Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ?

Hej!

Är ute efter ett tält till sommaren. Det ska slå följe med mig på en lång cykeltur. Vikten ska således vara låg, detsamma gäller packstorleken. Tältet får inte heller lov att vara av dålig kvalité, det måste vara regntätt. Dessutom är det en fördel om det är enkelt att sätta upp själv.

Tältet ska ha plats för två, dock inte överdrivet med utrymme, hellre snålt, dvs. lika gärna enmanstält fast med plats för två. Det får lov att kosta max 2700 kr, kanske lite mer, gärna mindre för den delen med.

Har kommit fram till att jag ett Vaude Hogan Ultralight verkar bra, men det är svårt att veta. Jag vet inte hur det är att packa, eller att sätta upp, är det svårt eller jobbigt? Andra erfarenheter? Vaude?

Andra förslag på tält än Vaude Hogan Ultralight?

Tittat på Vaude Hogan Ultralight Argon i jämförelse med icke Argon versionen, men tror kanske att det är i minsta laget.

Länk till Vaude Hogan Ultralight

Länk till Vaude Hogan Ultralight Argon

Tack.
[Ändrat av wacker 2006-05-21 kl 22:28]
 
Classic

Rusta tältet hette ju trots allt classic, det måste innebära att det är beprövat, jag slår till! 2700 kr --> 149 kr, det är kul att spara!

(Hur får man ens för sej att gå in på rusta.se..., värre än biltema! =O)
 
Re: Classic

wacker; sa:
Rusta tältet hette ju trots allt classic, det måste innebära att det är beprövat, jag slår till! 2700 kr --> 149 kr, det är kul att spara!

(Hur får man ens för sej att gå in på rusta.se..., värre än biltema! =O)

Det får du fråga killen som brukar Reka det tältet. :)
 
tack.

Skicka iväg ett mejl. Annonsen var försvunnen, men tack för tipset, fick lite information om vad han tyckte om tältet med.

Samtidigt som jag idag fick möjligheten att köpa et nytt Vaude Ferret I ultralight för 2800 kronor. Dock väger det lite mer, det börjar bli tungt, precis under 2kg. Svårt beslut, om han som hade annonsen har sålt sitt blir det antingen ferret ultralight, hogan ultralight eller vaude hogan ultralight argon, beroende på ifall någon säljer hogan ultralight till bra pris.

Alltid svårt med begagnade tält och saker då man förbrukar garantin... tack för rekomendationerna iaf, och om någon har något att säga om ferret I ultralight blir jag glad.
 
Vaude har kvalite

Jag har haft turen att få bo/äga ett antal olika Vaude
tält och är väldigt nöjd. Om jag jämnför med tex HB så är det faktiskt inte någon större skillnad..ja förutom då priset. Om du söker på nätet lär du hitta en en del testresultat som "säger" detsamma..

Mitt Ferret I ultralight är fortfarande som "nytt" trots ett antal år av "hårtbruk". Det enda negativa jag kan hitta är väl avsaknaden av HB liknande "stängkoppar". Ventilationen är Ok och jämnför jag med mitt Akto (2005) så är det faktiskt mycket bättre, iofs inte en rättvis jämförelse men ändå..

Jag valde Ferret framför Hogan för att jag skulle få plats med mina saker, Hogan är ett litet tält och jag hade aldrig fått plats med min utrustning (vill ha allt inomhus)

Absiden på ferret funkar bra för matlagning och förvaring av små saker men en stor rygga på 90-100liter blir svår att klämma in. Eftersom tältet är stort "inomhus" så är det dock inga problem att ta den med in. Cykelväskor som ju inte är så höga och desutom går att stapla är betydligt lättare att förvara i absiden. Jag vet inte hur mycket packning du har..men mina 5 Vaude väskor(för det är väl såna som du har) får lätt plats..om jag nu skulle vilja ha dem där..

