Varma, men smidiga handskar?

Hej, nu när vintern börjar göra väsen av sig är det tags att köpa nya handskar.

Jag fotograferar mycket vilda djur och fåglar, vilket innebär att jag ofta tigger stilla flera timmar i sträck (oavsett väder), vilket innebär att varma kläder är ett måste.

Det underlättar inte att jag förfryst, fötterna och händerna, två gånger tidigare.

När jag väntar på djuren har jag alltid på mig en innerhandske och däröver yttervantar, för bättre isolering.
Men när man väl ska fotografera, fungerar det inte med vantar, vilket innebär att jag måste ta av mig dessa och då blir fingrarna smärtsamt kalla.

Därför undrar jag nu om någon har ett tips på riktigt varma handskar, med bra passform, så man kan komma åt kamerans reglage o.s.v.

tack på förhand!

Mvh Gustav
http://markholmsfoto.weebly.com/
http://www.facebook.com/GustavMarkholmPhotography
 
En tanke är tunna fingervantar i ylle så du inte får direktkontakt hud-metall, och torgvantar så du snabbt får fram de ylleklädda ffingrarna. Riktigt varma handskar går knappt, som Hestras vinterhandskar, då de blir för tjöcka för att pillra med kameran. Kanske något liknande förvarets getskinnhandske med tunnt fleecefoder, inne i en överdragsvante du kan slita av dig när det ska fixas med kameran. Fetta dock inte skinnhandskarna när vinter, det blir iskallt vid många minus.

Tror mest på tunn fingervante eller dylikt under varmare vante.

Raskesven
 
neopren?

Kanske ett par neoprenvantar typ:
dx.com/p/sports-anti-slip-neoprene-waterproof-diving-gloves-black-size-l-2-pcs-149955?item=41
 
Jag brukar använda arbetshandskar, typ tegeras vintervantar med ett par vantar som man kan sticka ut fingrar och tumme från. Varmt och trevligt, och man slipper ta av vantarna då man ska göra nåt pilligt.

Kan vara att du inte får bra nog känsla med ett par arbetshandskar, men om du skaffar ett par vantar där du kan få ut fingrarna utan att ta av hela vanten borde du hålla dig varmare, dels eftersom du fortfarande har hela handen utom fingrar/tumme i vanten, och dels eftersom det går jäkligt fort att få ut och in fingrarna = du torde behöva frysa kortare tid.
 
Plock eller yllefingervantar, måhända syntet fingervantar innerst, Skinn tumhandskar tills du skall jobba med finmotoriken. Modeller med handledsrem brukas av proffs men var försktig vid No 1.
go tur
 
Mina händer är ständigt kalla, nästan även på sommaren. Jag fotograferar också mycket och förstår ditt problem.

Min erfarenhet säger att det finns inte fingerhandskar som är varma för låg aktivitet vintertid. Ska man tillägga att de ska vara smidiga så blir det helt omöjligt. Det finns bara en sak att göra och det är den långsamma vägen, vilket iofs bara är positivt i fotograferingssynpunkt då bilderna bara blir bättre om man inte kan stressa..

Först ett par tunna fingerhandskar i ull. Utanpå dessa ett par riktiga Lovikkavantar och utanpå dessa ett par skalvantar antingen i skinn eller i något vattentätt beroende på väder.

När man vill fotografera och pilla på reglagen, tar man enkelt av sig först skalvantarna, sen Lovikkavantarna och tar sin bild med fingerhandskarna på. När bilden är tagen, på med Lovikkavantarna och skalvantarna.. Varmt, smidigt och bra..

Mvh // Johannes
 
Jag skulle som sagt hellre satsa på Paddingtons modell med tumvantar man inte behöver ta av (man kan stoppa fram fingrarna iaf). I min erfarenhet så slutar det med att man tar av skinnvantarna och lovikkavantarna och sedan inte ids sätta på dem igen förrän man är säker på att det är klart, medan man om det bara handlar om att stoppa fram fingrarna faktiskt använder tumvantarna med "fingerskydd" i princip hela tiden och bara kyler ner fingrarna när det verkligen behövs.

Oavsett hur varm en vante är gör den ju föga nytta i fickan, så snabbhet och enkelhet är honnörsord här :).
 
Tänkte tillägga att varmt på huvudet varmt på överkroppen samt fötter hjälper ju till att hålla värmen även i händerna. Kan låta konstigt men har du för dåligt på kroppen går all värme du har i alla lämmar in för att värma organen. Då försvinner värmen från händerna.
 
Först vill jag tack för alla svar, uppskattas verkligen.

Som jag nämnde innan, så använder jag mig av vantar, samt hansskar innanför dessa, vilket i stort sett är uppbyggt på så här:

Längst ut, ett par skal-vantar.
Innanför dessa, ett par Lovika-vantar
Därefter ett par ullvantar
Och slutligen ett par tunna fingervantar, vilka jag aldrig tar av mig, under utevistelsen.

För övrigt är jag väl påklädd, men fryser som sgat smärtsamt mycket om händerna.

Jag har under en tid funderat på handskar med inbyggda värmeslingor, men har tyvärr inte hittat några med tillräckligt lång användningstid, samt någorlunda pris.

Mvh Gustav
 
Brukar själv bli väldigt frusen om händerna. Testade i helgen att ta mina neopren fiskehandskar under större isolerade vantar. Fungerade utmärkt, aldrig känt mig så varm om fingrarna. När jag skulle knappa på min gps drog jag av mig ena yttervanten så funkade det även med de små knapparna. Vill jag använda fingertopparna så kan man på fiskehandskar vika bort fingertoppen på handskarna. Se länk http://metmask.com/produkter/klader/glacier-glove-neoprene-pro-fiske-handskar/

Då jag ej har testat neoprenhandskar utöver i helgen kan jag ej svara på hur de beter sig i extrem kyla eller om de blir fuktiga/andas dåligt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.