Varm om fötterna, hur?

Först och främst, tack för att du svarar på just mitt inlägg.

"Varm i övrigt" är ingen fast punkt, utan innefattar ett ganska stort spann.
Om jag är kall om fötterna men "varm i övrigt" är det jävligt tydligt vad som menas, dvs resten av kroppen- ALLT utom fötterna. OK?

Kroppen kan som sagt reglera värmeavgivningen ganska bra. Blir man något överhettad skickar kroppen ut blodet där det kyls bäst, dvs nära huden och på ställen med stor yta i förhållande till volymen (armar, händer fötter). Räcker inte det börjar man svettas.
Det låter bra och logiskt. Om kroppen svettas borde alltså blodet skickas ut till fötterna som garanterat är det kallaste på mig. Så sker alltså inte.

Omvänt så drar kroppen omedelbart tillbaka blodet från utsatta delar om kärntemperturen faller under optimum.
Beklagar Herr Baronen, jag vet inte vad du menar med "kärntemperaturen och "optimum". Menar du båltemperaturen och minimum?

Detta betyder inte att man omedelbart börjar frysa, utan att man först blir stel och tappar motorik i de utsatta delarna. Har man då redan dålig cirkulation i t.ex. fötterna, då kommer man märka av det, då kroppen inte kompenserar för detta.
Menar du att kroppen inte skickear blod till fötterna pga taskig cirkulation där, så är jag med på banan.

Lösningen är som sagt att producera överskottsvärme och om inte det är möjligt av någon anledning, så får man frysa om fötterna eller tillsätta extern värme där.
Det var väl ungefär det jag menade även jag kanske inte uttryckte mig glasklart.

mvh thomas
 
Beror på var i landet man är. I Göteborg och söderut har folk aldrig mössa, men längre norrut verkar det tillhöra garderoben att ha en sådan.

I Longyearbyen på Svalbard fryser folket i byn sällan, för där anses det normalt att ha skoteroverall om det är kallt. I skåne däremot ska man knappt ha vinterkläder, så där fryser fler.

John Pohlman sa en gång att när det blir kallt, klär sig svenskarna på överkroppen som om de var på väg till nordpolen, och på underkroppen som de skulle iväg till kanarieholmarna. Fryser man om fötterna, så rekommenderas bra termobyxor.
/Niklas.
 
Om jag är kall om fötterna men "varm i övrigt" är det jävligt tydligt vad som menas, dvs resten av kroppen- ALLT utom fötterna. OK?

Det är inte så övertydligt som du tror.

Temperaturen i kroppskärnan är, så länge du inte har hypo- eller hypertermi, 37 grader. Den temperaturen jobbar kroppen dessutom väldigt hårt för att hålla även för hjärnan.

Temperaturen i andra delar av kroppen kan variera mycket, även om du "känner dig varm" så kan det handla om variationer på 5-10 grader.

Sen handlar det ju inte om temperatur, utan om energi. Även om din genererade värme räcker till att hålla "resten av kroppen" varm så räcker den kanske inte för att värma fötterna. Då stryper kroppen helt enkelt blodflödet till fötterna, fötterna bli kallare. Alternativet för kroppen vore att värma fötterna ändå, men då skulle temperaturen i kroppskärnan och hjärnan sjunka och det är självmord för kroppen.
 
mjuka skor

jag förfrös mig lite om fötterna för typ 20 år sedan och efter det så var jag ganska kall om fötterna. Testade större och grövre skor men problemet var att de flesta hade hård sula. Testade en gång med mycket tunna skor med mjuk skinnsula, med många lager sulor och typ tre tjocka strumpor, plötsligt blev jag inte kall om fötterna, tror att jag gick annorlunda så att jag använde musklerna mer i foten och därmed ökade cirkulationen.

Samma sak har jag märkt när jag kör skidor med alpina skor och de blir kalla är det nästan omöjligt att få dem varma igen. Telisskor kräver bara en brant backe med massor med kortsväng!
men då motionärer ja ju musklerna runt fotsulorna mycket mer. Blir extra tydligt med låga läder, för då måste man spänna foten i alla möjliga riktningar för att inte falla;-)
 
Först och främst, tack för att du svarar på just mitt inlägg.

Om jag är kall om fötterna men "varm i övrigt" är det jävligt tydligt vad som menas, dvs resten av kroppen- ALLT utom fötterna. OK?

Det låter bra och logiskt. Om kroppen svettas borde alltså blodet skickas ut till fötterna som garanterat är det kallaste på mig. Så sker alltså inte.

Beklagar Herr Baronen, jag vet inte vad du menar med "kärntemperaturen och "optimum". Menar du båltemperaturen och minimum?

Menar du att kroppen inte skickear blod till fötterna pga taskig cirkulation där, så är jag med på banan.

Det var väl ungefär det jag menade även jag kanske inte uttryckte mig glasklart.

mvh thomas

Tack själv, men det var en otrevlig ton du hade. Kanske uttryckte jag mig klumpigt, isf ber jag om ursäkt.
Tyvärr blir det krångligt med del-citat då jag skriver från telefonen, så det får bli som följer :

Stycke 1:
Det var inte så jag menade. Se nermanders inlägg. Att du känner dig allmänt varm/inte fryser betyder bara att kroppen inte har några större problem att hålla optimal kärntemperatur (37C i de högst prioriterade organen - hjärna, hjärta, lungor). Kroppen reglerar som sagt värmen genom att styrs blodet till mer eller mindre utsatta ställen. Först när kroppen inte kan hålla värmen i de viktigaste delarna kommer du uppleva att hela kroppen fryser. Däremellan är spannet ganska stort och dina extremiteters temperatur kan vara allt från 37C till betydligt lägre, beroende på om du producerar överskottsvärme eller tappar värme.

Poängen är att om du har dålig cirkulation i fötterna är det extra viktigt att du ser till att få ut så mycket blod som möjligt till fötterna, och det gör du genom att producera överskottsvärme i huvud och bål. Sen får du komplettera med värmesulor eller liknande om det inte räcker.
 
Tack själv, men det var en otrevlig ton du hade. Kanske uttryckte jag mig klumpigt, isf ber jag om ursäkt.
Tyvärr blir det krångligt med del-citat då jag skriver från telefonen, så det får bli som följer :

Stycke 1:
Det var inte så jag menade. Se nermanders inlägg. Att du känner dig allmänt varm/inte fryser betyder bara att kroppen inte har några större problem att hålla optimal kärntemperatur (37C i de högst prioriterade organen - hjärna, hjärta, lungor). Kroppen reglerar som sagt värmen genom att styrs blodet till mer eller mindre utsatta ställen. Först när kroppen inte kan hålla värmen i de viktigaste delarna kommer du uppleva att hela kroppen fryser. Däremellan är spannet ganska stort och dina extremiteters temperatur kan vara allt från 37C till betydligt lägre, beroende på om du producerar överskottsvärme eller tappar värme.

Poängen är att om du har dålig cirkulation i fötterna är det extra viktigt att du ser till att få ut så mycket blod som möjligt till fötterna, och det gör du genom att producera överskottsvärme i huvud och bål. Sen får du komplettera med värmesulor eller liknande om det inte räcker.

Äh det är väl närmast jag som ska be om ursäkt, inte ville jag verka otrevlig på något sätt. Jag blev bara lite trött på den vetenskapliga tonen i tråden. "Kall om fötterna och varm i övrigt" trodde jag var kristallklart. För att vara ännu mer tydlig så jobbar jag hårt och svettas ordentligt (pulsen är det inget fel på heller!) i kajaken och vill kroppen kyla av mig borde, som jag skrev, blodet skickas raka vägen till fötterna som är det kallaste jag har.

@nermander
Jovisst handlar det om temperatur. Så länge du inte äter så förbrukar (förlåt omvandlar) du bara energi till arbete och den värmeavgång som kroppen kräver för att reglera sin temperatur. När vi normalt talar om vår upplevelse att vara kall eller varm då handlar det om temperatur. I den här tråden handlar det ju om hur vi ska få värme i fötterna. Eller menar du att det blir tydligare att säga att vi ska styra energiförlusterna till fötterna?

mvh thomas
 
Eller menar du att det blir tydligare att säga att vi ska styra energiförlusterna till fötterna?

Jag får väl ta en liknelse:

Säg att kroppen är en hink. Den värmeenergi som skapas i kroppen motsvaras av vatten som rinner ner i hinken. Kroppens värmeförluster motsvaras av en massa olika stora hål i hinkens sida där vatten (=värmeenergi) läcker ut.

Temperaturen motsvaras då av vattennivån i hinken.

Om du då har ett stort hål i botten av hinken så det forsar ut vatten där (=kroppen har stora värmeförluster) så spelar det ingen roll att nivån i hinken (temperaturen) för tillfället råkar vara hög. De stora förlusterna är ändå ett problem och det som primärt måste åtgärdas.

Det är det jag menar, man måste fokusera på vattnet som rinner ur hinken (värmeförlusterna), inte hur mycket vatten det råkar vara i hinken (hur hög temperaturen är).


I ditt senare inlägg skrev du dock att du svettas om övriga kroppen, det framgick inte tidigare, och då är det kanske andra problem som det handlar om. Men som jag skrev tidigare så tänker många "jag fryser inte om huvudet utan om tårna, därför behöver jag ingen mössa". Det är det tänkandet som jag försöker predika bort.
 
Den värmeenergi som skapas i kroppen ...

Jag har läst dina inlägg igen och börjar förstå vad du menar. Du har absolut rätt i att ett varmt huvud (eller andra varma kroppsdelar) läcker mest värme.

Ingen energi skapas i kroppen (energi kan inte skapas eller förstöras, bara omvandlas eller förflyttas). Mat förflyttas in i kroppen och omvandlas till värmeenergi.

Mitt problem är nog för dålig blodgenomströmning i fötterna. Det är inte kroppens temperaturreglerande funktioner som stoppar värmen i fötterna. Det finns tydligen andra hinder...

mvh thomas
 
Nej, energi skapas inte, däremot "skapas" värmeenergi (från kemiskt bunden energi) i kroppskärnan (och till liten del i musklerna).

Sen var det inte bara det här med att man förlorar mycket genom huvudet utan också att om hela kroppen är varm utom vissa delar så är det oftast så att energin bara räcker till för att hålla de varma delarna varma. Skulle kroppen skicka ut värme till den kroppsdel som fryser så skulle värmeförlusterna bli för stora och kroppskärnans temperatur sjunka (=hypotermi). Så enda sättet att få värmeenergin att räcka även till den kalla kroppsdelen är att minska övriga förluster.

Detta gäller dock inte om kroppen är så varmt att man svettas, för då jobbar ju kroppen med att göra sig av med värme och då finns det överskott. Då är det i såna fall mer sannolikt att det finns en "bugg" i kroppens värmereglering (t.ex. att kroppen inte klarar av att skicka ut tillräckligt med värme i den kalla kroppsdelen på grund av nån skada).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.