Raymarine RC400 handhållen färgplotter

Tänkte jag kunde nämna några ord om Raymarin RC400. Det är den enda handhållna kartvisande gpsmottagare med färgskärm för marint bruk som finns. Magellans gamla handhållna NAV6000 använder C-map kort men är föråldrad (för stor, bara svartvitt -svårt skilja djupområden, för långsam processor).

Fördelar med RC400:

Suverän skärm - vit som papper i dagsljus (ingen bakgrundsbelysing på). Mycket bättre än t ex Navman som jag jämförde med idag utomhus. Också bättre läsbarhet än Garmin 276 C.
Bra indata (Navionics på CF)
Dedicerad programvara för marint bruk (Ruttbibliotek, välj rutt, skärmbild för kursavvikelse mm).
Snabb processor, byter sida och ritar kartbild på under en sekund.
Lätt att hålla i en hand.
Helt vattentätt

Några nackdelar:

GPSmottagaren något slö till att hämta in satelliter för första fix, håller dock sedan OK mottagning vänd på olika håll.

Skärmen på 3.5 tum kunde gärna vara något större.

Inget fäste för handledssnodd (men man kan borra från utsidan till kanalerna för skruvar i toppen utan att orsaka läckage och trä igenom en tunn snodd.

Rätt tung (>400 gram)

En enskild rutt kan bara innehålla 50 waypoints (men man kan ha ett stort antal rutter).

Skärmbilden kan rensas från icke behövliga djupkurvor. Dock kan man bara få RC400 att visa tremeterskurva vid inzoomning till en sjömil på skärmens höjd och större. Zoomar man ut till 2 sjömil visas stora områden i blått (=grunt) som vid större skala uppvisar mest vatten djupare än tre meter. Skälet är förmodligen att skärmbilden skulle bli för plottrig vid högre detaljrikedom, dock tycker jag att användaren borde få bestämma vad som är lämplig zoomnivå för att inte visa all djupinformation.

Största nackdelen är att RC400 drar mycket ström. Har inte exakt koll än men fyra nya AA batterier håller bara drygt en timme utan att bakgrundbelsysningen är på. Är belysningen på fullt drar den tio watt! Det är pyssligt att stoppa i nya batterier, inget som kan göras på en liten båt i full fart.

Man kan stoppa i NiMH batterier som laddas via 12 voltsanslutning.

Under en tur i går eftermiddag-kväll på 80 sjömil strömförsörjde jag mottagaren med ett par små solcellspaneler som i möjlig mån underhållsladdade NiMH-batterierna. Det höll till halv sjutiden på kvällen, då slocknade RC400 på grund av strömbrist.

Då hade vi kommit ut skärgården vid Kråkelund och satte kurs mot Byxelkrok för vidare färd ned utmed Ölands kust. Resten av färden använde jag en GPSMAP76CS som varit igång från start vid tretiden på em. Då vi kom fram kl tio på kvällen efter sju timmar visade batterieindikatorn fortfarande på fullt, skärmen gick hyggligt att läsa ända till solnedgången strax före tio under förutsättning att man zoomade in.

GPSMAP76CS (och 60 CS) har små skärmar med god transflektiv förmåga (Syns bra i dagsljus utan bakgrundsbelysning) men eftersom skärmarna är så små är det svårt att läsa sjökort på dem utom i lättnavigerade vatten som utmed Ölands västra kust. Det hade varit omöjligt att använda GPSMAP76 CS för att hinna med att kolla grynnor under det att vi slörgippade i 10-14 knop ned utmed leden i Misterhults skärgård, med RC400 gick det bra.

76-an har bra trippmätare och visar maxfart (19,1 knop i går) vilket inte RC400 gör.

Alternativet vore att använda en handdator. Fujitsu Siemens Loox 720 har en riktigt bra skärm för att vara handdator och den passar i en Palmcase Mini som är vattentät, men hanterbarheten blir sämre än med RC400. Det är också otänkbart att använda en stylus för att förflytta sig på skärmen under segling. Tillgänglig programvara är inte heller lika inriktad på segling som den i RC400 inbyggda.

För att få ström till RC400 skaffar jag nu två femwatts solpaneler som är platta, lätta, böjliga och vattentäta. De kan tejpas fast på däck eller fästas framme vid främre balken på katamarens duk mellan skroven. Det är ingalunda optimalt att ha en kabel till den handhållna GPSmottagaren men det uppvägs av att RC400 går så snabbt att använda och läsa. Mestadels fick den sitta under snoddarna som höll fast skivan med båtsportkort i plastfordral.

76-an hade jag i en snodd kring halsen hängande ned i en nätficka som finns på framsidan av flytvästen. Där höll den god mottagning utom under ett par minuter under hela färden.

Båten vi seglade var en sex meters kappseglingskatamaran i kolfiber från Marström i Västervik. Göran M. har gjort ett fäste för GPS (60C i hans fall) som sitter framför den vridbara masten och vänder skärmen mot rorsman då masten roterar så att han kan hålla koll på farten även om han har händerna fulla och måste titta framåt.


[Ändrat av jonasolof 2005-07-01 kl 01:03]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.