Nybörjare - Söker lätt utrustning

Koga:
Jag tror det är en bra tanke att utgå från. Du kommer att märka vad du saknar och vad som är onödig vikt efter första turen och packningen kommer att ändras med varje vandring som du ger dig iväg på.

yps:
Vad är det för silikonskydd som du använder till din A6000?
 
Koga:
Jag tar enbart med mig en spegellös kamera och ett 35mm objektiv för att hålla vikten nere. Jag använder även en sån här fästanordning till kameran (https://peakdesign.com/store/?c=clips) för att slippa extra vikt (andra lösningar för att ha kameran tillgänglig snabbt) samt för att undvika hur obekvämt det är att vandra med en kamera runt halsen/över axeln. Det är inte speciellt roligt att släpa runt massa fotoutrustning ute på fjället och det finns ingen perfekt lösning på problematiken. Det är dessutom svårt att hålla objektiven fria från smuts och på vintern fukt/imma när du konstant byter objektiv.
Förstår ditt resonemang vad det gäller utrustning, men som jag tidigare nämnt så har jag ingen spegellös kamera och jag tänker inte införskaffa ytterligare ett system, även om jag är lite sugen på en fuji, som fått goda recentioner. Skälet är att jag redan lagt en summa motsvarande en ny bil på en fotoutrustning och då känns det dumt att lämna den hemma. Istället resonerar jag som så, att det är bättre och ta med sig en glugg och försöka använda dess potential så långt det går. I mitt fall känns det som om 50:an är det bästa valet.

Vad det gäller bäranordning, så har jag införskaffat en sådan här, framförallt för att användas inför den stundande cykelsemestern och då hade jag inte tänkt att bära den som på bilden, men om och när det blir aktuellt att åka till fjällen, då kanske det kan vara ett alternativ till att ha kameran i ryggan. Enda nackdelen som jag ser det, är att denna väska väger 0,8 kg.

Ska du ta riktigt fina bilder måste du planera hela din tur utifrån var du bör vara när ljusförhållandena är som bäst därför brukar jag tänka att om du inte specifikt är ute för att ta bra bilder så är det bättre att lämna din bästa och tyngsta utrustning hemma och istället ta med något som passar både vikt och ändamålsmässigt.
Naturligtvis är jag intresserad av att ta fina bilder, helst exceptionella bilder ;) ,men som du skriver så krävs det planering. Det är sannolikt därför jag sällan kommer ut och fotograferar, det krävs planering och då skall planerna helst gå att anpassa till arbetet. Till saken hör att när jag väl kommer ut så tar jag väldigt få bilder, av den enkla anledning att jag finner det lönlöst att sitta och kasta en massa bilder när jag väl kommer hem. Bättre är då (enligt mitt menande) att fota "torrt" innan man väl bestämmer sig för att trycka av. Vad det avser planering så går mina funderingar i riktningen att besöka Sarek på hösten, men innan det inträffar har jag några andra projekt framför mig, så jag har gott om tid att planera. Jag gillar framförhållning, förstår du.
 
Fotoutrustning, visst klara man sig med mindre men är det roligt och man behöver stativ, landskapsglugg, vidvinkel och makroobjektiv med tillhörande lågt stativ och dv pinaler. Ersatte mitt 85a till fullformataren med ett 100mm makro, inte perfekt som landskapsobjektiv men litet offer för tvåbruk. Tungt riktigt makrostativ ersattes med Leicas hopvikbara, den stora Leicaleden bytte jag mot mindre, lättare och diskret Rossiled. Fotoväskan med tillbehör gick ner från 3,5kg till 2. Byte till kolfiberstativ sparade ytterligare 1 kg, givetvis skulle även jag kunna byta till en lättare spegellös men hellre en resa till när jag får bestämma.
go tur
Håller i sak med dig i ditt resonemang, men jag tänker att en 50:a samt stativ och några filter (pol, tonat gråfilter och "hela" gråfilter samt ett big-stopper) filterhållare och kompendium får räcka, jag kommer aldrig ner till den vikt som du anger. Därtill måste man lägga batterier och motorn till kamerahuset, då huset inte tar "vanliga" batterier, utan enbart ett specialbatteri som är uppladdningsbart, och att hitta någonstans att plugga in laddaren i Sarek, förefaller osannolik;). Dessutom måste jag ha med en fjärrlös trådutlösare. Om jag skall gissa på hur mycket mina fotoprylar kommer att väga (det uppräknade) så landar jag ledigt på 4 kg :(.
 
Senast ändrad:
Kamerautrustningen är svårt.
Mycket svårt !
Fota själv en del men på senaste har jag inte alltid med allting.
Precis mitt dilemma ! Om jag skulle ha med mig hela utrustningen, då behövde jag nog en bärare med mig.
Det svåra är att ha rätt glugg såklart. Har nu oftast 50mm på fullformat med mig men det är inte sällan den känns för kort och sedan för långt för de där fina vyerna när man är vid havet eller på ett berg.
Och det är precis det jag tänker är den bästa kompromissen, men så dyker då de tillfällena upp, som du beskriver och då kommer också den enda gluggen till korta, om man väljer att enbart ta med sig 50:an. Men, man kan göra ett panorama.
Det jag tycker är svårt med att vara ute och fota är också att jag behöver bestämma mig när jag ska fota och när jag bara vill njuta. I början bli det lätt lite för mkt fotande och jag kommer inte så långt, man är lite för inne i känslan att "resan är kul och det är så fint överallt i naturen" att man lätt fota lite "för mkt" i början.
Och vid sådana tillfällen är det tur att det finns mobiler ;).
 
