vikt på utrustning?

5 kg - det tror jag bara inte förekommer.

Jag kollade med mitt Excelark på grejer jag vandrade med ca år 2000. Med regnkläder och varm tröja kom jag upp i över 5 kg utan problem. Och det var inte ens kronans gjutjärnskläder, utan sånt som fortfarande säljs i vilken friluftsbutik som helst.

Men jag kan verkligen inte hålla med om att kläderna på kroppen påverkar på samma sätt som säcken.

Det behöver du inte hålla med om eftersom jag inte har påstått det. ;)
Det jag påstod är att all vikt kommer belasta fötterna, oavsett var du applicerar den, och därför är värd att hålla koll på om man som trådstartaren tycker att det går tungt. Men naturligtvis påverkas dynamiken av var du applicerar massa.
 
Jag törs påstå att säcken genom sin placering påverkar sådant betydligt mer än t ex skorna.
Naturligtvis ska man klä sig så man trivs, och du känner din rygg bäst, men jag skulle påstå att i allmänhet är det mycket jobbigare att bära vikt på fötterna än ryggen. Anekdot, men... Senaste gången vi gick hem från stugan tog jag mina lätta joggingskor, och var, trots att jag bar vår dotter större delen av vägen, och därmed var tyngre lastad än karl'n, mindre trött i benen än han efter promenaden. Och han har i allmänhet bättre kondis än jag i tockna fall, så jag börjar tro på påståendena att tunga skor är ytterst tröttande.
 
Naturligtvis ska man klä sig så man trivs, och du känner din rygg bäst, men jag skulle påstå att i allmänhet är det mycket jobbigare att bära vikt på fötterna än ryggen. Anekdot, men... Senaste gången vi gick hem från stugan tog jag mina lätta joggingskor, och var, trots att jag bar vår dotter större delen av vägen, och därmed var tyngre lastad än karl'n, mindre trött i benen än han efter promenaden. Och han har i allmänhet bättre kondis än jag i tockna fall, så jag börjar tro på påståendena att tunga skor är ytterst tröttande.

Ja asså det skall vara vetenskapligt utrett t.o.m.
Kommer inte ihåg om det mostvarade 2--3 gånger buren vikt o ha dom på fötterna.

Så man skall bara använda tunga kängor när man måste , jag använder joggingskor ofta
 
En fråga till inlägget där 1500 g mat angavs som veckoranson. Är inte det väldigt lite mat? En näringsrik föda innehåller c:a 500 kcal/100 g. Det skulle innebära runt 1100 kcal per dag vilket är rena svältkosten.
 
Naturligtvis ska man klä sig så man trivs, och du känner din rygg bäst, men jag skulle påstå att i allmänhet är det mycket jobbigare att bära vikt på fötterna än ryggen. Anekdot, men... Senaste gången vi gick hem från stugan tog jag mina lätta joggingskor, och var, trots att jag bar vår dotter större delen av vägen, och därmed var tyngre lastad än karl'n, mindre trött i benen än han efter promenaden. Och han har i allmänhet bättre kondis än jag i tockna fall, så jag börjar tro på påståendena att tunga skor är ytterst tröttande.

Mina skor väger 9 hg och jag finner det inte särskilt tröttande att gå i dem. Jag har funderat på att använda ett par trail runners (c;a 6 hg) som jag har, men är tveksam. Inför min senaste tur provgick jag min packning i min platta hemstad och hade då ett par lätta löparskor på fötterna, lite mindre än 5 hg. Och efteråt kändes det verkligen inte bra i min ena vrist (jag känner fortfarande av den). Jag tror också att den sulan inte hade varit något vidare på rutschiga branta stigar med fint grus och småsten.
Men där är vi alla olika. Jag är definitivt beroende av en kraftig sula, men klarar mig utan höga kängskaft (och jag är 71 år, med relativt dålig balans och rätt sladdriga fotleder).

Ett problem om man väljer kängor kan förstås också vara att man därmed tror sig behöva läger- eller vadarskor, vilket ju genast drar upp vikten.
 
Jag kollade med mitt Excelark på grejer jag vandrade med ca år 2000. Med regnkläder och varm tröja kom jag upp i över 5 kg utan problem. Och det var inte ens kronans gjutjärnskläder, utan sånt som fortfarande säljs i vilken friluftsbutik som helst.



