Att svära i Hillebergkyrkan - Niak

Är detta ett (nära-)haveri som kan skyllas på tältet? Även Hillebergtälten lär väl riskera att blåsa sönder eller få böjda bågar ifall tältpinnen till en stormlina lossnar hård vind?
Mina hillebergbågar är lite böjda och jag tror att det kom till under en natt med hård vind, utan ens en lossnad tältpinne. Men det gör ingenting, de ska ju ändå böjas när de sätts in i kanalerna.
 
Låg i mitt italienska Salewa (vintertält) vid Sylarna i påskas. Det blåste 25 m/s o 40 i byarna. Ett par i ett Hilleberg Kaitum (eller vad d heter) gav upp under kvällen o bad om ett rum på fjällstationen. Vi låg kvar, och låg dessutom med sidan mot vinden (för vinden vände under kvällen). Två böjda delar av två olika tältstänger, endast. Det fanns inte en chans att vi hade kunnat vända på tältet - man såg knappt handen framför sig.
 
Svårt det här. Men när man hör om personer som sett eller hört om någon vars tält inte pallat är det ju lite svårt att veta om tältet var korrekt uppsatt. Det räcker ju att en tältstång inte var korrekt monterad/glipade. Själv tror jag ofta det är handhavande fel i många av fallen.
 
Saleva finns i många olika kvallites och prisnivåer och de flesta ev alla är testade i vindtunnel om HB är detta framgår ej på hemsidan och då troligen inte men ofta samma modeller i 10 tals år med viss produktutveckling.
HB vill ej ge sig in i andra segment än exp modeller och men gör varinanter med lättare och tunnare vävar och klenare stänger och pinnar.
En av anledningar till mindre ´haverier´med tälten kan även vara att om man köper ett dyrt tält så är man mer aktsam om detta och köparna ofta äldre och mer erfarna anvndare.
Med erfarenhet sätter man upp tältet på lämpligare platser och kollar vind och hur uppsättningen görs bl nogrannhet med att sätta ner tältpinnen helt i marken osv
Sedan måste man jämföra tält i samma viktklass och prisklass om man ska uttala sig om vilket märke som är bäst.
Jag tästade väldigt mång tält förra året och i våras förra året hade jag HS ringstind på låglands turer men i år i Abisko fjällen och då med ett 1v Beg HB unna och utan hittat till bättre pris än nytt och i 90% nyskick kunde det blivit ett HS eller något annat tält dock ej i 15D väv utan 20-30 D väv då 15D kändes väl tunt då jag anv det nära havet med vind förra året.
När man blir äldre har man ofta råd att ha flera tält till olika ändamål vilket även det kan spela roll för hur tält beskrivs i omdömme,tex så är mitt HS himalaya 2p exp väl tungt att bära runt med inkl footprint och då är ju HB unna bättre även om detta ses som ett lätt vintertält och jag hade ev köpt ett niak om jag hittat ett beg före resan då jag anser att pris relativt hur mycket produkten blir anv.samt att ett lite för exklusivt tält för anv omrädet normalt slits mindre och får ett högre andra handsvärde den dag du vill sälja detta därav ej köpt extrema lättviktstält.
 
Jag måste säga att jag verkligen tycker om hillebergs tältlinor. Inte p ga styrkan(finns dyneema linor som är betydligt tunnare och starkare) Men tycker att de är väldigt "trasselfria". Speciellt deras 3mm version.
 
Själv har jag haft nio HB-tält genom åren. Ett stångbrott har jag råkat ut för, men HB bytte stången och lagade tältet. För övrigt har jag varit mycket nöjd med dem, men eftersom Stalon inte finns längre så har jag nu ett Ringstind. En gnutta bökigare att sätta upp, och jag skulle gärna haft några löpare till på dragkedjorna, men annars väl så bra som mitt sista Stalon.
Dessutom har jag ett Naturhike enmanstält, istället för mitt sista Akto. Även detta är lite bökigare att sätta upp, men eftersom takhöjden är bättre än Akto och priset väldigt mycket lägre så är jag nöjd.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.