globala näthandeln börjar blomstra.
Bra utveckling ur ett konsumentperspektiv.
 
Hoppsan 2!

Se generalagenten i sveriges hemsida för magellan Gps:er med rubrik "tjäna tusenlappar":
http://www.axhedehansson.se/
Alldeles färska, rejäla värdebevis på bra, välfungerande, välutprovade GPS:er men med "kallnande" teknik.(Min värdering)
Teknikskifte?
Tidigare för högt prissatta?
Det får väl varje läsare av forumet och som följt de inlägg och argument som förekommit, själv bilda sig en uppfattning om.
(se också debatten under rubriken "Oskäliga priser på GPS:er i Sverige, VARNING" som Bengt initierade.


[Ändrat av larlil 2003-10-27 kl 09:35]
 
Läs tidigare inlägg!

larlil; sa:
Hoppsan! Att olika aktörer kommer till tals i forumet ha tydligen effekt . Nu vi nere på nio månader...,
I mitt svar till dig när du förde in ordet teknikskifte i tråden skrev jag ordagrannt: "Det kan möjligen, möjligen gå på nio månader men jag tror det tar minst ett år eller två innan vi är där med färgskärmar i volym på handhållna GPS:er".
Ganska lättförståeligt tycker jag själv och alltså exakt samma budskap som du nu är så överraskad över fyra dagar senare...
Min definition av teknikskifte är när tillverkning av den nya tekniken kör igång.
Vi har olika definitioner på ordet, inte så konstigt då att vi är oense om tidpunkten.

Jag håller med om att enligt din definition så är teknikskiftet redan genomfört och då kanske vi äntligen kan slippa det ämnet och fortsätta med sådant som Martin frågade om istället?
 
Här kommer ännu en nybörjare på GPS in i tråden. Fiskar en del både i fjäll och skog och funderar på en GPS. Men herregud vilken djungel det verkar vara!

Kan en etrex för 2 skinn vara ett alternativ eller ska man satsa på en dyrare variant med lite fler funktioner?
 
Vadå teknikskifte?

Man tager en GPS V, förpackar den i skalet från en Rino och häller i dubbelt så mycket minne som tidigare. Krydda med färgskärm i någon modell, och så kallar vi det teknikskifte?

Utveckling, kallar jag det. Ska det kallas teknikskifte får det allt vara något mer grundläggande som ska komma till. Det här är ju ingenting som inte vem som helst kan förvänta sig ligga runt hörnet, om han köper en GPS idag.

En dual frequency GPS, som ger dagens mottagningsförhållande för vanlig positionering tillsammans med (minst) den noggrannhet som Egnos ska ge, det vore väl något som vore värt att kallas teknikskifte. När den finns att köpa, för konsumenter, alltså.

Anders
 
öringen; sa:
Kan en etrex för 2 skinn vara ett alternativ eller ska man satsa på en dyrare variant med lite fler funktioner?
Ja den kan vara ett alternativ.

Alla GPS:er kan tala om var du befinner dig, spara ett antal positioner och leda dig tillbaka dit. Bara du kan tala om vad mer du hoppas av den.

I alla sådana här trådar kan du läsa mängder av råd i stil med jag-har-en-sådan-här-den-är-bra-köp-den och jag förstår inte hur det kan minska eventuell förvirring eftersom det utgår ifrån ägarens behov, inte den som ville ha hjälp.

Om du istället talar om vad du förväntar dig och ger en indikation om vilket pris du klarar av så kan det möjligen bli svar som är mer anpassade till din situation.

Ett antal egenskaper du bör fundera över är:
1. Skall den vara liten, stor, lätt, tung eller spelar det ingen roll?
2. Kommer du köra den mest på batteri eller har du extern strömförsörjning?
3. Tror du att du i framtiden vill ha kartor i GPS:en?
4. Vill du kunna tanka över uppgifter till en dator och vad vill du i så fall kunna göra med datat?
5. Utöver din huvudanvändning (vid fiske) vill du använda den någon annanstans?
6. Är du navigations-, teknik- och/eller prylintresserad eller vill du bara ha något lättanvänt för att se var du är och hitta tillbaka?
7. Då du kommer att använda den i närheten av vatten kan jag tänka mig att egenskaper som vädertålighet och flytförmåga är intressanta för dig men är det absoluta krav eller bara önskvärt?
8. Vid fiske kan man antingen gå eller åka båt, är marina navigationsfinesser intressanta eller nödvändiga för dig?
9. GPS visar bara väderstreck tillförlitligt när man rör sig, vill du därför dessutom ha en elektronisk kompass inbyggd?

Det var några frågeställningar jag kom på i hastigheten du kanske kommer på mer själv?

När du nu ändå har en Garmin du funderar på finns det en utmärkt funktion på Garmins webbplats som heter "Product Comparison" där du kan jämföra den mot andra modeller och fundera på om skillnaderna betyder något för dig (om det är någon funktion du inte förstår är det bara att ställa en fråga här om vad det är). Börja med eTrex-serien och gå sedan vidare till andra modellserier. När du hittat rätt enhet hos Garmin letar du efter motsvarigheten hos konkurrenterna och ser om de har andra finesser eller är mer prisvärda.

Ett utmärkt ställe att läsa oberoende tester och annan information om GPS-tekniken är: http://gpsinformation.net/

Om du alls inte vill lägga ner någon energi på att hitta en enhet som passar dig så köp en eTrex. Det är en storsäljare och den är billig så det är i alla fall inget totalt felköp.

Lycka till!
 
Ett antal egenskaper du bör fundera över är:
1. Skall den vara liten, stor, lätt, tung eller spelar det ingen roll?

Liten.

2. Kommer du köra den mest på batteri eller har du extern strömförsörjning?

Batteri.

3. Tror du att du i framtiden vill ha kartor i GPS:en?

Kanske.

4. Vill du kunna tanka över uppgifter till en dator och vad vill du i så fall kunna göra med datat?

Nä.

5. Utöver din huvudanvändning (vid fiske) vill du använda den någon annanstans?

Nä.

6. Är du navigations-, teknik- och/eller prylintresserad eller vill du bara ha något lättanvänt för att se var du är och hitta tillbaka?

Lättanvänt för att hitta hem.

7. Då du kommer att använda den i närheten av vatten kan jag tänka mig att egenskaper som vädertålighet och flytförmåga är intressanta för dig men är det absoluta krav eller bara önskvärt?

Önskvärt.

8. Vid fiske kan man antingen gå eller åka båt, är marina navigationsfinesser intressanta eller nödvändiga för dig?

Nä.

9. GPS visar bara väderstreck tillförlitligt när man rör sig, vill du därför dessutom ha en elektronisk kompass inbyggd?

Nä.


Tror en etrex venture kan passa mig.
 
Billigare = bättre

Låter ännu mer som enklaste modellen, Gul eTrex.
Eller möjligen GPS 72, för den flyter, om jag inte missminner mig alldeles. Har i alla fall samma hölje som 76, och de flyter åtminstone.
Det är att välja där, så liten som möjligt, eller större så att det finns tillräckligt med luft inuti för att få den att flyta.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.