Det behöver du inte hålla med om eftersom jag inte har påstått det. ;)
Det jag påstod är att all vikt kommer belasta fötterna, oavsett var du applicerar den, och därför är värd att hålla koll på om man som trådstartaren tycker att det går tungt. Men naturligtvis påverkas dynamiken av var du applicerar massa.

OK, jag tänkte förstås på normalklädseln. Med regnkläder kommer jag ju upp i kanske 5 hg till; fast för det allra mesta ligger min vindoverall, 4 hg, i säcken så då har jag istället 1,4 kg på kroppen. Men, 5 kg, jag tycker man borde dra sig för det, inte för tyngden, men för detta att vara instängd i så mycket kläder.

Annars tror jag att man ska vara uppmärksam på de kläder man inte ständigt har på kroppen. En del tar med sig väldigt mycket ombyte. Jag har efter att ha prövat olika alternativ kommit fram till att byta närmast kroppen till natten - på stugor byter jag genast. Jag har prövat att inte byta alls på lägre, men det trivdes jag inte med. Andra trivs bättre.

Här är förresten en redogörelse för hur jag packar: http://www.huthyfs.com/minpack.html
 
Lättpackaren kan ju naturligtvis minska klädåtgången genom att köpa kollodialt silver och impregnera kläderna i lämplig vald dopplösning och torka.

Nu är det ju inte så miljövänligt men men - det fungerar ju ju - men då trillar det inte ned så många döda fridlysta fåglar som råkar flyga över er så det kanske jämnar ut sig.
 
Ja asså det skall vara vetenskapligt utrett t.o.m.
Kommer inte ihåg om det mostvarade 2--3 gånger buren vikt o ha dom på fötterna.

Så man skall bara använda tunga kängor när man måste , jag använder joggingskor ofta

Jag kommer inte ihåg exakt ratio heller, men jag läste en undersökning som visade att ju fortare man går eller löper, desto högre blev ration. Den gamla tumregeln med 1 kg på fötterna motsvarar 5 kg på ryggen stämde i varje fall i en bra löphastighet, 2-3 ggr är nog rimliga siffror (tagit utifrån minnet) vid normal gånghastighet på plan mark.
Vid gång i backe med högre lyft av fötterna eller längre bromssträcka av fötterna i nedförsbacke kan nog detta förhållande ändras, men den undersökningen jag läste var gjord på plan mark.
 
Finns nån tråd där det finns en seriös forskningsrapport om det , vette fan om det var Seo som postade den.

Nån som kommer ihåg var den ligger
 
En fråga till inlägget där 1500 g mat angavs som veckoranson. Är inte det väldigt lite mat? En näringsrik föda innehåller c:a 500 kcal/100 g. Det skulle innebära runt 1100 kcal per dag vilket är rena svältkosten.

Maten jag har med som väger 1,5 kg innehåller ca 1600 kcal per dag. Det säger inget om att det är svältkost. Låt säga att du är som mig i kroppen, 178cm 71kg och 31 år då ligger din dagliga kcalförbränning på ca 1700, och runt 2700 vid tung aktivitet. Och när jag vandrar en hel dag med 9 kilo på ryggen anser inte jag att det är en tung aktivitet så jag vet att jag bränner ca 2300 kcal per dag när jag är i väg. Det är enligt dig då 700 kcal för lite?? Det är det om jag vill behålla vikten men jag har inget emot att gå ner ca 300 gram per dag som det innebär för mig. Det är då ungefär 2 kilo/v. Sen handlar det ju mest om mättnadskänsla när du är iväg, eller? För mig är det så iaf. Vi tar ett exempel. Om jag ber dig springa 7 kilometer väldigt fort för att sen komma hem och äta en rejäl portion mat som du normalt brukar äta, skulle du då bli mätt eller tror du att för dina nyss sprugna 7 kilometer skull vill du ha dubbelt så mkt?? Ne, det tror inte jag. Den maten jag har med mig väger vid torrt och inte tillagat tillstånd 1.5 kilo och jag blir mätt varje gång jag äter den, känner mig inte mer hungrig mellan målen än när jag går hem från jobbet och väntar på middagen. Den ända skillnade är att efter en veckas vandring kontra en veckas arbete är att jag förmodligen gått ner två kilo, som jag ändå lägger på mig nästkommande vecka på jobbet och helgen. Svar nog eller ska vi köra facetime så får du se ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
andy69 Vikt och måttomvandlare.. Utrustning allmänt 20
Avslutatmedlemskapx Angiven och verklig vikt Utrustning allmänt 3
flindra Swiss army knife - vikt? Utrustning allmänt 60
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.