Alltid klokast att börja så lätt som sig går där man handlar från första gången. Lätt brukar även bli billigare.
Lättast är det du lämnat hemma och slipper bära,
go tur
 
Alltid klokast att börja så lätt som sig går där man handlar från första gången. Lätt brukar även bli billigare.
Lättast är det du lämnat hemma och slipper bära,
go tur
Kloka ord. Som jag ser det behöver jag investera i en ny modernare sovsäck, troligtvis i dun och vips så halverar jag vikten på den posten jämfört med min nuvarande, på 1170 gram.

Sedan funderar jag på om jag skall försöka hitta ett annat campingkök som komplement till mitt trianga,det väger som bekant en del, men det är förbenat bra och väl genomtänkt. Är medveten om att det finns en uppsjö av varianter på temat, så det blir att sondera terrängen regält innan def. beslut fattas. Men bara på de här två posterna,skulle jag kunna skära ner packvikten med närmare två kg.
 
Intressant, att det går att klara en veckotur med en 30-literssäck vad mer än det du räknat upp har du med dig?

Jag har i ryggan:
Underställ (150g/m^2)
Ullstrumpor 3par (fingerstrumpor)
Kalsonger 3 par
Dunjacka (montbell 160g)
Poncho (hemgjord 200g)
Byxholkar (hemgjorda100g)
Disk/tvättmedel (50ml)
Scotch sprite
Sämsskinn
Tandborste och tandkräm (apoteket rese)
Alvedon
Sytråd och nål
Gaffatejp
Kemisk metall
Victorinoxkniv (liten med sax
Kompass
Karta
Telefon
Pannlampa (petzl e lite zip)

Utanpå ryggan har jag liggunderlaget från jysk för att kunna använda vid rast.
 
Det ser ut som denna lista var för stugtur. Inga problem med 30l då. Ett mycket effektivt sätt att spara vikt med bibehållen komfort och säkerhet!

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Lättpackning handlar mycket om att bara ta med det du behöver och snåla in på annat. Någonstans måste du välja mellan komfort, hållbarhet, säkerhet och vikt.

Eftersom du kommer att bära max 14 kg har du inte behov av en ryggsäck som väger 2kg. Titta istället på alternativ som väger >1 kg (inga fack och andra "funktioner" som ökar vikten) och jämför bärkomfort. En ryggsäck i denna viktklassen kommer aldrig att hålla lika länge som en Fjällräven Kajka (oförstörbar) men det är priset av att gå lättvikt.

På tältfronten så är Hilleberg Akto garanterat ett bra tält men lättvikt innebär ofta tarp eller tält som väger betydligt mindre. Det finns många alternativ som skulle fungera bra på sommarfjället och väga hälften av vad Akto gör. För att minska vikten ytterligare återanvänd utrustning så som vandringsstavar som tältstänger och liknande.

Sovsäck kan du minska vikten på genom att räkna med att du sover i alla förstärkningskläder som du har med dig när det är som kallast. Dvs. en sovsäck med komforttemp runt 0 grader kanske inte är nödvändigt på sommarfjället.

Liggunderlag välj ett uppblåsbart exempelvis Therm-a-Rest NeoAir XLite. Dom är både skönare, varmare och lättare än liggunderlag i cellskum men om det är kallt i marken och du har en dunsovsäck så kan sovsäcken bli blöt vilket du hade sluppit med ett liggunderlag i cellskum. Har själv ett Therm-a-Rest NeoAir XTherm (inte lättviktsmodellen) och det är det bästa liggunderlaget jag har och hållbarheten är det inget problem med.

I princip alla lättviktskängor har problem med hållbarheten. Yttersulorna slits ut och går ej att byta, gore-tex-membran klarar inte påfrestningen av kyla eller de veck som blir när du vandrar m.m. Välj lätta gymnastikskor, vandringsstövlar eller riktiga skalkängor.

Från din packlista funderar jag över följande:
Myggmedel 100g: Behövs det? Köp en mindre flaska och ta med den mängd du tror att du kommer att nyttja.
Handduk 206g: Kan kapas ner till 1/10 av vikten och även skippas att ta med.
Frystorkad mat: Undersök ev. lättare alternativ. Går det att packa om? Har du med rätt mängd mat?
Snickers: Är gott men inte nödvändigt. Innehåller mycket energi men det är väldigt snabb energi. Går även att ta med tyngre snacks till början av turen och ha med lättare snacks för dagarna som följer.
Vandringsbyxor: Du har ett par regnbyxor så ett par vandringsbyxor är en kanske onödig lyx.
T-shirt: Köp en i ull och tvätta om du tycker att den börjar lukta.

Med dom här tipsen kan du nog spara in cirka 3500g om jag har räknat rätt.

Jag är lite skeptisk mot att minska vikten på sovsäcken. Jag har en dunsäck som borde ligga runt 0c ( det står -3c på den, men det är något amerikanskt mått) i komfort, men jag tycker den är lite kall för fjällbruk fast jag har långkalsonger, underställ, duntröja, balaklava och strumpor på mig. Jag brukar också äta ordentligt med mat innan jag lägger mig. Hur varmt man sover är ju dock väldigt individuellt.

Vad gäller byxor så vill jag så långt som möjligt undvika att vandra i täta kläder. Det blir för varmt. Lätt och snabbtorkande gillar jag. Regnbyxor blir då ett måste.



Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 392
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.