Vilken GPS ska jag ha?

Köprekommendation till konsumenter vid teknikskiften

Vid teknikskiften blir spelet mellan marknadens aktörer intressantare och motsättningarna tydligare än annars. Återförsäljarens, generalagentens och innehavare av den gamla teknikens produkter sammanfaller.
Hur sälja och bibehålla prisbilden så länge som möjligt på produkter som håller på att kallna eller redan är iskalla? Risken är ju annars stor att bli sittande med hyllvärmare för handlarna och kraftigt sänkta priser på begagnatmarknaden för innehavarna. I det här fallet gråskaleskärmar kontra färgskärmar plus en mängd nya plusfunktioner.
Hur göra som ny konsument?
-Köp ej " ny" gammal teknik som krängs med "gratisvaror" som kablar , program osv. utan en rejäl prisreducering på grundvaran, den är is-kall. Jämför ex.vis färgtv.-svartvit tv, den gamla tekniken är bra, välutvecklad, och välfungerande men nu i skiftet plötsligt ointressant.
-Köp ej en begagnad vara med iskall teknik utan en rejäl prisreducering.
-Köp ej ny teknik som är högt prissatt (i det här fallet färgskärms GPS)med avsikt att kunna sälja den gamla teknikens varor till allt för höga priser så länge som möjligt. Vänta! Snart rasar priset eller köp på en "mognare" marknad. I det här fallet kan Magellan Sportrak Color köpas via nätmarknad från USA för mellan 2200-3500 kronor, den svenska generalagentens riktpris: 8950 kronor.

Hur göra som handlare-generalagent-ägare av produkter med gammal teknik vid ett teknikskifte?
Faller utanför Martins fråga, men svar kan ändå finnas i en del tidigare inlägg, men hör mer hemma på en kurs för återförsäljare, generalagenter mfl. med rubrik: "Teknikskifte på gång, hur kunna sälja hyllvärmare?"
"Massorna" som någon skrev, alltså du och jag som konsumenter, har alltså anledning att agera extra smart vid teknikskiften!
[Ändrat av larlil 2003-10-23 kl 09:06]
 
ny teknik för tidigt

Tja jag köpte en Garmihn 12 CX (?) för den hade färgskärm och jag tyckte det verkade bättre än 12 XL.
Den skärmen är rejält svår att se så den gpsen ligger i byrålådan sedan länge. Såg också Meridian color nyligen, tycker inte den är toppen heller, då föredrar jag min svartvita Sportrak Pro.

På sjön kan jag välja mellan en urgammal Magellan NAV 6000 med en stor monochrom skärm och en NAV 6510 med stor LCD färgskärm. Den senare går inte att läsa i solsken överhuvudtaget. Använde den dock när vi hyrde en gammal nimbuss att åka omkring på västkusten med, då funkade det bra.

Inget slår Nav6000 i läsbarhet. Fast det senaste tillskottet, ique är också mkt bra. men inte det minsta vattensäker så den platsar inte i kravbeskrivniungen. GPS V har många förespråkare för det tilltänkta anv området men dåligt med minne. Själv föredrar jag Magellans mapsend före garmins kartsystem som tar mkt tid att jobba med. Men kolla marinkartorna separat!

När man kollar solsken osv måste man se till flera aspekter. Läsbarhet när skärmen belyses ovanifrån, när den speglar belysta föremål, när den belyses mycket snett från sidan. Själv använder jag clip on polaroidplast "glasögon" för att ta bort bländande blänk från omgivningen när jag ska tittac på iQue med solsken lågt framifrån i bilen. Clip on på bilkörningsglasögonen som är underskurna för att jag ska se bra nedåt/nära med min lätta närsynthet.
Vrider jag ique blir det svart.

Inskränk letandet till rena GPS lösningar. PDA + gps komboo tror jag inte på i sammanhanget.

Det kommer också snart (?) en ny rad Grmins som jag tror kan vara mkt intressanta. Finns en tidigare tråd här om det.

Är du nu förvirrad på en något högre nivå?

Jonas
[Ändrat av jonasolof 2003-10-23 kl 17:19]
 
Etrex Legend torde vara ett budgetalternativ för dig ca. 3000kr med kabel(själv tycker jag den har för liten display för kartor).
 
stor skärm behövs

Alla skärmar är fortf för små för kartläsning i farter över gång/promenadcykling/kanot. Upplösning, läsbarhet i solsken är primära. Färg hittills en high end gimmick utom på en högupplöst skärm som Palm T3 eller IPAQ (320x480 px). Färgerna försämrar kontrasten i solsken och kräver mer backlight, dvs drar mer ström. Det går att köra t ex ique skärmen utan backlight i solsken men läsbarheten är betydligt underlägsen den hos en monokrom skärm.