Hmmm nu när jag tänker på det så vet jag att jag även ibland har undrat över stormlinornas infästning..de ser lite klena ut..men samtidigt.. de har funkat bra i riktigt busväder och då menar jag riktigt busväder..
[Ändrat av Biped 2006-05-23 kl 05:57]
 
Vaude Ferret Light köpte jag...

tur att jag inte köpte vaude hogan ultralight då... tänkte väl ungefär att det blev litet.

köpte ferret light (väger max 1,99 kg och lägger man pinnarna utanför tältpåsen ser det ut som att det kan bli litet och väldigt behändigt, vilket det i normalfall är, men ännu mindre) och har än så länge inte sovit i det, men grymt enkelt att sätta upp var det. Om någon undrar så fråga gärna.

Jag fick tältet för 2700kr vilket jag tyckte var rimligt, vad som det var värt för mig.

Återkommer kanske med djupare rapport på reccensioner i sensommar.
 
Jag har börjat fundera på ett Vaude Hogan Ultraligth, är det någon som har mer info om det? Finns det några liknande eller bättre tält i prisklassen 2000-3000kr?
 
Är du nöjd med ditt Vaude Ferret light som du recencenrade 2006?
Kondens? Ligglängd? Står i valet mellan Nallo2 och detta som är lite längre.



tur att jag inte köpte vaude hogan ultralight då... tänkte väl ungefär att det blev litet.

köpte ferret light (väger max 1,99 kg och lägger man pinnarna utanför tältpåsen ser det ut som att det kan bli litet och väldigt behändigt, vilket det i normalfall är, men ännu mindre) och har än så länge inte sovit i det, men grymt enkelt att sätta upp var det. Om någon undrar så fråga gärna.

Jag fick tältet för 2700kr vilket jag tyckte var rimligt, vad som det var värt för mig.

Återkommer kanske med djupare rapport på reccensioner i sensommar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
sanoj89 Vaude hogan UL och Taurus UL? Bo och sova 3
PierreOdengard Vaude Hogan UL Argon eller inte Argon? Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
Cruncharn Vaude pump sackkonvertering Bo och sova 2
Silvii Vaude Lizard seamless Bo och sova 6
tillin Vaude power lizard sul 2-3p Bo och sova 2
Roxy Mendelsson Nordisk Svalbard SI (1) vs Vaude Taurus Ultralight Bo och sova 0
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
Miss Yster Vaude Power Lizard mm Bo och sova 5
magnusk750-2 Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält Bo och sova 5
flierman Vaude tält - erfarenhet Bo och sova 12
4g Vaude Taurus Ultralight XP Bo och sova 1
soley tält vaude blue one Bo och sova 0
MultiS VAUDE - Campo Arco 2P Bo och sova 0
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
Lisa A Vaude Norrsken Bo och sova 1
Heikkinen Vaude Power Odyssee (tält) Bo och sova 0
Stillfjord Nån som testat Vaude Odyssee? Bo och sova 2
Patcash Vaude Taurus II Bo och sova 12
zzeezz Vaude Bivi Bo och sova 2
totte Vaude Bivi - tillräckligt för vinterbruk? Bo och sova 5
Merckx Vaude K2 Bo och sova 2
Paxen Vaude uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 1
eliasaif Vaude Taurus II Bo och sova 0
henrich Vaude Taurus Ultralight Bo och sova 7
LottaD Tältråd: Jack Wolfskin, Liberty eller Vaude, Mark? Bo och sova 2
aemolin Vaude Taurus I Bo och sova 2
patols Var kan jag prova Vaude Taurus I eller II? Bo och sova 2
zzeezz Vaude tält? Bo och sova 5
Malindo Vaude Taurus 2? Bo och sova 13
MrZog Vaude Odyssee Bo och sova 0
LOOP32 vaude comfortpad Bo och sova 4
Fibbe Vaude Taurus I alt. Salewa Micra Bo och sova 4
skutt Vaude tält Deneb Bo och sova 8
robato Vaude Space II Bo och sova 2
mamawi VAUDE MARK 2 Bo och sova 1
LOOP32 Vaude Space 2 Bo och sova 0
jjjjy66 Vaude Taurus I Bo och sova 20
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
asalu vaude ferret I Bo och sova 0
duvillno Vaude sovsäckar Bo och sova 2
Jock Scott vaude ferret Bo och sova 3
realout Vaude space II ? Bo och sova 0
perwickström Sovsäck från Vaude ? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.