Varm om fötterna, hur?

Man skall ju lossa på kängan när man står stilla längre tid vid bas eller så.

SÅ länge man går fryser man ju inte vid normal sträng kyla, då gör det ju inget att kängan måste vara ganska åtdragen.

Vi stoppet kan man lossa på den och göra den luftigare , funkar ju rätt bra men inget slår ju överdrag vid extremer.

Är det inte extremt så kan cellplastsulor under kängorna räcka speciellt om dom är lossade.
 
Finns det någon här som har erfarenhet av överdragsskor? Jag tilltalas väldigt av att kunna använda mina vanliga kängor året runt och sedan bara dra över en överdragssko vintertid.

Någon som har testat förutom denna person?

Intressant lösning. Säg att jag skulle ta på mig denna utanpå skidskon efter en dags skidtur, behöver jag då "värma upp" skidskon först innan denna börjar verka. Luddig fråga kanske men ni kanske förstår vad jag menar. Skidskon är ju väldigt kall på utsidan.

I övrigt så har jag skidskon några storlekar större, 46 mot min vanliga 43-44 för att kunna röra tårna och ha tjocka sockar. Fryser ändå om fötterna i sträng kyla när jag stannar till en längre stund.

Har ett par lätta bivackskor som jag byter om till vid lägret. Är lite halkiga och jag måste göra något åt kylan som kommer underifrån. Kanske ska skära till ett liggunderlag och lägga i skon.

Edit: Såg att de var vattentäta så de går nog bort för mig i sträng kyla.

Edit: Vikten är 1,5 kg så de går bort även här. Jag har pulka på vintern men vikt spelar fortfarande roll. Blir att förstärka mina bivackskor i stället.
 
Senast ändrad:
Nej, du behöver inte värma upp, det kommer ju att värmas upp från insidan så att säga.

Du gör felet att du tänker i begreppet temperatur. Du ska tänka i begreppet värmeenergi.

När den tillförda/genererade värmeenergin är större än förlusterna stiger temperaturen, när den tillförda/genererade värmeenergin är mindre än förlusterna sjunker temperaturen.

Står temperaturen stilla så har du en jämvikt, ökar du isoleringen då (d.v.s. minskar förlusterna) kommer temperaturen att stiga (till en ny jämvikt).
 
Har man börjat frysa så måste man få igång blodflödet igen normalt - räcker inte att dra på vad man än har.

Detta görs med rörelse och helst i kombination med värme.

För och undvika detta så skall man se till och inte börja frysa om kroppsdelar - agera i tid
 
Har man börjat frysa så måste man få igång blodflödet igen normalt - räcker inte att dra på vad man än har.

Du har nog rätt om blodflödet. Vi som har lite dåligt med cirkulation har svårt att få upp värmen igen om man väl tappat den. Kan det vara så att det är själva värmetransporten som fallerar? Man är varm i övrigt men inte om fötterna. Det är inte mössa som behövs utan större blodgenomströmning i fötterna. Jag vet inte hur förfrysningskador påverkar blodflödet men det borde väl i alla fall hjälpa med elektriska värmestrumpor/elsulor. På motorcykel är tillskottsvärme i handtagen en förutsättning i kallt väder.

mvh thomas
 
Jag kör båge i minus 20 i 30 mil och sen tältat och har provat det mesta - det inträffar att cirkulationen avstannar fast man har värmedynor och värmehandtag.

Man måste varva allt med fysiskt aktivitet och innan man börjar frysa - att fixa en påbörjad cirkulationsrubbning tar tid och energi.

Vid lite gravare fall och för lätt köldkänslighet går det att få nitroglycerinsalva utskriven på recept vilket är kärlvigdande, men förstår man riskerna är detta ett helt ok alternativ att öka och få tillbaka köldtålighet
 
Du har nog rätt om blodflödet. Vi som har lite dåligt med cirkulation har svårt att få upp värmen igen om man väl tappat den. Kan det vara så att det är själva värmetransporten som fallerar? Man är varm i övrigt men inte om fötterna. Det är inte mössa som behövs utan större blodgenomströmning i fötterna. Jag vet inte hur förfrysningskador påverkar blodflödet men det borde väl i alla fall hjälpa med elektriska värmestrumpor/elsulor. På motorcykel är tillskottsvärme i handtagen en förutsättning i kallt väder.

mvh thomas

"Varm i övrigt" är ingen fast punkt, utan innefattar ett ganska stort spann.
Kroppen kan som sagt reglera värmeavgivningen ganska bra. Blir man något överhettad skickar kroppen ut blodet där det kyls bäst, dvs nära huden och på ställen med stor yta i förhållande till volymen (armar, händer fötter). Räcker inte det börjar man svettas.
Omvänt så drar kroppen omedelbart tillbaka blodet från utsatta delar om kärntemperturen faller under optimum. Detta betyder inte att man omedelbart börjar frysa, utan att man först blir stel och tappar motorik i de utsatta delarna. Har man då redan dålig cirkulation i t.ex. fötterna, då kommer man märka av det, då kroppen inte kompenserar för detta.

Lösningen är som sagt att producera överskottsvärme och om inte det är möjligt av någon anledning, så får man frysa om fötterna eller tillsätta extern värme där.


