Jag skulle vilja införskaffa ett kök att använda vintertid och som går att köra på fotogen utan att det sotar igen. Jag har använt Primus Omnilite Ti, men det fungerar dåligt med fotogen ( även om det marknadsförs för multifuelkök ). Ett kök jag har funderat på är Optimus Hiker. Det finns fortfarande en hel del begagnade att köpa.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilka kök fungerar bäst att köra på fotogen?
- Trådstartare Still Alive
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Optimus Nova tycker jag fungerar fint och det finns reservdelar. Tystbrännarhatt funkar också bra med Nova men som du sett går de inte att beställa från https://www.utsidan.se/forum/thread...gre-tystbraennarhattar-foer-berniedawg.96268/
Men Quitstove från USA är en möjlighet se tråden ovan.
Optimus Polaris är ett av många alternativ.
Bägge dessa kan monteras i Trangia.
KAP Arktic är bra men reservdelar har blivit krångligt.
Vi har ett par gurus som kan ge mera detaljer John och Odd och svarar de inte inom kort kan du hitta mkt matnyttigt i tidigare trådar.
Thure
Vi har ett par gurus som kan ge mera detaljer John och Odd och svarar de inte inom kort kan du hitta mkt matnyttigt i tidigare trådar.
Thure
Senast ändrad:
Nej, tyvärr kan man inte beställa tystbrännarhattsr från dem längre. Mycket synd.Optimus Nova tycker jag fungerar fint och det finns reservdelar. Tystbrännarhatt funkar också bra med Nova men som du sett går de inte att beställa från https://www.utsidan.se/forum/thread...gre-tystbraennarhattar-foer-berniedawg.96268/
Thure
Anders,
den klart bästa brännaren att köra fotogen i är Optimus 207. Utan minsta konkurrens...
Sedan så är det bara att bestämma sig för vilket kök, med en 207-brännare i, som man vill inhandla. Och det är en fråga om hur tjock plånbok man vill kasta in i det här äventyret... Det bästa "köket" är, i min uppfattning, militärens Kokutrustning 10B/S [M8210-111110] + dess serveringsuppsättning Kantin 10B/S [M8210-104000].
Hm, ett komplett KAP-Arctic är också ett vettigt alternativ...
Av sånt som går enkelt att få tag i på ny-marknaden nu är det Optimus Polaris optifuel som är bäst - utan tvekan. Jagar man fram en tystbrännarhatt till sitt Polaris - så kan man sedan lugnt luta sig tillbaks... Från quietstove i USA kan man nog fortfarande få tag i olika tystbrännarhattar - men kostsamt blir det nog... Och möjligen måste du ordna fram en mellanhand (i en delstat utan Sales Tax) för att få till ett köp eftersom QS såvitt jag vet är utestängda från att sälja till/i EUropa. Men jag har gärna fel där, om någon vill testa nu efter det att i.Materialise har lämnat walk-over...
IMHO, YMMV etc.
/Odd
den klart bästa brännaren att köra fotogen i är Optimus 207. Utan minsta konkurrens...
Sedan så är det bara att bestämma sig för vilket kök, med en 207-brännare i, som man vill inhandla. Och det är en fråga om hur tjock plånbok man vill kasta in i det här äventyret... Det bästa "köket" är, i min uppfattning, militärens Kokutrustning 10B/S [M8210-111110] + dess serveringsuppsättning Kantin 10B/S [M8210-104000].
Av sånt som går enkelt att få tag i på ny-marknaden nu är det Optimus Polaris optifuel som är bäst - utan tvekan. Jagar man fram en tystbrännarhatt till sitt Polaris - så kan man sedan lugnt luta sig tillbaks... Från quietstove i USA kan man nog fortfarande få tag i olika tystbrännarhattar - men kostsamt blir det nog... Och möjligen måste du ordna fram en mellanhand (i en delstat utan Sales Tax) för att få till ett köp eftersom QS såvitt jag vet är utestängda från att sälja till/i EUropa. Men jag har gärna fel där, om någon vill testa nu efter det att i.Materialise har lämnat walk-over...
IMHO, YMMV etc.
/Odd
Har du erfarenhet av Optimus Hiker och liknande kök?Anders,
IMHO, YMMV etc.
/Odd
Såna här menar du?

Tja, jag har några stycken ute i förrådet... Och det bor en i vardera av mina bilar.
Tunga men effektiva till snösmältning (om det är bandvagns eller snöskoter -tur)
och rätt så överprissatta numera. "Hiker" (den gröna tanken längst till höger)
har oftast tankar i stål, inte i icke-rostande mässing. "111T" har en bra brännare
som kan elda det mesta (utom gasol). "111B" kan bara elda bensin.
Vad hade du för funderingar?
Det var såna här kök som Sten Brander och Gunnar Finn började med att försöka
para ihop med Trangia... Slutresultatet - efter mååånga års experimenterade - blev
det KAP Arctic vi känner idag.
/Odd

Tja, jag har några stycken ute i förrådet... Och det bor en i vardera av mina bilar.
Tunga men effektiva till snösmältning (om det är bandvagns eller snöskoter -tur)
har oftast tankar i stål, inte i icke-rostande mässing. "111T" har en bra brännare
para ihop med Trangia... Slutresultatet - efter mååånga års experimenterade - blev
/Odd
Senast ändrad:
Det var många, det! Jag tycker den sortens kök har fördelen att de är mycket stabil. Allt samlat i en låda. Jag undrar hur bred lågan är, hur väl ett sånt kök fungerar med fotogen och hur underhållsbiten ser ut. Jag har tänkt att använda köket på pulkturer.Såna här menar du?
Visa bilaga 47160
/Odd
Är det tystbrännarhattar på de två köken längst till höger eller ser brännarna ut då?Såna här menar du?
Visa bilaga 47160
/Odd
Näst längst till höger ser ut som en 207- brännare och den längst till höger som ett konventionellt 111- kök kompletterat med en tystbrännarhatt från berniedawg.Är det tystbrännarhattar på de två köken längst till höger eller ser brännarna ut så?
Lite mera bilder mm i tråden 111T m. hattbrännare - vad var speciellt? | Utsidans forum https://share.google/l9KbZDy3xh0d2Gydl
Thure
Tack Thure,
du hittade tråden jag satt och funderade över. Där är ju (nästan) allt förklarat...
Ja, den näst högraste är en Hiker 111T [T för Triple fuel] med sin 211-brännare
- de har inbyggd tystbrännarhatt. Naturligtvis, det var ju vitsen med 206, 207b och 211 -brännarna.
Den längst till höger är en Hiker+ med sin Novabrännare och en Dawg-A-Nova tystbrännarhatt.
/Odd
du hittade tråden jag satt och funderade över. Där är ju (nästan) allt förklarat...
Ja, den näst högraste är en Hiker 111T [T för Triple fuel] med sin 211-brännare
- de har inbyggd tystbrännarhatt. Naturligtvis, det var ju vitsen med 206, 207b och 211 -brännarna.
Den längst till höger är en Hiker+ med sin Novabrännare och en Dawg-A-Nova tystbrännarhatt.
/Odd
Liknande trådar
- Svar
- 23
- Visningar
- 3 M
- Svar
- 121
- Visningar
- 20 M
- Svar
- 8