Att svära i Hillebergkyrkan - Niak

Jag har alltid tänkt att största risken för stängerna är att de blir skadade av t.ex. en sten eller i transporten till och från vandringen. Om de förvaras utan att vara inrullade i tältet. En sådan skada kanske inte märks av så mycket innan det blir hög belastning i exempelvis en storm.
Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Jag har aldrig haft problem med tält. Ens budgettält i fjällen. Men ju mer jag hör och ju mer jag lär mig desto bättre fantasi får jag. När jag tänker tillbaka på de första vandringarna hade jag valt tryggare lägen med mitt första tält som ej var fjälltält.
Nu har jag Ringstind Pro vilket känns väldigt tryggt. Men jag har ibland med mig folk i sämre tält. Så länge man håller sig nån kilometer från stuga, rastskydd, skog eller en säker väg ner så känns det inte speciellt farligt att chansa.
Troligtvis är de högt belägna, enskilda, lägena jag gärna väljer med Ringstind en större risk än att chansa med ett budgettält i närheten av en stuga. Man får ju ta hänsyn till både risken att något händer och konsekvenserna om något händer.
 
Varför föredrar du Soulo på fjällvandringar sensommar-höst?

Sensommar-höst i Sarek:
Trots högre vikt eller kanske riktigare på grund av högre vikt på duk, stänger,linor, etc. står Soulo´t stadigare och tål blötsnö påtagligt bättre än det lättare Ringstind Superlight 1-2. Dock, norsken använder jag så ofta jag kan och då bara på grund av vikt-volym.
 
Intressant tråd, speciellt då mitt nästa inköp är just ett Niak.

Nåväl, jag gillar Hilleberg. Nyttjat/ägt flera stycken, och äger nu ett Allak 2.

Kollar på ett Niak för att jag söker ett vettigt 1 mans tält med lite mer yta än de nättaste.

Varför gillar jag Hilleberg? För att det funkar.

Ska jag köpa handskar köper jag Hestra, varför? För att det funkar.

Använt flera andra tält som på ett eller annat sätt gjort mig så pass besviken ute, att jag gjort mig av med dem.

Hilleban? Ja förmodligen, MEN....jag är den första som säger ifrån och erkänner att min "dyra" produkt inte funkar bra, och jag kan förklara varför för alla som frågar. Oavsett som det gäller tält, fiskespö, bilar osv.

Det gäller att vara ärlig mot sig själv om det INTE fungerar och våga höra av sig till de som utvecklat/sålt produkten.

Lite som när du går på restaurang, och servitrisen frågar "-smakade det bra..?" och du svarar rutinmässigt och väluppfostrat "-Jaa.." trots att du tycker att maten var jävligt medioker och smaklös. VÅGA tyck till!

Så länge mina Hillebergtält fungerar så bra som dom gjort hittills för mig, kommer jag fortsätta köpa dom. Men dom kommer få höra av mig den dagen jag inte är nöjd, precis som alla andra "kvalitetsmakare" där ute.

Dyra? Ja, men va fasen.. ett bra tennisrack kostar väl säkert 5000:-, en driver i golf går säkert på 4000:-, 4 däck till en bil 5000:-... ett tält på 10 000:-? ja du väljer ju själv.

Tunga? Ja, jag håller med...i jämförelse med andra lättviktstält är dom tyngre.. här har jag inget att tillägga..mer än att det kanske finns en anledning till det? Önskar också att dom hade ett 1½man lättviktstält, som vägde 1 kg.

Detta är bara mina tankar på detta område, varken rätt eller fel.. utan just bara mina erfarenheter.

// L-O Landén
 
Det enda Hillebergtältet jag fått bekanta mig närmare med är Nallo. Tyckte (till min förvåning) inte alls att det var enklare att hantera än mitt Ringstind. Däremot var det ju uppenbart att de tagit i lite i hållfastheten.

Bland annat hade det metallringar man sätter tältpinnarna i. Jag har aldrig varit med om tälthaveri så vet inte vad som pajar först men jag vet av erfarenhet att såna där nylonband (webbing) är väldigt starka och håller för mycket. Så metallringen känns overkill. Slits nylonbandet lossnar ändå ringen och det som sliter är nog inte tältpinnen utan om man lägger sten på osv och då sliter man på nylonbandet även om det är metallring där.