Att det kan vara svårt att få tillbaka värmen när man suttit stilla länge har också sin förklaring. Sitter man stilla länge och blir nedkyld och sedan börjar röra på sig, då händer följande:
Eftersom du nu tvingar igång dina stora iskalla muskelgrupper i tex benen kommer du också tvinga kroppen att skicka stora mängder blod dit (syre till musklerna). Detta blod kyls ner och återvänder till bålen. Bålen (och de organ som har högsta värmeprio) tappar då momentant värme, och svarar med att dra tillbaka ytterligare blod från utsatta delar. Man blir alltså ännu kallare om fötterna, och man börjar skaka.

Är man livshotande nedkyld kan ovanstående orsaka hjärtstopp, och det är därför man aldrig ska ta in en svårt nedkyld (livlös/medvetslös) i värmen. Man ska isolera personen med kläder och tillkalla hjälp.
 
Hej, jag arbetar deltid som fotograf, med främsta inriktning på vilda djur och natur. Tyvärr har jag förfryst fötterna ett antal gånger när jag var yngre, vilket innebär att dessa är extremt känsliga vid kallt väder. Jag har redan ett par sorell kängor och så många tjocka sockor som ryms utan att det blir för trångt. Trots detta fryser jag ändå rejält och tappar känseln vid längre fototurer, vid svala temperaturer, vilket inte känns speciellt kul. Jag har under en längre tid försökt hitta en bra lösning på detta problem, men har tyvärr inte lyckats. Därför tänkte jag vända mig till er och se om någon på forumet eventuellt har några tips på hur jag kan lösa detta problem? Alla tips och förslag är varmt välkomna!

Ett stort tack på förhand!!!

--
Mvh Gustav Markholm
http://gustavmarkholm.se/
http://www.facebook.com/GustavMarkholmPhotography

Ditt problem är inte allmän nedkylning vilket de flesta inläggen har handlat om. Tror inte det är nedkylning som orsakat dina frosskador till att börja med utan dålig blodcirkulation i kombination med otillräcklig isolering i skorna.

Lösningen handlar alltså inte enbart om ökad isolering vilket du ju redan har provat. Du måste också få till ökat blodflöde i fötterna och tårna. På samma sätt som man blir varm i fingrarna (inte kroppen som en del verkar tro) av en rejäl åkarbrasa kan man med centrifugalkraften tvinga ut blodet även i riktigt kalla tår. 50 höga benspark fram och tillbaka brukar göra susen. Se till att hålla balansen och ge inte upp!
 
Ett stort tack till er alla, verkligen kul att så många svarat i tråden! Några av förslagen låter onekligen spännande och kommer defensivt att provas i vinter! Kom gärna med fler förslag om ni vet, eller kommer på något! :)
 
"Att det kan vara svårt att få tillbaka värmen när man suttit stilla länge har också sin förklaring. Sitter man stilla länge och blir nedkyld och sedan börjar röra på sig, då händer följande:
Eftersom du nu tvingar igång dina stora iskalla muskelgrupper i tex benen kommer du också tvinga kroppen att skicka stora mängder blod dit (syre till musklerna). Detta blod kyls ner och återvänder till bålen. Bålen (och de organ som har högsta värmeprio) tappar då momentant värme, och svarar med att dra tillbaka ytterligare blod från utsatta delar. Man blir alltså ännu kallare om fötterna, och man börjar skaka.

Är man livshotande nedkyld kan ovanstående orsaka hjärtstopp, och det är därför man aldrig ska ta in en svårt nedkyld (livlös/medvetslös) i värmen. Man ska isolera personen med kläder och tillkalla hjälp.

Det som brukar rekommenderas är ett svalt rum typ +12 grader och många filtar sovsäck eller liknande. Allra bäst är intensivvård och hjärtlungmaskin men det är kanske inte tillgängligt.

Thure
 
Du har nog rätt om blodflödet. Vi som har lite dåligt med cirkulation har svårt att få upp värmen igen om man väl tappat den. Kan det vara så att det är själva värmetransporten som fallerar? Man är varm i övrigt men inte om fötterna. Det är inte mössa som behövs utan större blodgenomströmning i fötterna. Jag vet inte hur förfrysningskador påverkar blodflödet men det borde väl i alla fall hjälpa med elektriska värmestrumpor/elsulor. På motorcykel är tillskottsvärme i handtagen en förutsättning i kallt väder.

mvh thomas

Jag har taskig blodcirkulation i händer och speciellt fötterna och lågt blodtryck, så lågt enligt en kompis som jobbar inom vården att jag får vara försiktig om jag skär mig så inte vacuumet i ådrorna suger in nåt olämpligt.

Trots att jag trampar kajaken så fryser jag efter en stund om fötterna vintertid, då hoppar jag i och simmar en bit med kajaken på släp och sen är jag varm en stund igen. Problemet är bara att alla är övertygade om att jag trillat i och behöver räddas omgående så därför simmar jag bara vissa sträckor där folk vet om att det är helt normalt att jag simmar bland isflaken.

Alla sätt är bra,,,,,,,,, :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.