Jag köpte en MHW Phantom 32 som jag frös i vid +5 (utan underställ). Jag blev förvånad men jag är lite frusen av mig
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Då är vi två. På denna punkten är vi eniga, det förefaller vara det bästa om man skall minimera packningen, själv lutar det nog att bara ta med 50:an , med risken att jag kommer att ångra mig, när jag väl står där uppe i fjällen. Någon zoom har jag inte, och det är inte aktuellt att skaffa någon heller.
Koga:
yps:
Tackar! Jag tänkte mig att det skulle skydda mot fukt men det var nog inte riktigt rätt produkt då![]()
Känns som ytterligare kommentarer är överflödiga härFotoutrustning finns nog lika många olika synpunkter som fotografer. //J
Måste fråga en sak som framförallt vänder sig till er som är fotointresserade, i o m trådens rubrik. Jag har funderingar på att ev i framtiden ge mig ut på promenad i den svenska fjällvärlden och då undrar jag hur ni gör med er fotoutrustning som bekant väger en del, utöver allt annat som skall med.
Själv har jag fyra (4) fasta gluggar, en uppsättning filter med filterhållare, resestativ och trådutlösare, plus allt småplock som man behöver. Därtill kommer då all annan nödvändig utrustning, jag behöver inte räkna upp allt, för ni vet (förhoppningsvis) själva av erfarenhet, vad som behövs för en tur på fjället en vecka eller två.
Det självklara svaret blir framför allt vad det gäller fotoutrustningen, att bara ta med ett zoomobjektiv (som jag inte har) eller att nöja sig med en glugg. Frågan är då vilken ?
Jag har Nikon D800E samt 15/2,8, 28/2,0 MP 50/2,0 och MP 100/2,0. Själv tänker jag spontant på MP 50/2,0 om jag bara skall ta med mig en glugg, vilket jag ämnar göra inför min stundande cykelsemester, men jag är intresserad av att ta del av hur ni andra fotointresserade löser denna fråga, med tanke på att hålla nere vikten. Att lämna kameran hemma håller jag som uteslutet.
Måste fråga en sak som framförallt vänder sig till er som är fotointresserade, i o m trådens rubrik. Jag har funderingar på att ev i framtiden ge mig ut på promenad i den svenska fjällvärlden och då undrar jag hur ni gör med er fotoutrustning som bekant väger en del, utöver allt annat som skall med.
Själv har jag fyra (4) fasta gluggar, en uppsättning filter med filterhållare, resestativ och trådutlösare, plus allt småplock som man behöver. Därtill kommer då all annan nödvändig utrustning, jag behöver inte räkna upp allt, för ni vet (förhoppningsvis) själva av erfarenhet, vad som behövs för en tur på fjället en vecka eller två.
Det självklara svaret blir framför allt vad det gäller fotoutrustningen, att bara ta med ett zoomobjektiv (som jag inte har) eller att nöja sig med en glugg. Frågan är då vilken ?
Jag har Nikon D800E samt 15/2,8, 28/2,0 MP 50/2,0 och MP 100/2,0. Själv tänker jag spontant på MP 50/2,0 om jag bara skall ta med mig en glugg, vilket jag ämnar göra inför min stundande cykelsemester, men jag är intresserad av att ta del av hur ni andra fotointresserade löser denna fråga, med tanke på att hålla nere vikten. Att lämna kameran hemma håller jag som uteslutet.
Här skulle jag vilja ha en gilla-knapp ! Har f ö investerat i ett HB Enan precis nyligen och visst, inte var det gratis, men what the heck. Med footprint på 255 gram (som jag fick på köpet på något märkligt sätt) landar bruttovikten på 1 350 gram, vilket ändå får lov att sägas vara ganska bra. Premiär på tisdag nästa vecka. Sedan har jag sedan tidigare en F-stop SatoriFoto - Halva vitsen att få ner packvikten på övriga grejer är att jag ska kunna bära med mig alla foto-prylar![]()
Visst har du rätt i ditt resonemang, men jag gillar att använda LW och då krävs det ganska mycket batteri, inte minst om man skall vara ute en vecka och ta (mycket) bilder på det (förhoppningsvis) bedårande landskapet. Därav anledningen till varför jag föredrar batterigreppet framför de uppladdningsbara.Sedan skulle jag nog skippa batterigreppet och ta med ett extra batteri eller två istället beroende på längd på turen. Det går väl att få med bra mycket bilder på ett batteri.
Absolut !En variant jag testar är att istället för zoomobjektiv/tele ta med en (gasp!) resezoom.
Tanken har slagit mig, men jag hoppas att man kan fästa den på min Satori EXP på samma sätt som man fäster deras egna väska med liknande utseende som Lowepro:n. Annars får jag (ev.) investera i en till, speciellt för ryggan.Koga:
Ser bra ut den där kameraväskan men den skaver inte under en ryggsäck?
Med Resezoom menade jag resezoom kompaktkamera. Jag har saknat att få tillräckligt zoom för djurbilder, då är utbytbara objektiv i princip alltid för korta och/eller för tunga. Storkameran också oftast för åbäkig att få fram snabbt. Den kamera jag köpte kostade ca 2500kr ny. Gamla kompaktkameran (olympus xz-1) gick sönder lite och var lite för dålig över iso 400 så det var dags för något nytt ( eller rättare sagt prylgalenskapen gav sig tillkänna.).Visst har du rätt i ditt resonemang, men jag gillar att använda LW och då krävs det ganska mycket batteri, inte minst om man skall vara ute en vecka och ta (mycket) bilder på det (förhoppningsvis) bedårande landskapet. Därav anledningen till varför jag föredrar batterigreppet framför de uppladdningsbara.
Absolut !
Men då kostar det ytterligare pengar, och det enda den fattige har gott om, är dåligt med pengar. Dessutom finns det skäl till varför jag avstod från att köpa zoomobjektiv från första början. Men det skall erkännas att jag vid tillfällen av svaghet (eller temporär ?) sinnesförvirring
tänkt i banorna kring en 24-70 eller 70-200. Lyckligtvis har det dock gått över ganska snabbt, innan skada inträffat
.
Förstår att du tycker storkameran är för åbäkig att få fram. Själv tycker jag den är för dyr för att agera brevpress hemmaMed Resezoom menade jag resezoom kompaktkamera. Jag har saknat att få tillräckligt zoom för djurbilder, då är utbytbara objektiv i princip alltid för korta och/eller för tunga. Storkameran också oftast för åbäkig att få fram snabbt. Den kamera jag köpte kostade ca 2500kr ny. Gamla kompaktkameran (olympus xz-1) gick sönder lite och var lite för dålig över iso 400 så det var dags för något nytt ( eller rättare sagt prylgalenskapen gav sig tillkänna.).
Skickat från min D5803 via Tapatalk