vilken av dessa trangia brännare är bäst?

ingen av dom har någon CE-märkning eller liknande.
Tittar i min instruktionsbok till min 3-4 år gamla Primus Trangiabrännare. Och där står tydligt att de uppfyller EN521, CAN-11.2-M79 och CE-048-AK0047.

Men det är ju som vanligt bara tomma ord. CE-märkningen säger absolut INGENTING om produkten är säker eller inte. CE-berättar bara att tillverkaren TYCKER att produkten uppfyller gällande krav. Finns ingen opartisk bedömmare utan det är upp till tillverkaren att CE-märka produkten.

Primus som tillverkar aktuell brännare är ett välkänt företag som funnits i drygt 100 år och man kan anta att de kommer finnas kvar i framtiden och kan kontaktas vid reklamationer.
Men hur sjutton ska en Asiatisk tillverkare som blommar upp i något enstaka år och kanske försvinner lika fort kunna ställas till svars för bristfällig säkerhet.

Nej, ta bort CE-märkningen omedelbart då den bara ger falsk trygghet. Inför obligatorisk oberoende testning av produkter som verkligen behöver vara säkra.
 
Primus som tillverkar aktuell brännare är ett välkänt företag som funnits i drygt 100 år och man kan anta att de kommer finnas kvar i framtiden och kan kontaktas vid reklamationer.
Men hur sjutton ska en Asiatisk tillverkare som blommar upp i något enstaka år och kanske försvinner lika fort kunna ställas till svars för bristfällig säkerhet.

Primus har mig veterligen ingen egen tillverkning längre utan köken legotillverkas i Asien bla av Kovea i Korea och ett företag i Japan om jag minns rätt. Det samma gäller snart sagt alla andra kända märken. Mer än 95% av alla friluftskök tillverkas där så kanske skall du kolla upp lite innan du utalar dig så tvärsäkert! ;)
 
Men hur sjutton ska en Asiatisk tillverkare som blommar upp i något enstaka år och kanske försvinner lika fort kunna ställas till svars för bristfällig säkerhet.

En asiatisk tillverkare kan inte CE-märka något, för att kunna CE-märka något så måste tillverkaren finnas inom EU.

Så även om brännaren är tillverkad av ett asiatiskt företag så är det ett europeiskt företag som har tillverkaransvaret.
 
Hade faktiskt ingen aning om att Primus numera bara är ett varumärke och ingen tillverkare.

Men det är helt vansinnigt att tillverkaren själv godkänner sin produkt och sätter på CE-märkningen. Det borde alltid vara en oberoende instans som godkänner produkten. På viss utrustning kräver CE en extern granskning men i många fall räcker det med egen dokumentation som berättar att man utfört kontroller.
 
Svar från Primus

I normala fall lägger vi oss aldrig i diskussioner på Utsidan, men när det nu uppstår direkta felaktigheter om företaget känner vi oss tvugna att reagera.

Vi börjar emd Mathias inlägg:
Tittar i min instruktionsbok till min 3-4 år gamla Primus Trangiabrännare. Och där står tydligt att de uppfyller EN521, CAN-11.2-M79 och CE-048-AK0047.

Men det är ju som vanligt bara tomma ord. CE-märkningen säger absolut INGENTING om produkten är säker eller inte. CE-berättar bara att tillverkaren TYCKER att produkten uppfyller gällande krav. Finns ingen opartisk bedömmare utan det är upp till tillverkaren att CE-märka produkten.

Detta är i många fall en helt korrekt iakttagelse, men det finns vissa produktgrupper som måste testas av oberoende testinstitut. Däribland finns medicinsk apparatur, hissar och även utrustning som förbränner förgasade bränslen, d.v.s. friluftskök. (Det går att läsa mer om detta här.) Detta innebär att ALLA kök som Primus säljer är typgodkända av ett oberoende testinstitut för att passera de krav som Europanorm (EN) 521 innebär.

Dessutom säljer vi på Primus våra produkter på ett flertal andra marknader som har betydligt hårdare krav. Till exempel så inspekterar Kanadensiska myndigheter vår egna fabrik (som vi kommer till sen) ett flertal gånger varje år och varje enskild leverans till Japan kontrolleras av japanska gasmyndigheten. För att passera dessa kontrollen krävs helt enkelt att företaget och fabriken tål att inspekteras kontinuerligt under året.