Däremot kan high end apparater ha andra bra egenskaper, som t ex Magellan color uttag för extern antenn. Jag skulle verkligen kolla den nya serien Garmin.

Tänk sedan på att endast Garmin City Nav och City select stöder routing utmed vägar gjorda direkt på gpsen (fast jag vet inte vilken handhållen gps som klarar det). Mapsend för Magellan gör det ej med Meridian och Sportrak.

Slutligen måste man kolla så att sjökorttsprogramvaran funkar som önskat, inkl. rutter vb.

Ska man bara frinavigera utan rutter går de små kartgpserna bra, förutom att skärmarna är för små för att man ska hinna oorientera sig snabbt.

Bottom line: kravspecen var bred och krävande. Inte så lätt att tillfdredsställa med dagens utbud om man håller sig till en burk.

Min maxlösning vore : Nya Garminserien + ique. Då slipper man hoppa mellan olika kartsystem och lär sig mapsource ordentligt.

För ique med SD kort osv är man raskt uppe i dubbla priset. 20 tusen SEK för hela paketet inkl ny Garmin, hälften så dyrt över internet.

Jonas
 
Antireflexbehandla skärmarna!

En antireflexbehandling av skyddsglaset på skärmarna,skulle ju vara en avsevärd förbättring...
Inte så hitec men...

Skärmen på min G76:a blänker ut av bara f-n
 
Re: stor skärm behövs

jonasolof; sa:
Alla skärmar är fortf för små för kartläsning i farter över gång/promenadcykling/kanot.
Farten är inget större problem tycker jag. Jag använder 200 resp. 300-metersskalan på GPS V och kan då tydligt se på kartan vad som finns 700-1000 m framför mig. Åtminstone så mycket av kartan man verkligen har tid att läsa när man rör sig, d.v.s. man kan bedöma om avtagsvägen som dyker upp är rätt väg.

Skärmen är dock för liten om man skall kunna orientera sig snabbt och se var man befinner sig i förhållande till andra saker men det gäller alla handhållna enheter. Detta blir ett riktigt stort problem på sjön eftersom det är just det man vill veta hela tiden där. Jag har köpt sjökort till GPS:en men avråder ifrån det då kostnaden inte motiverar den begränsade nytta man har av dem i en handhållen. Med elektroniska sjökort bör man helt enkelt ha en större skärm. Man har förstås stor annan nytta av en handhållen GPS på sjön utan sjökort i den.
Däremot kan high end apparater ha andra bra egenskaper, som t ex Magellan color uttag för extern antenn. Jag skulle verkligen kolla den nya serien Garmin.
Den nya Garmin-serien är ännu så länge bara rykten och inte bekräftad av Garmin. Efter presentation brukar det ta åtminstone några månader innan de levereras men många enheter har också blivit fördröjda ännu längre. Garmin GPS V och 76-serien stödjer också extern antenn.
Tänk sedan på att endast Garmin City Nav och City select stöder routing utmed vägar gjorda direkt på gpsen (fast jag vet inte vilken handhållen gps som klarar det).
Det är endast GPS V och det är därför vi som älskar autorutt bara pratar om den. Autorutt i enheten finns därutöver i Streetpilot III, 2610, 2650 och den udda fågeln GPSMAP 196 men ingen av dem är gärna handhållen. Om man klarar sig utan tåligheten hos en GPS finns autorutt också i den överprisade telefonen Navtalk GSM och PDA:n iQue.
 
Autorutt = haleluja

Visst är auto-rutt suveränt!
Nu har jag använt min iQue i en vecka, och det fungerar perfekt. Den har dessutom en skärm som är tillräckligt stor för att den ska vara lättläst i bilen. Sen är den ganska snacksalig, så ofta behöver man inte titta på skärmen heller. Ibland är det dock lämpligt att kontrollera vad det den säger egentligen innebär.

Men en iQue är ju inget att ha, så snart man varken använder den som PDA eller i bilen. Med GPS igång glufsar den i sig ström som ett värmeelement, ungefär. Dessutom är den lika vattentålig som en dagstidning.
Men kompletterat med min Vista är det en närmast perfekt kombination. En "ren" bilnavigator (typ 2650) är klart ännu bättre i bilen, men saknar den smidiga finessen att kunna beräkna en rutt, fixa med ev. viapunkter och så, innan man sätter sig i bilen.
Man kan heller inte ta med sig en större bilnavigator och gå den sista biten till målet, om det exempelvis inte gick att parkera där.

Anders
 
autorutt

Att den nya garminserien kommer är nog tämligen säkert. information läcker, se bara Infosynch som snappade upp en snabbt nedtagen websida om nya mobilken SE P900. Men även om ryktet talar sanning så är det ju inte säkert att ngn av dessa modeller har autorutt. Det strategiska valet för vår spekulant blir då om apparaten ska vara både vädertålig och ha autorutt, kvar står då endast GPSV.

Jag håller med Anders om att en tålig gps och en otålig som ique är perfekt. han är nöjd med sin vista, jag är nöjd med min sportrak, vi båda tycker att ique är bra för vi är palmanvändare också.

Fast jag skulle börja gpskarriären med den tåliga gpsen, det är roligast även om bilgpsen kanske är nyttigast.
 
Mer autorouting

Magellan har precis släppt en produkt till flera av Meridian och SporTrak modellerna som ger dem autorouting också.

Här är några filmer som visar hur det ser ut:

http://www.gpscity.com/movies/directfp/poiroute.mov
http://www.gpscity.com/movies/directfp/reroute.mov
http://www.gpscity.com/movies/directfp/directroute.mov

(Tips: Spara ner dem med "Save as". Deras server är rätt långsam.)

Det ser faktiskt ganska lättanvänt ut :)

När den europeiska varianten kommer är lite oklart. Två tyska leverantörer säger oktober 2003 respektive februari 2004...
 
Re: Mer autorouting

JLindfors; sa:
Magellan har precis släppt en produkt till flera av Meridian och SporTrak modellerna som ger dem autorouting också.

Här är några filmer som visar hur det ser ut:

http://www.gpscity.com/movies/directfp/poiroute.mov
http://www.gpscity.com/movies/directfp/reroute.mov
http://www.gpscity.com/movies/directfp/directroute.mov

(Tips: Spara ner dem med "Save as". Deras server är rätt långsam.)

Det ser faktiskt ganska lättanvänt ut :)

När den europeiska varianten kommer är lite oklart. Två tyska leverantörer säger oktober 2003 respektive februari 2004...

Den amerikanska magellangps siten säger att det kommer en version för Tyskland och en version för Frankrike. Det rör sig om ny programvara för kartmaterialet MapSendDirectRoute på CD. Som hårdvara nämns bara Meridian Color. Huruvida det finns routinginfo för hela Europa på CD'n inkl. Sverige är fullständigt oklart så länge. Infon finns också på franska på Magellans site men där nämns exakt samma sak.

Jag ger mig fanken på att Garmin svarar med autorutt till de nya modellerna också. Men inga voice prompts hos någondera. Det innebär i alla fall att det finns alternativ för GPS V.

Till slut: Köp gärna en ipaq, t ex min 5450. Mkt lite använd. Men jag garanterar inte att bluetooth funkar som önskas, och hur få den vattentät? Och har du tid att sitta och pula med alla inkompatibla uppdateringar?

Nä skaffa en bra terrängsäker helmodern gps med bra skärm garmin, magellan eller nåt annat spelar ingen roll. Det finns hållare för cykelstyren, vindrutor mm. mm. Och drifttiden är mkt längre än på PPC (och ique med för en delen).

Hejonas
 
Re: Re: Mer autorouting

jonasolof; sa:
Jag ger mig fanken på att Garmin svarar med autorutt till de nya modellerna också. Men inga voice prompts hos någondera. Det innebär i alla fall att det finns alternativ för GPS V.
Ja det är verkligen goda nyheter för oss autoruttare att det kanske kommer alternativ. Mer minne vore trevligt.

Vad som däremot verkar oroande med Magellans programvara är att de inte ser ut att ha automatisk omräkning av rutten när man kommit fel. Om det verkligen är så illa är det otroligt klumpigt då de nu haft två år på sig att kolla in Garmins autorutt och göra något lika bra eller ännu hellre bättre. Hoppas jag förstått fel eller att automatisk omräkning kommer i senare versioner, innan dess är det inte ett seriöst alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.