Dragkedjan skyddades av en rejäl flärp som smet åt tight. Såg ut att funka mycket bättre än textilflärpen på Ringstind. Dock har jag aldrig haft problem med att dragkedjan läcker, ens i regn som varar i flera dygn. Kanske hjälper Hillebergs tighta flärp mot att det isar igen på vintern, det vet jag inget om. Den verkar vara en bra bit tyngre än om den var gjord i tältduk.

Linorna är väldigt tjocka på Hilleberg jämfört med Ringstind. Just linorna gör säkert stor skillnad för stormsäkerheten men jag vet ju att man kan göra väldigt starka linor (betydligt starkare än tältduk) som är tunnare och lättare än Hilleberg. Kanske beter de sig bättre, töjer sig mindre eller nått. Då duken är silnylon har man inte jättenytta av linor som inte töjer sig (om det nu är så) eftersom duken ändå töjer sig. Ringstind har reflex på linorna vilket är väldigt skönt i mörkret.
Linsträckarna var dubbelt så stora på Nallo också. Jag vet inte om linsträckare går sönder så lätt. Har aldrig hört om det. Visserligen är de lättare att få tag på med kalla fingrar men tycker Ringstinds linsträckare går utmärkt att hantera de med.

I allmänhet tyckte jag som sagt inte att dragkedjor, upphängning av dörrtyget, myggnäten etc etc var enklare att hantera än Ringstind men kanske något enklare att sätta upp hjälpligt eftersom det finns mer än en tältstång och är mindre beroende av att sträckas ut ordentligt. Att sätta upp tälten så det blir riktigt bra upplevde jag som ungefär lika svårt.

Tältpinnarna var en bit tyngre per styck. Och tycktes betydligt hållbarare. Mina pinnar som kom med Ringstind böjer sig om man hanterar dem ovarsamt (typ tvingar ner dem med kängorna i stenig mark) men Hillerbergs tyngre pinnar verkade vara mycket styvare. Hilleberg levererar dessutom sina pinnar med snöre i hålen, Helsport har snålat på detta så du får fixa det själv. Jag har inte orkat, utan får upp pinnarna med tältlinan, men snören i pinnarna är helt klart en komforthöjning vid just det momentet.

Tältstängerna är gjorda av DAC i bägge fallen. Vet inte om Nallos stång är grövre. I bägge fallen är det dock lätt att skaffa en grövre stång eller använda dubbla (vet att man kan på Nallos, har aldrig provat på Ringstind men tycker det verkar finnas plats) om man nu har det behovet.

Skon (förstärkningen) som man stoppar ner stängerna i på Nallo är en bra bit djupare än Ringstind. Jag har aldrig upplevt något problem med Ringstind heller men denna detalj kan jag tänka mig påverkar hållfastheten på ett konkret sätt.

Båda tälten har dragkedjor med slädar som slår emot varandra i vinden. Riktigt irriterande och något de båda borde ha löst tycker jag.

Tältdukens hållfasthet lär ju vara väldigt viktig för tältets totala hållbarhet. Har dock aldrig upplevt problem med läckande tält, även de billigare. Och även om det skulle läcka in lite i någon söm så är ju inte det hela världen? Det viktiga är att ha bra utrymme mellan innertält och yttertält. Kanske har Hilleberg hållbarare tältduk och kanske kommer jag märka skillnaden när jag haft mitt Ringstind i tio år till (vi har haft 4 år tillsammans nu).

Det enda synliga slitaget på mitt ringstind är att sömmen längst med underkant av yttertältet har blivit lite sliten så att det saknas några stygn. Det är dock dubbel söm där och bara den undre sömmen som slitits ut, ngn centmeter på kanske två ställen. Det är där långsidan som även är tältdörr har fladdrat över marken och slitits mot marken. Detta slitage kommer minska nu när jag sytt fast ett tältpinne-fäste mitt på långsidan, precis som man kan läsa om många andra som gjort med det tältet.

Så visst tror jag att Nallo håller bättre. Men Nallo var också fullt av lösningar som tillförde vikt och hållbar känsla, men utan att tillföra så mycket för hantering eller säkerhet i praktiken. Såvitt jag kunde begripa då.
 
