vikt på utrustning?

Det finns ju olika filosofier om ätandet, mina dagspåsar väger kring kilot. För jag blir snabbt sur om inte blodsockret hålls på en normal nivå. Hur vi därvid är har jag erfarit högst individuella.

Om någon klarar sitt dagsbehov på en näve ris är det ju bra för denne, men det passar definitivt inte alla. Givetvis är det så att vi alla är högst individuella. Hade någon reducerat min dagspåse till 200g då hade min vandring inte blivit njutningsfull. Heller inte mitt sällskap.

Att sammanta sin vandring med en 4 dubbel viktnedgång mot rekommenderat är ett extremval.

Envar gör sina val. Allt fakirskap har sina utövare. Alla brukar bli lyckliga på sitt sätt. Trevligt att förslagsställaren mår väl under sin vandring.
go tur
 
Den gamla "sanningen" om påverkan på fötterna var 3-4,5 x, när GIS mätte visade det sig att kring 3 var ett korrektare mått. Den som inte är van att gå med tyngre skodon får jobba hårdare än en som oftast tränar med tyngre skodon.

Mitt val oftast är ett par mjuka och dämpade Rockport för hemomvandringar. Är föret olämpligt för dem blir det gummistövlar eller skalkängor. Terrängkännedom och kartlösning brukar räcka för rätt val.

På cykelfärder och bergigare vandring har jag lätta nätskor som torkar snabbt och luftar väl.

Flera äldre som envisas med kängor jämt klagar på livslängden av andras lättare skor. Varför då, de accepterar ju att bilar och cyklar sliter däck, att det finns begränsade livslängder i lätta skor är den del av koncepten.
go tur
 
Det finns ju olika filosofier om ätandet, mina dagspåsar väger kring kilot. För jag blir snabbt sur om inte blodsockret hålls på en normal nivå. Hur vi därvid är har jag erfarit högst individuella.

Om någon klarar sitt dagsbehov på en näve ris är det ju bra för denne, men det passar definitivt inte alla. Givetvis är det så att vi alla är högst individuella. Hade någon reducerat min dagspåse till 200g då hade min vandring inte blivit njutningsfull. Heller inte mitt sällskap.

Att sammanta sin vandring med en 4 dubbel viktnedgång mot rekommenderat är ett extremval.

Envar gör sina val. Allt fakirskap har sina utövare. Alla brukar bli lyckliga på sitt sätt. Trevligt att förslagsställaren mår väl under sin vandring.
go tur

Att bara säga 200gram mat håller inte riktigt. 200 gram snickers skulle få vilken buddha som helst att tapp humöret men 200 gram frystorkad energihög mat är skillnad. Eller 200 gram fiberhavre. Man måste ju veta vad maten man äter innhåller för nått. Äter du då 1 kg snicker tex måste du ju äta hela tiden under dagen. Om jag startar min dag med 70 gram (1.5 dl) fiberik havre står jag mig lätt 1.5 mil i någorlunda tuff miljö. Men skulle jag äta snickers i motsvarande mängd så är jag nog hungrig igen redan efter 3 km. Ni får ju inte glömma att 1.5 kg torrvaror betyder nästan 8 kg blöt mat. Men det är ju innhållet i maten som spelar roll.
 
Jag var in och grävde i livsmedelsdatabasen.

70 g fiberberikade ångbehandlade havregryn verkar innehålla 247 kcal.

En Snickers väger 60 gram och innehåller 294 kcal.

En snickers är alltså energitätare än havregrynen.

Mättnadskänsla är en helt annan grej, det är väldigt subjektivt.
 
OK, jag tänkte förstås på normalklädseln. Med regnkläder kommer jag ju upp i kanske 5 hg till; fast för det allra mesta ligger min vindoverall,

Det är ju just det: vad är "normalklädseln"?
Kläder åker av och på, man stoppar grejer i fickorna, har kikare runt halsen, har stavar i händerna. Det är exakt därför jag menar att det är smartare att väga hela utrustningen för att ha koll på vad det är man kånkar omkring på.

Jag bildgooglade på ordet "fjällvandrare" och tog en bild med några ganska vanliga "traditionella" fjällvandrare. I min storlek är det inga större problem för dessa herrar att komma upp i 5 kg utanför ryggsäcken, och det regnar inte ens.

Fj%C3%A4llvandrare_vid_Virihaure_i_Padjelanta_@toj-bg2757.jpg

(Foto från Fjellfotografen.se)
 
Jag var in och grävde i livsmedelsdatabasen.

70 g fiberberikade ångbehandlade havregryn verkar innehålla 247 kcal.

En Snickers väger 60 gram och innehåller 294 kcal.

En snickers är alltså energitätare än havregrynen.

Mättnadskänsla är en helt annan grej, det är väldigt subjektivt.

Men det du missar är ju att en snickers är en välidgt snabb kolhydrat. Väldigt bra att slänga i sig efter aktivitet när kroppen skriker efter energi. Medans havregryn är en långsam kolhydrat och håller energin uppe under en lång tid.
 
Att bara säga 200gram mat håller inte riktigt. 200 gram snickers skulle få vilken buddha som helst att tapp humöret men 200 gram frystorkad energihög mat är skillnad. Eller 200 gram fiberhavre. Man måste ju veta vad maten man äter innhåller för nått. Äter du då 1 kg snicker tex måste du ju äta hela tiden under dagen. Om jag startar min dag med 70 gram (1.5 dl) fiberik havre står jag mig lätt 1.5 mil i någorlunda tuff miljö. Men skulle jag äta snickers i motsvarande mängd så är jag nog hungrig igen redan efter 3 km. Ni får ju inte glömma att 1.5 kg torrvaror betyder nästan 8 kg blöt mat. Men det är ju innhållet i maten som spelar roll.

Havregryn innehåller lite under 400 kcal/100 g, Snickers runt 500, frystorkad mat kan innehålla få kcal över 400/100 g torrvara. De flesta nötter ligger runt 600 och matolja, t.ex rapsolja eller olivolja är det mest energitäta man kan ta med sig med 900 kcal/100 g.
400 x 15 = 6000 kcal, 500 x 15 = 7500 kcal, 600 x 15 = 9000 kcal, 900 x 15 = 13500 kcal.
Normal förbränning för en kvinna ligger på ca 1800-2200 kcal/dag och för en man 2300-2700, alltså respektive 12600-15400 och 16100-18900 kcal/vecka.
Det mesta av torkad eller torr mat blandas upp med MAX tre viktdelar vatten, så 1,5 kg torrvaror blir nog snarare en bit under 6 kg snarare än 8.

Att gå backe upp och backe ner i fjällen ger ju dessutom en förbränning som ligger en god bit ovanför normalen.
Det är svårt att få energiinnehållet i maten på över 500 kcal i snitt per 100 g.
Jag brukar normalt ta med 700-750 g mat per dag med ett energiinnehåll på 3000-3500 kcal, vid långturer upp mot eller överstigande två veckor blir det större matpacke per dag, då vill jag upp runt 4500 kcal/dag eller mera.

Jag ska inte säga att det är omöjligt att gå en vecka i fjällen på 1,5 kg mat, men det är inte nyttigt för kroppen, det minskar fokus och ökar skaderisken med slitage på kroppen på dagen, dålig restitution på grund av låga energireserver och stresspåslag som uppstår vid en svältsituation. Detta oavsett vilken typ av mat man väljer.
Om jag med pistol mot huvudet var tvungen att välja mellan max 200 g valfri mat per dag i en vecka eller ett dussin Snickers per dag så blir det definitivt chokladen. Som tur är är ju var och en fri att göra som man vill! :)

Många bär ju ett eget energipacke med sig på magen (eller var fettdepåerna samlas på den enskilda individen) men som sagt, även om man klarar sig, så är det ingen bra situation för kroppen att gå på runt 1000 kcal per dag under en period av extra ansträngning (eller överhuvudtaget).
 
Senast ändrad:
Havregryn innehåller lite under 400 kcal/100 g, Snickers runt 500, frystorkad mat kan innehålla få kcal över 400/100 g torrvara. De flesta nötter ligger runt 600 och matolja, t.ex rapsolja eller olivolja är det mest energitäta man kan ta med sig med 900 kcal/100 g.
400 x 15 = 6000 kcal, 500 x 15 = 7500 kcal, 600 x 15 = 9000 kcal, 900 x 15 = 13500 kcal.
Normal förbränning för en kvinna ligger på ca 1800-2200 kcal/dag och för en man 2300-2700, alltså respektive 12600-15400 och 16100-18900 kcal/vecka.
Det mesta av torkad eller torr mat blandas upp med MAX tre viktdelar vatten, så 1,5 kg torrvaror blir nog snarare en bit under 6 kg snarare än 8.

Att gå backe upp och backe ner i fjällen ger ju dessutom en förbränning som ligger en god bit ovanför normalen.
Det är svårt att få energiinnehållet i maten på över 500 kcal i snitt per 100 g.
Jag brukar normalt ta med 700-750 g mat per dag med ett energiinnehåll på 3000-3500 kcal, vid långturer upp mot eller överstigande två veckor blir det större matpacke per dag, då vill jag upp runt 4500 kcal/dag eller mera.

Jag ska inte säga att det är omöjligt att gå en vecka i fjällen på 1,5 kg mat, men det är inte nyttigt för kroppen, det minskar fokus och ökar skaderisken med slitage på kroppen på dagen, dålig restitution på grund av låga energireserver och stresspåslag som uppstår vid en svältsituation. Detta oavsett vilken typ av mat man väljer.
Om jag med pistol mot huvudet var tvungen att välja mellan max 200 g valfri mat per dag i en vecka eller ett dussin Snickers per dag så blir det definitivt chokladen. Som tur är är ju var och en fri att göra som man vill! :)

Många bär ju ett eget energipacke med sig på magen (eller var fettdepåerna samlas på den enskilda individen) men som sagt, även om man klarar sig, så är det ingen bra situation för kroppen att gå på runt 1000 kcal per dag under en period av extra ansträngning (eller överhuvudtaget).