Vi övergår nu till honkydorys inlägg:
Primus har mig veterligen ingen egen tillverkning längre utan köken legotillverkas i Asien bla av Kovea i Korea och ett företag i Japan om jag minns rätt. Det samma gäller snart sagt alla andra kända märken. Mer än 95% av alla friluftskök tillverkas där så kanske skall du kolla upp lite innan du utalar dig så tvärsäkert! ;)

Precis som jag nämnde tidigare så har Primus en helt egen fabrik, som finns i Estland sedan ett antal år tillbaka. När tillverkningen lades ner i Sverige flyttades den till fabriken i Estland och har aldrig varit någon annan stans. Alla outdoor-kök som Primus säljer tillverkas i den egna fabriken med minutiös kvalitetskontroll genom såväl egna rutiner som ovan nämnda inspektioner. Att Primus skulle ha köpt kök från Kovea är alltså inte sant, det har aldrig hänt hittils i historien och kommer förmodligen heller aldrig att ske. Naturligtvis finns det andra produkter i Primus sortiment som är enklare att tillverka, och vissa av dessa tillverkas då i Asien, men detta framgår då tydligt av förpackningen.

Bolaget i Japan som honkydory har snappat upp kan vara det bolag som vi har ett joint-venture med (Iwatani-Primus) i Japan. Det sker dock ingen form av tillverkning där, utan det är ett rent försäljningsbolag. Det enda vi köper ifrån Japan är piezotändare, då de som tillverkas i Japan är de bästa som finns i världen, och som bekannt är endast det bästa gott nog!

Jag har ingen avsikt att lägga mig i disukussionen i övrigt, har ni fler frågor eller funderingar om Primus som bolag och våra produkter får ni mer än gärna höra av er via mejl till niklas (punkt) lagstrom (snabel-a) primus (punkt) se

Med vänlig hälsningar och hopp om en fortsatt god diskussion!

Niklas Lagström | Produktchef | Primus AB
 
Bra att Primus reder ut lite oklarheter.

Vad jag egentligen menade var att generellt sett är inte CE-märkningen värd någonting eftersom det inte för alla produktkategorier sker någon oberoende kontroll.

Det är bara att titta på hur många elartiklar (ofta CE-märkta) som återkallas per år eller hur många leksaker som återkallas. Jag tror inte så många kunder går tillbaka till butiken när en vara återkallats.

Tittar man på elsäkerhetsverkets hemsida
ser man att bara under september-oktober fick 26 elektriska produkter säljförbud i Sverige. http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/
 
I normala fall lägger vi oss aldrig i diskussioner på Utsidan, men när det nu uppstår direkta felaktigheter om företaget känner vi oss tvugna att reagera.

Vi övergår nu till honkydorys inlägg:


Precis som jag nämnde tidigare så har Primus en helt egen fabrik, som finns i Estland sedan ett antal år tillbaka. När tillverkningen lades ner i Sverige flyttades den till fabriken i Estland och har aldrig varit någon annan stans. Alla outdoor-kök som Primus säljer tillverkas i den egna fabriken med minutiös kvalitetskontroll genom såväl egna rutiner som ovan nämnda inspektioner. Att Primus skulle ha köpt kök från Kovea är alltså inte sant, det har aldrig hänt hittils i historien och kommer förmodligen heller aldrig att ske. Naturligtvis finns det andra produkter i Primus sortiment som är enklare att tillverka, och vissa av dessa tillverkas då i Asien, men detta framgår då tydligt av förpackningen.

Bolaget i Japan som honkydory har snappat upp kan vara det bolag som vi har ett joint-venture med (Iwatani-Primus) i Japan. Det sker dock ingen form av tillverkning där, utan det är ett rent försäljningsbolag. Det enda vi köper ifrån Japan är piezotändare, då de som tillverkas i Japan är de bästa som finns i världen, och som bekannt är endast det bästa gott nog!

Jag har ingen avsikt att lägga mig i disukussionen i övrigt, har ni fler frågor eller funderingar om Primus som bolag och våra produkter får ni mer än gärna höra av er via mejl till niklas (punkt) lagstrom (snabel-a) primus (punkt) se

Med vänlig hälsningar och hopp om en fortsatt god diskussion!

Niklas Lagström | Produktchef | Primus AB

Mina uppgifterna om har jag fått från en av era egna representanter och antog då att det stämde. Frågan jag då vill att du svarar på är om fabriken i Estland verkligen tillverkar delarna eller om arbetet bara är ren montering som hos Optimus "egna fabrik" i Stockholm?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
MagArne Vilken gas vid kyla? Kök och brännare 108
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.