Lätt tält 1p/2p

Låter intressant, framförallt att man kan få in 2 personer när tältet väger strax under 1kg! Jag får ta en lång funderare. Det är ju trots allt långt kvar till våren, sorgligt nog.:(
Skulle kanske ha påpekat att det handlade om två utpräglat tonårsgängliga individer med ihopkopplade sovsäckar ;)
Men visst ät tältet rymligt för sin vikt. Kännbart större inuti än Vaude Power Lizard,och (än mer) TN Laser Competition, som jag haft tillfälle att provligga i.
 
Har själv köpt ett Enan tidigare i år, just på grund av att det väger lite och att HB håller omtalat hög kvalité. Det bör i sammanhanget nämnas att jag har sammanlagt max tio nätter i det. Som en tidigare skribent nämnt, så är det inget tält man vill stranda i under flera dagar, själv är jag tveksam till om jag skulle trivas att vara inlåst ens en dag inne i tältet, på grund av väderförhållanden. Men att sova i, så fungerar det ypperligt. Det som jag tycker är negativt är framförallt att det bildas en del kondens inne i tältet, inte mycket, men tillräckligt för att det skall (av mig) upplevas negativt.

Sedan är det i huvudänden lite väl lågt enligt mitt förmenande, men därefter är det väl egentligen ingenting att anmärka på.

Jag fick in hyfsat mycket packning i absiden när jag var på cykelsemester i somras. Sammanlagt fem väskor (två fram+tre bak) och en liten styrstångsväska (som jag hade inne i tältet) med det viktigaste (telefon, kontokort mm) samt skor (som stod i absiden). Det bör också i sammanhanget nämnas att jag har ett footprint till tältet och den sammanlagda vikten uppgår till ~1,3 kg. Möjligheten att prova tältet i regnväder fick jag under den gångna sommaren också och det håller tätt, inget vatten som trängde in (förutom den tidigare nämnda kondens som bildades), och att det bildas en hel del kondens på yttertältets insida.

Vad jag upplevde som positivt var enkelheten och snabbheten att få upp det, samt den låga vikten. Påståendet att man reser det på fem minuter (eller kanske tio) är ingen överdrift.

Hoppas att dessa reflektioner kan vara till någon hjälp inför det stundande inköpet av tält.
 
Har själv en Nordisk Telemark. ULW 2 Carson
Väger under 900g. Otroligt rymligt så den funkar bra för 2pers o väldig lyxig som 1pers tält..
Hyfsat stor absid där de får plats med 2st 60 liters ryggsäckar.

Får plats gott o väl med mina två siberian huskys i tältet..

Har inte använt den jätte mkt än men ca 20 nätter har de blivit nu under sommaren..
 

Bilagor

  • DSC_0788.jpg
    DSC_0788.jpg
    52.4 KB · Visningar: 1,278
Jag har inte haft Akto och kan därför inte jämföra. Ringstind har jag använt under flera veckor varje år, företrädesvis sensommar och höst, plus lånat ut till dotter med vidhängande pojkvän (jadå, de fick plats bägge två ;)). Tycker det har klarat sig över förväntan och aldrig bjudit på någon otrevlig överraskning. Hållit bra för några riktiga stormväder, inkl. snöstorm. Jag är i o f s rätt noga med uppsättning och lägger under lite bubbelplast när jag tältar på steniga platser (vilket är de flesta gångerna). Tyget känns verkligen tunt, så jag är faktiskt snarast förvånad över hur bra det har hållit.

Var får man tag i bubbelplast?
 
Ett tält du har missat i din lista slår jag gärna ett slag för och det är Aluxe Hexpeak. Överkomligt pris, 1243gram, sätts upp med vandringsstav eller stång och är för en person men vill man utöka platsen finns tvåpersoners innertält att köpa till.
Jag har legat runt 30 nätter i mitt hittills och är överförtjust.
 

Bilagor

  • 20150106_094055.jpg
    20150106_094055.jpg
    76 KB · Visningar: 1,155
Uppdatering: Efter mycket om och men beslutade jag mig för att köpa ZPacks™ Duplex Tent. Tältet har väldigt fina recensioner och väger endast blygsamma 595 gram. Dessutom är tältet tillverkat i USA och materialet är cuben fiber vilket anses vara oerhört slitstarkt. Främsta anledningen till varför jag inte valde Enan eller Akto är vikten och tältets storlek. Dublex rymmer två personer och kan användas i fyra säsonger.
 
Intressant tält. Levererades det till Sverige? Pris inkl skatter och tull? Köpte du till tältstänger eller använder du stavar?

Thure
 
Intressant tält. Levererades det till Sverige? Pris inkl skatter och tull? Köpte du till tältstänger eller använder du stavar?

Thure

Ja, det levereras till Sverige. Formulerade mig lite dåligt, jag har inte köpt tältet ännu utan jag har bestämt för att köpa det. Orsaken till att jag inte har köpt det ännu är helt enkelt eftersom jag inte vill slösa på garantitiden, då den endast är 1 år. Tältet ska användas först i juni. Angående tull och moms så är det som vanligt, 12% tull + 25% moms, vilket är helt absurt. Dock så finns det "sätt", men det vill jag inte gå in på här. Jag kommer använda mig av stavar, inte kolfiber utan aluminium då dom tål mer. Finns även en fristående version av det här tältet, lanserades nu i veckan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.