Det är inte farligt över huvud taget att ligga på ca 1000 kcal mindre per dag under 1 månad. Längre bör du inte fortsätta. En veckas vandring med en rejäl grötfrukost, en lunch som innehåller dubbla nävar nötter och choklad och slutligen en frystorkad av exempel blåband är inte lite mat. Det kanske inte uppgår till sitt fulla kcal intag men du mår garanterat inte dåligt eller känner yrsel eller liknande. Sen skriver du det själv, alla har vi lite depåer att ta från och den biten är väl svår att mäta från person till person men skulle upp skatta det till några hundra kcal där också. Sen falerar ju hela grejen som tråden handlar om när vissa vill bära med sig 1.5 kg mat per dag. Det är ju för F_N 10.5 kg mat för en vecka. Då har man en J-vla förbränning eller ett annat problem. Prova att äta det jag skrev under en dag hemma med en löp runda på 7 km och återkom till mig sen om hur du mår, eller du kanske har sådan yrsel efter all din energiförlust så du inte hittar datorn? Jag har efter alla år på mina fjällvandringar skalat av överflödig vikt och maten är ett ställe som många glömmer just när det kommer till att spara vikt. Att köpa ett UL tält, rygga, påse för att sedan ta med sig ett helt skafferi är ju helt idiotiskt. Handlar det om lyx eller handlar det om liten vikt med mat så du klarar dig??
 
Människokroppen är bra på att hantera svält och kan klara sig i längre perioder utan mat så länge man har tillgång på vätska. Men ligger man på ett näringsintag på 1000-1500 kcal/dag så kommer man att bränna kroppsfett och när den tar slut muskelmassa. Lågt energiintag leder för många till trötthet och humörssvängningar och vilket såklart är mindre trevligt på en tur. Är man ute på vintertur fryser man lättare har svårt att hålla värmen.
Har man ambition att ta sig upp på några toppar eller gå lite längre sträckor kommer de flesta att få det jobbigt om man snålar på maten.
Medlemmar i längre expeditioner verkar ofta äta upp sig och räknar med att bränna sitt kroppsfett under resan. Själv håller jag med föregående inlägg att 700-800 g/dag ger möjlighet till en trevlig tur med fullt näringsintag.
Låg vikt på packningen får inte bli ett egenvärde som äventyrar säkerhet och trivsel.
 
Att köpa ett UL tält, rygga, påse för att sedan ta med sig ett helt skafferi är ju helt idiotiskt. Handlar det om lyx eller handlar det om liten vikt med mat så du klarar dig??

Ja, det handlar om lyx.Det handlar om njutning. Det handlar om att vandra den vandring man vill vandra.
Gör inte misstaget att tro att alla andra prioriterar som du.

Min utrustning är vad många skulle betrakta som "UL", men det är ju inte för att minska komforten, utan för att öka den. Och min hårda bantning av vikten på grundutrustningen gör att jag inte har några som helst problem med att slänga ner ett gäng ölburkar eller färska grönsaker jag kan bjuda mitt sällskap på efter ett par dagar.

Kalla det idiotiskt om du vill, men då ska du inte räkna med att få smaka. :)
 
Det finns ju olika filosofier om ätandet, mina dagspåsar väger kring kilot.

Och mina väger under halvkilot. Om jag skulle släpa med mig ett kilo mat per dag för en tiodagarstur så skulle jag få bära runt på minst fem kilo dödvikt. Förvisso skulle säkert den extra vikten tvinga mig att äta mer...

Har du förresten testat att lätta vikten med fem kilo för att se om du äter mindre? Det skulle ju kunna vara så...

Kalla det idiotiskt om du vill, men då ska du inte räkna med att få smaka. :)

Pwned...
 
Ja, det handlar om lyx.Det handlar om njutning. Det handlar om att vandra den vandring man vill vandra.
Gör inte misstaget att tro att alla andra prioriterar som du.

Min utrustning är vad många skulle betrakta som "UL", men det är ju inte för att minska komforten, utan för att öka den. Och min hårda bantning av vikten på grundutrustningen gör att jag inte har några som helst problem med att slänga ner ett gäng ölburkar eller färska grönsaker jag kan bjuda mitt sällskap på efter ett par dagar.

Kalla det idiotiskt om du vill, men då ska du inte räkna med att få smaka. :)

Det tror jag i te heller. Jag skrev min packlista sedan började ni påpeka att det var för lite mat och att det inte är sunt. Gör inte misstaget själv nu då utan låt även mig få skriva min packlista utan att du ska påpeka den. Och en sak till. Jag tycker det är idiotiskt lika mkt som du tycker min matproviant är idiotisk. Jag tycker även tunga ölburkar, 10,5 kilo mat på en veckas vandrin och kalla sig Martin fjäderlätt är idiotiskt. Jag har rätt och ni har fel, tråden handlar om liten packning är där är inte du.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
andy69 Vikt och måttomvandlare.. Utrustning allmänt 20
Avslutatmedlemskapx Angiven och verklig vikt Utrustning allmänt 3
flindra Swiss army knife - vikt? Utrustning allmänt 60
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.