NEOS-överdragsskor

Jag har skaffat två par NEOS-överdragsskor och gör en liten presentation här.
Skorna är tillverkade i kraftig vattenavvisande Cordura med tejpade sömmar. Elastisk toppstramning och kraftig vristrem gör att de sitter bra på foten. NEOS kan användas utanpå de flesta stövlar eller skor och är snabba och enkla att ta av och på.
Modellen heter Adventurer och har ett 40 cm högt skaft. Ett par väger ca 950 gram.
Storlek XXL(46-48) och L(42-43) som jag köpt har ett invändigt mått på 33,5 cm respektive 30,5 cm.
XXL sväljer lätt mina stora Lundhags Alaska i strl 45. Dessa kängor har den äldre skidläppen fram och bak och är längre än nyare modeller i samma storlek.
L rymmer motsvarande skomodell i strl 41.
Jag köpte dessa överdragsskor för användning som grävskor i bivack och för fiske på blöta isar under våren. De fungerar också jättebra som lägerskor och då stoppar jag i Nokians stora filtladda. Till XXL-skon använder jag ladda i storlek 47 och till L en motsvarande ladda i strl 42.
(Med laddor i använder jag NEOS illäggssula på 10 mm.)
I dessa laddor rymmer man massor av sockor och senast testade jag och min fru denna lägerskokombination under en tältning i -30 grader. De skyddade oss mycket bra från kylan.
Mycket praktiskt och skönt att kunna tina upp skidkängorna med värmeljus och att ha något annat att ta på sig då. Dessa NEOS är verkligen bra och jag har hört många andra användare säga det samma. Renskötare i nordliga samebyar har börjat sy sina renskinnskor utan näbb för att de ska rymmas i NEOS, och detta måste ju vara ett gott betyg.
Adventurer kostar 790:- och kan köpas via Åkes Fritid i Vilhelmina
http://www.akesfritid.vilhelmina.com/Akes.html
Nokians filtladdor heter Naali felt liner 8 mm, och kostar 495:- hos Cold Skills på Karlsborg.
http://www.coldskills.com/naali-felt-liner-8-mm-p-309-c-179.aspx
 

Bilagor

  • DSC_0036.jpg
    DSC_0036.jpg
    50.9 KB · Visningar: 4,364
  • DSC_0039.jpg
    DSC_0039.jpg
    49.8 KB · Visningar: 4,688
  • DSC_0040.jpg
    DSC_0040.jpg
    66.8 KB · Visningar: 4,122
  • DSC_0041.jpg
    DSC_0041.jpg
    54.3 KB · Visningar: 4,621
  • DSC_0042.jpg
    DSC_0042.jpg
    43 KB · Visningar: 3,990
  • DSC_0046.jpg
    DSC_0046.jpg
    104.6 KB · Visningar: 4,313
På 60-talet när ego gjorde GU hade vi filtöverdragsskor till fältkängorna, med en vit yllesock över kängorna och filtöverskon på klarade vi -30° dygn ute utan köldskador. Skidbindningarna åt upp det tunna lädret som filtbitarna var sammanfogade med så det blev en del provisoriskt lagande.
Vid nermonteringen såldes filtöverdragsskor på Ö&B för 25:- paret, jag köpte 2 p. Ide'n är likadan som med fotlapp och skohö, öka på isoleringslagret.
För vakttjänst fanns det halmöverskor, min far hade gått i dylika vintern 41.
go tur
 
Jag tänker definitivt köpa ett par. Någon som vet vilken modell som är bäst? Neos navigator verkar ju så otroligt klumpiga att packa, men det kanske bara ser så ut.

Overshoes-NEOS-Navigator-5-733030.jpg
 
Vi har bara testat Adventurer under en vinter och vet inte hur de andra Neosmodellerna är.
Visst är de lite utrymmeskrävande men för mig funkar det då vi vintertid för det mesta drar med oss skidpulka. Slitagemässigt verkar de okej i själva gummidelen och ifästning av skaft, men öljettringarna i skaftets snölås lossnade på ena paret efter några turer. Nylonet började då snabbt fransa upp sig.
Eftersom dessa skor är helt vattentäta bildas det mycket kondens och denna måste torkas ur med papper eller trasa och sedan "frysas" ut under natten.
Jag vill varna för en del av de filtladdar som kommer från Nokia. Det verkar finnas två versioner ute på marknaden och den med en tygsöm där det är maskinbroderat "Nokian" är mycket tunnare i filtningen än den utan brodyr (sömförstärkningen är då endast grå). Om ni beställer från Coldskills, be dem då om den tjockare. I Finland och Ryssland kan man hitta mycket tjocka laddar men det är endast på norrländska vintermarknader som dessa ibland går att finna. Har i skrivande stund beställt ett par Jörnkängan Antifrys med tillhörande laddar. Får se hur kvalitén på dessa filtladdar är.
Trevligt det du skriver Seobserver om kronans materiel från din GU-tid.
Jag har själv samma minnen från bistra repövningar med gränsjägarna i Tornedalen. Dessa laddar var utmärkta också som ljuddämpare från bindningarna i stark kyla. Vi plussade på med revor av handdukar för att få skidåkningen ljudlös. Mycket effektivt då man skulle smyga sig på en koktross och stjäla varm choklad och bullar :) Gemytligt i fredstid!
 
Jag köper mig ett par NEOS Voyager och testar med mina Lundhags Liberty. De är låga, så det borde bli en bra kombo. Har dessutom filtladdor redan och tänkte testa vad de står pall.

neos_voyager.jpg
 
Jag väntar och kolla på (vintern) utvecklingen måste serva annat som första priorietet men jag kör Navigatorn när det smackar på - vill kunna ha dom istället för gaiters med låg/mellanskor som boosters
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.