Spännande diskussion, det är ju i praktiken sällan något är bäst på allt.
Själv har jag för tillfället tre tält ett marmot limestone 4p, ett MSR elixir 2 och ett HB Nallo 4 GT. Av de här tälten har ett varit nära haveri och det var Marmot-tältet på campingen i Björkliden veckan efter midsommar för 3 år sedan, marken var hård och stenig och det blåste kraftigt varpå en tältpinne släppte till en stormlina med resultatet att en av bågarna böjdes permanent. Tältet är dock fortfarande "i drift" och mycket uppskattat.

Vid vandring använder jag mitt Hilleberg, dels eftersom det rymmer hela familjen och är lättast av mina alternativ. Det har också lägre profil mot vinden, suveränt bra absid och gott om stormlinor och förankringspunkter. På minussidan är det lite trångt för fyra i innertältet, det blir ganska mycket kondens och tältduken kan driva mig till vansinne eftersom den är så tunn och glatt att det kan vara en utmaning att hantera tältet (ej uppsatt) när det blåser lite.

När vi bor på camping eller paddlar hela familjen är det marmot-tältet som gäller och om vi bara är två är det MSR-tältet. MSR-tältet är nog egentligen mitt favorit-tält av de här tre eftersom det är ljust och trevligt invändigt, det går att vika upp båda absiderna eller resa enbart innertältet vid finväder. Däremot skulle jag inte ta MSR-tältet till fjällen eftersom det inte kommer med tältlinor alls som standard och enbart har ett fåtal fästpunkter för såna. Kupolkonstruktionen gör det också lite högre vilket gör vindfånget större än på motsvarande tunneltält.

Jag gillar mitt Hillebergtält och litar helt och fullt på det i fjällen men jag hyser inga illusioner om att det inte också finns andra bra tält som har andra fördelar. Det kanske ska tilläggas att alla tälten var använts i regn och inget av dem läcker.
 
Av de här tälten har ett varit nära haveri och det var Marmot-tältet på campingen i Björkliden veckan efter midsommar för 3 år sedan, marken var hård och stenig och det blåste kraftigt varpå en tältpinne släppte till en stormlina med resultatet att en av bågarna böjdes permanent. Tältet är dock fortfarande "i drift" och mycket uppskattat.

Är detta ett (nära-)haveri som kan skyllas på tältet? Även Hillebergtälten lär väl riskera att blåsa sönder eller få böjda bågar ifall tältpinnen till en stormlina lossnar hård vind?

Visserligen spelar väl kvaliteten och utformningen av tältpinnen en viss roll för om den sitter fast eller inte, men även en perfekt utformad tältpinne måste ju sättas djupt och stabilt i marken för att sitta kvar.

(många tält levereras med rätt kassa tältpinnar, men man byter väl ut dem om det behövs)
 
Är detta ett (nära-)haveri som kan skyllas på tältet? Även Hillebergtälten lär väl riskera att blåsa sönder eller få böjda bågar ifall tältpinnen till en stormlina lossnar hård vind?

Visserligen spelar väl kvaliteten och utformningen av tältpinnen en viss roll för om den sitter fast eller inte, men även en perfekt utformad tältpinne måste ju sättas djupt och stabilt i marken för att sitta kvar.

(många tält levereras med rätt kassa tältpinnar, men man byter väl ut dem om det behövs)

Nja, det är väl tveksamt om det är strikt tältets fel. Som sagt var det svår mark att verkligen få ner markpinnarna i, men markpinnarna i sig är inte heller jättebra till det tältet. Utifrån den här diskussionens perspektiv så är v-pinnarna som följer med till Nallot väsentligt mycket bättre. Marmot-tältet är ju också ett kupoltält för fyra så det är ett ordentligt vindfång, det har stormlinor men de har bara en fästpunkt på varje bågkanal och alltså bara en lina i varje riktning. Hade motsvarande hänt på Nallot så är det tre stormlinor med två fästpunkter vardera på långsidorna, hade en pinne släppt så tror jag att de kvarvarande två hade hållit tillräcklig struktur på tältet för att bågen inte skulle böjas permanent i motsvarande vind.

Sen är marmottältet väldimensionerat så visst, det blev en böjd stång, men inte så att tältet egentligen havererade. Hade vi dock inte kunnat förankra stormlinan igen tror jag att tältet kanske hade blåst sönder.

Tycker nog att det kokar tillbaka lite till mitt första stycke. Marmottältet är i många situationer ett trevligare tält än Nallot, men i miljöer där sämre väder kan förväntas så föredrar jag Nallot. Olika saker till olika syften, i helgen ska jag bo i Marmottältet med familjen.
 
Bäst? finns det ett universellt mått som ger rätt resultat på den frågan? Högst sannolikt nej.
Alla har olika krav och förväntningar och det som är "bäst" för mig är det som jag är tillfreds med oavsett om jag skulle vara ännu mer tillfreds med nåt annat som jag just nu inte har eller känner till.

Hillberg kom med nya bra produkter, ofta innovativa. För oss i Sverige var nog att produkterna var svenska också ett plus; de flesta gillar att det går bra för det "egna".

För mig har mitt Nallo2 varit "bäst" i 30 år nu även om det inte ens har används alla år.
Tältet fungerar bra än. De få kontakter jag haft med Hilleberg har varit goda.
Kort sagt är jag nöjd och fortsatt positiv till produkten.
Den har varit och är "bäst" för mig.
Sammantagna upplevelsen, som för mig är positiv, har jag sannolikt förmedlat till andra under årens lopp.
Jag är kanske en Hilleban...

Den tilltagande polariseringen i samhället där det ska basuneras ut snabbt vad som är rätt och vad som är fel, vad som är bäst och sämst, vad som är inne och vad som är ute och hur nåt eller nån ska se ut i sina sociala medier driver på, i min uppfattning, osundheter.

Sunt är för mig att själv värdera det jag önskar och utvärdera det jag har och bli nöjd och beslutslojal med mig själv och mina val utan att framhärda i att just det som var mina val är de allenarådande bästa för alla.
Tillräckligt bra är bra nog och vad som är tillräckligt bra är inte samma för alla.
 
Tänkt lite på vad som skrivits i denna tråd.

Att vara Hilleban är ju bara ett "ban" för mig och säkert många andra... det sitter på inget sätt i prislappen för mig, att jag använder det dyraste av någonting.

För mig är FUNKTIONEN av det jag ska använda det som avgör hur mycket jag gillar det.

Jag kommer på att jag är bl a:
Trangiaban
Moraban (snacka om prisvärt)
Sittlappsban
Gifflelban
Träkoseban
Buffban
osv.. sov..

Vad är dina "ban"?
 
Tänkt lite på vad som skrivits i denna tråd.

Att vara Hilleban är ju bara ett "ban" för mig och säkert många andra... det sitter på inget sätt i prislappen för mig, att jag använder det dyraste av någonting.

För mig är FUNKTIONEN av det jag ska använda det som avgör hur mycket jag gillar det.

Jag kommer på att jag är bl a:
Trangiaban
Moraban (snacka om prisvärt)
Sittlappsban
Gifflelban
Träkoseban
Buffban
osv.. sov..

Vad är dina "ban"?
Att vara nånting"ban" kräver nog att det framhärdas att just DEN saken och den modellen är den enda som egentligen är den rätta och bästa.
Om du är "sittlappsban" behöver du då påstå att sittlappen ska vara av ett särskilt märke, är bättre än renskinnet, campingstolen eller extravantarna som kunnat användas för att skydda rumpan vid pausen.
 
Det enda Hillebergtältet jag fått bekanta mig närmare med är Nallo. Tyckte (till min förvåning) inte alls att det var enklare att hantera än mitt Ringstind. Däremot var det ju uppenbart att de tagit i lite i hållfastheten.

Bland annat hade det metallringar man sätter tältpinnarna i. Jag har aldrig varit med om tälthaveri så vet inte vad som pajar först men jag vet av erfarenhet att såna där nylonband (webbing) är väldigt starka och håller för mycket. Så metallringen känns overkill. Slits nylonbandet lossnar ändå ringen och det som sliter är nog inte tältpinnen utan om man lägger sten på osv och då sliter man på nylonbandet även om det är metallring där.

Dragkedjan skyddades av en rejäl flärp som smet åt tight. Såg ut att funka mycket bättre än textilflärpen på Ringstind. Dock har jag aldrig haft problem med att dragkedjan läcker, ens i regn som varar i flera dygn. Kanske hjälper Hillebergs tighta flärp mot att det isar igen på vintern, det vet jag inget om. Den verkar vara en bra bit tyngre än om den var gjord i tältduk.

Linorna är väldigt tjocka på Hilleberg jämfört med Ringstind. Just linorna gör säkert stor skillnad för stormsäkerheten men jag vet ju att man kan göra väldigt starka linor (betydligt starkare än tältduk) som är tunnare och lättare än Hilleberg. Kanske beter de sig bättre, töjer sig mindre eller nått. Då duken är silnylon har man inte jättenytta av linor som inte töjer sig (om det nu är så) eftersom duken ändå töjer sig. Ringstind har reflex på linorna vilket är väldigt skönt i mörkret.
Linsträckarna var dubbelt så stora på Nallo också. Jag vet inte om linsträckare går sönder så lätt. Har aldrig hört om det. Visserligen är de lättare att få tag på med kalla fingrar men tycker Ringstinds linsträckare går utmärkt att hantera de med.

I allmänhet tyckte jag som sagt inte att dragkedjor, upphängning av dörrtyget, myggnäten etc etc var enklare att hantera än Ringstind men kanske något enklare att sätta upp hjälpligt eftersom det finns mer än en tältstång och är mindre beroende av att sträckas ut ordentligt. Att sätta upp tälten så det blir riktigt bra upplevde jag som ungefär lika svårt.

Tältpinnarna var en bit tyngre per styck. Och tycktes betydligt hållbarare. Mina pinnar som kom med Ringstind böjer sig om man hanterar dem ovarsamt (typ tvingar ner dem med kängorna i stenig mark) men Hillerbergs tyngre pinnar verkade vara mycket styvare. Hilleberg levererar dessutom sina pinnar med snöre i hålen, Helsport har snålat på detta så du får fixa det själv. Jag har inte orkat, utan får upp pinnarna med tältlinan, men snören i pinnarna är helt klart en komforthöjning vid just det momentet.

Tältstängerna är gjorda av DAC i bägge fallen. Vet inte om Nallos stång är grövre. I bägge fallen är det dock lätt att skaffa en grövre stång eller använda dubbla (vet att man kan på Nallos, har aldrig provat på Ringstind men tycker det verkar finnas plats) om man nu har det behovet.

Skon (förstärkningen) som man stoppar ner stängerna i på Nallo är en bra bit djupare än Ringstind. Jag har aldrig upplevt något problem med Ringstind heller men denna detalj kan jag tänka mig påverkar hållfastheten på ett konkret sätt.

Båda tälten har dragkedjor med slädar som slår emot varandra i vinden. Riktigt irriterande och något de båda borde ha löst tycker jag.

Tältdukens hållfasthet lär ju vara väldigt viktig för tältets totala hållbarhet. Har dock aldrig upplevt problem med läckande tält, även de billigare. Och även om det skulle läcka in lite i någon söm så är ju inte det hela världen? Det viktiga är att ha bra utrymme mellan innertält och yttertält. Kanske har Hilleberg hållbarare tältduk och kanske kommer jag märka skillnaden när jag haft mitt Ringstind i tio år till (vi har haft 4 år tillsammans nu).

Det enda synliga slitaget på mitt ringstind är att sömmen längst med underkant av yttertältet har blivit lite sliten så att det saknas några stygn. Det är dock dubbel söm där och bara den undre sömmen som slitits ut, ngn centmeter på kanske två ställen. Det är där långsidan som även är tältdörr har fladdrat över marken och slitits mot marken. Detta slitage kommer minska nu när jag sytt fast ett tältpinne-fäste mitt på långsidan, precis som man kan läsa om många andra som gjort med det tältet.

Så visst tror jag att Nallo håller bättre. Men Nallo var också fullt av lösningar som tillförde vikt och hållbar känsla, men utan att tillföra så mycket för hantering eller säkerhet i praktiken. Såvitt jag kunde begripa då.
Utmärkt recension!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...