Varför har inga Hillebergtält snökjolar?

Närodlat är fint. Jag kan inte säga så mycket om supporten på mina tält då jag aldrig behövt använda dem.

Det jag tycker är mest trist i sammanhanget är när nybörjare kommer och undrar så slutar det i regel alltid med att folk tycker att de ska köpa ett HB för typ tio femton tusen. Mina tre tält har kostat nio tusen tillsammans och hittills har de hållit för det skottläge de råkat ut för. De sista tältet är förvisso oanvänt än så länge men jag är inte orolig. Äldsta tältet är väl tjugo år eller nåt. Fast används inte längre eftersom det är för stort för att ha när man äventyrar själv.

Jag har dock inte vintertältat eftersom jag är lite skeptisk till att det är så mycket njutning i det.

Enligt mig är det rätt tänk att köpa av hög kvalitet och köpa sällan.

Kruxet är att när man köper sitt första tält så har man ofta rätt dålig koll på vad man egentligen behöver och det blir inte sällan mer eller mindre ett felköp, kanske rätt dyrt felköp om man går direkt på Hilleberg.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu handlar ju tråden om snökjolar, även om den glider in på andra ämnen också så ursäkta lite OT.
Om vi nu bortser från olika säsongs egenskaperna och vinter specifikt tror jag en anledning till att många i våra trakter väljer tält från just de nordiska tillverkarna är att dessa är designade med kopplade inner- och yttertält något som Bo Hilleberg var först med. Vi lever i ett grönt landskap vilket innebär nederbörd så den egenskapen är för mig avgörande för val av tält.

Nu handlar ju tråden om snökjolar, även om den glider in på andra ämnen också så ursäkta lite OT.
Om vi nu bortser från olika säsongs egenskaperna och vinter specifikt tror jag en anledning till att många i våra trakter väljer tält från just de nordiska tillverkarna är att dessa är designade med kopplade inner- och yttertält något som Bo Hilleberg var först med. Vi lever i ett grönt landskap vilket innebär nederbörd så den egenskapen är för mig avgörande för val av tält.
Framförallt konstruerade för att sätta upp yttertältet först till skillnad från de amerikanska tälten. Det är avgörande för min del eftersom regnet kan komma snabbt och mycket.

Närodlat är fint. Jag kan inte säga så mycket om supporten på mina tält då jag aldrig behövt använda dem.

Det jag tycker är mest trist i sammanhanget är när nybörjare kommer och undrar så slutar det i regel alltid med att folk tycker att de ska köpa ett HB för typ tio femton tusen. Mina tre tält har kostat nio tusen tillsammans och hittills har de hållit för det skottläge de råkat ut för. De sista tältet är förvisso oanvänt än så länge men jag är inte orolig. Äldsta tältet är väl tjugo år eller nåt. Fast används inte längre eftersom det är för stort för att ha när man äventyrar själv.

Jag har dock inte vintertältat eftersom jag är lite skeptisk till att det är så mycket njutning i det.
Om det är njutning i vintertältning eller inte är högst individuellt! Jag tror att vintertältarna är betydligt färre än sommartältarna.

Är alltså skillanden att markkappa kan grävas ner i marken (jord eller snö beroende på årstid) medan snökjol endast ska täckas med snö och inte jord, eller?

/Patrik, som vill läsa sig skillnaden
Ja så har jag blivit lärd i Förläggningstjänst, tältmateriel. Markkappa som skall täckas med snö skall ha ett isolerande lager granris underst, vilket förutsätter att förläggninen ligger i skogsmark.

Senast ändrad:
Hejsan.

Vill bara påpeka att det är stor skillnad på nyttan med snökjol/markkappa om man har ett tält med mittstång. Som till exempel tentipis kåtor eller vissa militärtält. Detta eftersom sådana tält inte har några bågar som spänner ut duken. Lägger man på snö på ett sådant tälts markduk spänns tältduken upp vilket minskar risken att duken buktar innåt och tältet blåser omkull.

Den raka motsatsen är ett kupol/geodetiskt tält, där man i princip inte ens behöver markpinnar för att tältet ska stå. Så fort man har tält bågar som spänner ut duken är nyttan med snökjol mycket liten, precis som Bo Hilleberg säger i videon.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips