Vilka gps:er har/använder du?

Magellan Meridian color

Magellan eXplorist 500 med topo-kartan, fungerar mycket bra tycker jag.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har:
Garmin 12 som reserv
Garmin 60cs bra, men lite stor att ha i fickan.
Tips på mindre "fickmodeller" önskas!

Uppdatering

Garmin Forerunner 301
Garmin eTrex Vista
Garmin iQue 3600
Garmin iQue 3600a
Garmin iQue 3600a
Garmin iQue 3000
Garmin StreetPilot c550

Anders

eTrex Vista

Har en Vista som jag köpte från USA för flera år sedan. Fick den nyligen utbytt via Garmin UK sedan skärmen slutat fungera.

Funkar perfekt i kajaken, på promenaden eller i båten.

Jag har just nu Garmin 60csx samt citycelect och Friluftskarta pro, samtt Friluftskartan Götaland.
Har haft Garmin 12, Garmin 76map 2 st, Garmin 60c.

Jag har sett på en norsk sida att de anger vad de har för utrustning i sin signatur, det är nog inte så dumt om man vill fråga om något.
Eloserik

Mina GPS:er...

2 st:

- 1 st Garmin 12 Map
- 1 st Loox N520

Den senare är nyinköpt begagnad men verkar mycket bra. Man skulle önskat den ruggade versionen, får se vad det blir längre fram.

iQue 3600 trälig...

Hej,
Sökte på ”Vilka gps:er har/använder du” och såg att du har bl a iQue 3600. Jag har haft en sådan i några år men är ganska trött på den korta batteritiden och att det mesta tappas bort när batteriet urladdats. Driftstiden med tänd display och ett dygns uppladdning är ca 15 minuter. Har sänt in den till Garmin för byte av batteri men de säger att det inte är något fel och skickar tillbaks den utan åtgärd.
Jag har till nöds löst detta problem genom att ha en extern strömkälla i form av ett batteri på 7.2 V till en borrmaskin som jag kopplar in via en spänningsstabilisator. Ganska klumpig lösning… Tycker att det är skit att man inte ska kunna spara filerna på det extra kortet. Går tydligen bara att spara ljudfiler…

Hur jobbar du med dina iQueer? Förmodar att din eTrex Vista inte har dessa problem. På den kan man väl byta batteri utan att data försvinner.
Kan man köra Fugawi i eTrex?

Vad skulle du välja för kartnavigator idag?
Hälsningar
Harald

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips