vikt på utrustning?

Listan ser som sagt inte tokig ut men det är svårt att bedöma då de enskilda saker kan vägar väldigt olika.
Tältet ser tex stor och tung ut. Ryggan kan ju vägar 700g eller 2kg osv. Om man vill gå på att sänka vikten få man kolla igenom varje detalj, även de små saker man oftast tror inte väger så mkt. Det summera sig snabbt även då man tror att man knappt ha med ngt.
Min egen packning för en sådan tur inklusive hundens tillhörigheter skulle väl landa kring 8-10kg.
Skulle tror att du kan spara 2-3kg på tält och ryggsäcken tillsammans men vet inte vad de väger.
Lämna skaljackan hemma och har en lätt regnjacka istället som du sedan ha över tröjan eller dunjackan.
Vad väger byxorna? Såna där "militär-äventyrsbyxor" är ju rätt så tunga av sig
Även små saker som handskar och mössor, tjocka gamla läderhandskar eller lätta i fleece eller så gör snabbt skillnad på ngr hundra gram hit och dit.
 
Du kan spara 1-2 kg genom att köpa ett lättare tält, typ Hilleberg Akto, eller annat ännu lättare tält. Mer om du kör bivacksäck istället för tält.
En dunsovsäck från western mountaineering, www.cumulus.pl eller motsvarande spar nog ett kg, mer om du kör på duntäcke istället för säck.
Kanske ett kilo till på ny superlätt ryggsäck.
Något hekto var på skaljacka, regnbyxor, strunta i fleecetröjan, handskar, vandringsstavar.

Så nånting skulle jag kunna tänka mig, blir en del pengar dock!
 
En gramnog köksvåg som klarar 5 kg skulle bli min första investering, sen gör du ett Excelark med dina prylar och exakt vikt.

Steg två är en flyttlåda som du rutar i decimetersrutor på insidan. På det sättet ser du hur mycket du behöver i volym. Glöm inte matpaketet.

Grunden 3 för 3 är väl värd att försöka följa.

go tur
 
Bara for att ge dig ett helt annat svar an alla andra, och darmed inte sagt att mitt svar ar battre an alla andras, kanske tvartom, utan for att ge dig en annan vinkling pa problem.

15-16 kg i en 45l-ryggsack later som ganska mycket. Istallet for att latta pa packningen kanske du skulle anvanda en lite storre ryggsack. Packningen kommer givetvis inte att bli lattare dock kanske lattare (no pun intended) att bara.
 
Senast ändrad:
Nu är det ju inte så jättelångt till Storvetteshogna från Grävelsjön, på kortare helgturer kan man gott lyxa till det med ett större tält och en varm sovsäck. Är dagsetappen rimlig så är 16 kg inte någon orimlig börda. Men som andra påpekat så finns det mycket vikt att hämta med en lättare sovsäck och tält.
Några förslag utan att tappa komfort, dock med risk att tömma plånboken:

-Dunsovsäck för tre säsonger, 850 gram
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/down-sleeping-bags/panyam-450?gid=59&vid=6

-Hilleberg Anjan
http://www.addnature.com/hilleberg-anjan-2-rod-416933.html?_cid=21_1_-1_%7Bifpla:9%7D%7Bifpe:8%7D_2506_416933_%7Bcreative%7D_%7Bifpla:pla%7D&gclid=CjwKEAjw1MSvBRDj2IyP-o7PygsSJAC_6zodpDnGQq7rG_wTjyF1iuqfHJcmcFWgz70ge3BaGbnwoRoC8ezw_wcB
 
Jag hamnar på mellan 6-7 kg för en tvådagarstur i fjällen, vilket är mot det lättare som är möjligt med bibehållen säkerhet och någorlunda komfort.
För den som är beredd att dra lite ner på komfort är det nog möjligt att få det ner drygt ett halvkilo till, till och med ett kilo.
Detta är dock utrustning som är helt på topp i lättviktssammanhang, men att få ner din packning några kilo borde inte vara svårt.

Din packlista ser fin ut, men största skillnaden ligger ofta i de "tre stora" i packningen, bo, bära och sova, det vill säga tält (alternativt hängmatta, tarp, bivack), ryggsäck + evt regnskydd och/eller packpåsar och liggunderlag + sovsäck (alternativt quilt, täcke, filt eller liknande).
En filosofi säger att får man ner de tre stora under tre kilo är man en god bit på väg mot en riktigt lätt packning.
Exempel: Många ryggsäckar kan hamna i 2-3 kg klassen, tält 3-4 kg och sovsystemet 2-3 kg, totalt alltså 7-10 kg, så här sparas 4-7 kg om man får dem ner under 3 kg sammanlagt.
Det mesta av lättviktsprylar går få relativt billigt (kostar mindre än de tyngre alternativen) förutom att dunsovsäck är nog alltid dyrare än syntetiskt.
Vill du gå för absoluta toppskiktsprylarna så kostar det givetvis fläsk! :)
 
Jag brukar inte väga min packning men strävar ändå mot lätt utrustning utan att överdriva.
Med 3 dagar kvar på vandringen i Norge upptäckte jag en bagagevåg vid en fjällstuga.
Vikten var 12kg inkl. tält, kök, mat mm.

Ganska lätt kan jag nog komma ner ytterligare nåt kilo och det borde du också kunna göra.
 
En vattenflaska behövs inte men det känns inte som det är där man hämtar hem mindre vikt. Det är lite som att skära av skaftet på tandborsten och sedan gå och lägga sig i sitt tält för 3 pers/4kg och sin sovsäck på 2 kg och tycka man gjort nått smart. Så jag ändrar mig, ja en vattenflaska behövs!!

Jag är nu nere på 9 kg på en 1v tur vår/höst, 8kg utan mitt flugspö med tillbehör

Hilleberg enan 1,1 kg

dunsäck 670 gram/ komfort temp 5 grader

liggunderlag exped hyperlite 350 gram

Mat ca 1,5, Havre,pulvermos eller frystorkat, nötter,bars,choklad

Ryggsäck1,7 osprey kestrel 48 liter

Dunjacka, underställ,mellanlager och goretexställ, sockar 1,5

kök,gas,kärl 500gram

Diverse utrustning så som kniv, linor,förstahjälpen, hygienartiklar mm 700 gram

Att tillägga är att under vandring är över 1 kg av kläderna på kroppen, visst du bär det men räknas väl inte :)
 
Jag hamnar på mellan 6-7 kg för en tvådagarstur i fjällen, vilket är mot det lättare som är möjligt med bibehållen säkerhet och någorlunda komfort.
För den som är beredd att dra lite ner på komfort är det nog möjligt att få det ner drygt ett halvkilo till, till och med ett kilo.
Detta är dock utrustning som är helt på topp i lättviktssammanhang, men att få ner din packning några kilo borde inte vara svårt.

Din packlista ser fin ut, men största skillnaden ligger ofta i de "tre stora" i packningen, bo, bära och sova, det vill säga tält (alternativt hängmatta, tarp, bivack), ryggsäck + evt regnskydd och/eller packpåsar och liggunderlag + sovsäck (alternativt quilt, täcke, filt eller liknande).
En filosofi säger att får man ner de tre stora under tre kilo är man en god bit på väg mot en riktigt lätt packning.
Exempel: Många ryggsäckar kan hamna i 2-3 kg klassen, tält 3-4 kg och sovsystemet 2-3 kg, totalt alltså 7-10 kg, så här sparas 4-7 kg om man får dem ner under 3 kg sammanlagt.
Det mesta av lättviktsprylar går få relativt billigt (kostar mindre än de tyngre alternativen) förutom att dunsovsäck är nog alltid dyrare än syntetiskt.
Vill du gå för absoluta toppskiktsprylarna så kostar det givetvis fläsk! :)


Får man fråga hur din packlista ser ut? Vilka lättviktsfjälltält är billigare än de dyra alternativen?
 
Ha,ha toppluva= mössa. Kanske ett ord som bara används i Dalarna.
Det var ju ett par minusgrader så jag tog med mig en sovsäck som väger ca 2 kg, och tältet är mkt riktigt ett 2-3manna tält och väger 3,2kg. Men alltså "relativt" normalt även om det skulle kunna gå att få ner ett par kg.
Tackar för svaren.
En annan lärdom jag fick på köpet är att gas inte fungerar i kyla, skulle koka vatten på natten och ha i en flaska i sovsäcken då jag frös. Men upptäckte att gasen inte ville tändas, så jag fick ha behållaren i sovsäcken en halvtimme innan det fungerade. Man känner sig både dum och liten på jorden när man gör sådans misstag.
Funkar inte gasköket vid lägre utomhustemperaturer? Det har jag aldrig varit med om, nån annan som känner igen det? Annars, ja du kan säkert banta ner vikten som de andra skriver. Känn efter vad som funkar för dig.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Det beror på vilken gasblandning det är i flaskan, men de flesta typer av gas fungerar helt värdelöst om temperaturen är några minusgrader. Vissa typer av gas marknadsförs specifikt som vintergas, de har om jag inte minns fel en större andel propan i sig.

xxargs kommer nog snart med en lång utläggning:) Han kan alla hårda fakta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 6
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
andy69 Vikt och måttomvandlare.. Utrustning allmänt 20
Avslutatmedlemskapx Angiven och verklig vikt Utrustning allmänt 3
flindra Swiss army knife - vikt? Utrustning allmänt 60
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.