Vilka gps:er har/använder du?

Nu på andra året
Ipaq 2210+Fortuna clipon BT med 2* 512 MB minnes kort in action
TomTom 5 eller röda kartan i bilen . digitala sjökort i båten och gröna kartan i skogen
Fortunan fortfarande bäst i klassen att hålla fixen tror jag.
Som komplement
Magellan colour därför att det är lätt själv ändra baskartan till vilken världsdel man vill och då har alla huvudvägar med i Europa USA eller Australien

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
bigben; sa:
Nu på andra året
Ipaq 2210+Fortuna clipon BT med 2* 512 MB minnes kort in action
TomTom 5 eller röda kartan i bilen . digitala sjökort i båten och gröna kartan i skogen
Fortunan fortfarande bäst i klassen att hålla fixen tror jag.

Nix, Gatubolaget i GBG har tydligen testat ett gäng (bl.a. Fortuna ClipOn). Denna (se länken nedan) slog Fortunan med hästlängder i alla grenar (framför allt i precision). http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010079858

Den har SiRFstar III (Fortuna har som du vet SiRFstar II). Det skadar ju heller inte att den är mycket billigare. Dessutom är den mycket mindre.

Intressant - finns testet publicerat nånstans?

Vad avser noggrannhet så behöver jag inte bättre utan intressant är om det är nån skillnad under svåra förhållanden med Fortunan i XT-läget

Kostar 130dollar på buyGPSnow.com +frakt och moms ser jag troligen ingen tull då datatillbehör (ingen skärm)
[Ändrat av bigben 2005-08-18 kl 08:58]

Tyvärr finns det nog inte publicerat. Jag såg en utskrift av testet när jag träffade en kille (förmodligen från Gatubolaget) på HandIT i Göteborg. Det var ingen text med omdömen eller liknande. Det var loggade plottar i olika situationer.

Såg nu när jag sökte efter testet (kanske skulle vara utlagt) att Fortuna kommer med en SiRFstar III baserad mottagare. http://www.gpspassion.com/fr/articles.asp?id=141&page=3

Den kanske är ännu bättre. Den som lever tills dom är testade får se.

SV Legend

Durin; sa:
Garmin eTrex Legend

Har inte kännt behov av någon bättre än.

Instämmer med tillägget att Legenden fungerar mindre bra i skogen.

Till fjälls och på öppna eller frusna vatten samt i bilen och på mina cykel och Inlinesturer så är den helt OK.

Thure

För tillfället kör jag med en Navman ICN510. Är efter ett drygt halvår relativt nöjd med den. Det enda som jag retar mig på är den obrukbara funktionen POI.
Har även en gammal Garmin 12 liggandes!

Globalsat BT338(Sirfstar3)

Med anledning av Jimmys kommentar om bästa BT Gpsen nu

Globalsat BT338
Efter att ha läst review
http://www.pocketgps.co.uk/bt338.php
tycks de stora nyheterna i jämförelse med Fortuna BT clipons (Sirfstar 2 chip)
1 Snabbast i klassen till fix nu fråga om ett antal sekunder bara ( 20 satelliter kan den hantera)clipon kan ta ngn minut till flera beroende på hur länge den varit avställd eller man är på ny plats
2 batteritiden 17 tim minst -clip on ca 7 h
3 Sannolikt ännu fixsäkrare- betyder mindre då Fortunan BT redan bra- (kanske märks inomhus och i djungel)

Allmänt
En fördel är att den har Ipaq standard 5 V ( kablage och laddare )
En nackdel är att den liksom Fortuna BT i XTläge är blockerad för positionsändring mindre än x meter vid låga hastigheter-- dvs rör sig ryckigt- dvs mindre rolig vid geocashing

Batteritiden motiverar till byte men om man använder den mest i bil och båt med extern laddning ingen direkt anledning att byta- även om snabbheten till fix lockar.

Lägger nu till en Forerunner 301 (kommer om några dagar), samt en ny modell från Garmin om några veckor.

Fyra GPS är väl på tok för lite?

Anders

Mera om Forerunner?

Inser att man inte får allt i en och samma GPS men har ändå en fråga.

Waypoints och navigation hanterar den tydligen enligt http://www.garmin.se/ men hur är det med färdspår?

Vore ju roligt om man kunde spara rutter och via Mapsource eller Ozi eller liknande lägga karta och pulskurva tillsammans utan att behöva använda både pulsklocka och separat GPS.

Detta skulle kunna vara kul för skidåkare skridskoåkare cyklister etc.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips